Svar: Vil kun ammes i søvn
20. juni 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse og alle dine tanker. Og velkommen tilbage - det lyder dejligt med 2 måneder i Asien, men det lyder også som om, at det giver en masse nye oplevelser, stimuli og ting at forholde sig til, samtidig med, at jeres dreng lige nu brager igennem separationsfasen. Og jeg tænker, at det netop er blandingen af alt dette, som giver jer ekstra udfordringer lige nu...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe så fast en rytme for dagen som muligt. Det vil sige fast stå op tidspunkt, faste tidspunkter for leg og aktivitet, faste spisetider og faste sovetider. Jo mere fast rytme, I kan hjælpe jeres dreng med at have, jo mere vil hans indre ur blive påvirket, og jo mere vil han få en naturlig fornemmelse for sult/mæthed - så han er parat til at spise, når det er spisetid - og en indre fornemmelse for træthed/vågenhed, så han er parat til at sove, når han puttes.
Og han kan stadig godt være påvirket af jetlag og have svært ved helt at vænne sig til de nye rutiner, - så for at hjælpe ham bedst muligt, vil det være godt, hvis I starter dagen til samme tid hver dag. Jo mere ens dagen begynder, jo fastere stå op tidspunkt han har, jo mere vil resten af dagen naturligt ofte følge efter.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad, når han vågner, vand af kop og så tilbydes brystet, før han skal sove. Så det at få mælk og blive ammet stadig indgår som en fast del af hans putteritual. Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at amme ham lidt ekstra og det kan være en fin prioritering - jeg vil derfor anbefale at du ammer ham 4 gange i døgnet og at de fire amninger ligger før formiddagslur, før middagslur, aften og sen aften. Han skal ikke ammes om eftermiddagen og ikke ammes om natten eller tidlig morgen. Det er vigtigt for at give plads til mere sufficient mad. Og samtidig hjælper amningerne ham til at falde i søvn og det lyder det som om, at han har brug for.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur. Hvis du vil springe en amning over, bør det være denne, men hvis amningen lige nu hjælper ham til at sove og samtidig sikrer ekstra væske, så er det fint at bibeholde den.
Frokost 11.30-12: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, små bidder af en kødbolle, kogte grøntsager i stykker eller buketter, godt kogte pastaskruer eller lignende - hvis han kan kapere dette. Han må også gerne få en asiatisk nudelret, risret eller lignende, naturligvis i en konsistens og med krydderier, som han kan kapere. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske kl 13.30 - det kommer an på hvornår han står op fra sin formiddagslur.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Kan også tilbydes frugtgrød hvis I har mulighed for at få noget sådan til ham.. Vand af kop.
Aften 18: Tilbydes som udgangspunkt jeres mad - almindelige børnvenlige retter og her må han igen gerne få kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, nudler... Det skal naturligvis serveres i en konsistens, som han kan kapere. Der skal være mos og også mad i stykker, større stykker, som han selv kan sidde med i hånden og gumle på. Vand af kop.
Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov. Badet hjælper ham til større fysisk ro, når han skal sove, hvis det ligger ca 1 time før putning.
Tilbydes godnatgrød efter badet - det må gerne være en grovere grød som flerkornsgrød... Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1 og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det at jeres dreng er i separationsfasen gør, at han naturligt vil søge jer ekstra meget lige nu. Han har brug for at føle sig ekstra knyttet til, for at kunne separere sig, og det betyder, at han derfor ofte vil begynde at søge brystet ekstra. AT du har været nødt til at amme ham ekstra under flyveturen og også da I kom frem, fordi du har forsøgt at hjælpe ham med at skifte døgnrytme, har naturligt øget hans behov for at mærke dig, have dig tæt på - og det er svært at komme væk fra igen.
For at anerkende dette behov og for at hjælpe ham til at sove godt og få koblet fra tænker jeg derfor at amning før hver lur, vil være godt. Men du bør ikke øge hans indtag af mælk yderligere, og det vil være rigtig fint, hvis du kan amme ham fra et bryst i stedet for fra begge siger, ligesom det vil være godt, at du ikke ammer ham af flere omgange - det er ikke fordi han skal have mere mælk, det er mere et spørgsmål om at gøre ham tryg ved at sove og hjælpe ham med at koble fra. Og gradvist skal mælkemængden trappes ned, det er kun for at hjælpe han bedst muligt igennem de næste par måneder, at han lige nu skal ammes den ekstra gang (om formiddagen).
Du nævner, at I også har givet flaske - og det kan du også godt vælge. Men igen - han skal ikke have øget sit mælkeindtag. Flasken skal gives i stedet for en af de nævnte amninger og vælger du at udskifte en amning formiddag eller middag med flaske, så hold mængden nede på 100-150 ml på dette tidspunkt, så mælken ikke får lov til at fylde for meget om dagen. Vælger du at prøve med flaske sen aften, så må han gerne få 200 ml på dette tidspunkt...
Fordelen ved flasken er, at du ved præcist, hvor meget han indtager. Du kan også overlade det til far at tilbyde flasken.. Og så har flasken også den fordel, at den kan gives der, hvor I ønsker han skal sove. Det betyder, at I kan bruge flasken til at vænne ham fra at skulle falde i søvn i favn eller meget tæt med jer. Du kan give ham flasken i tremmesengen, dog elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt - og du kan lade ham falde i søvn i sengen. Gerne nå dertil, hvor han får sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover. Samme princip må du gerne forsøge, hvis du lægger dig og ammer ham før han skal sove om dagen. Så han stadig vænnes til, at han ikke behøver bryst (eller flaske) i munden lige der, hvor han skal overgive sig til søvnen. Det lyder som om, at det er svært lige nu, men prøv om ikke du i løbet af de næste par uger kan komme dertil...
Det kan nogle gange være en god idé at lade far tage over om natten, men det kommer helt an på, hvordan jeres dreng reagerer og hvad han viser behov for. Hvis han får en flaske eller bliver ammet sen aften, og far derefter tager over og mor sover et andet sted, så kan far sove sammemn med jeres dreng, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt og ro. Jeres dreng kan få trygheden, uden at få mælk - og dermed lære at sove uden. Men det kan også være, at jeres dreng har rigtig meget brug for at mærke mor - og her skal du så skelne imellem bryst og mor. For det er vigtigt, at du ikke ammer ham om natten og det er en god idé, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende, så han ikke selv kan tage brystet, når han føler behov - det er noget du styrer.
I skal derfor prøve at vurdere, om det vil hjælpe, hvis far tager over nogle nætter og han bedre kan få ro på jeres dreng, når mor ikke er der og amning dermed er udelukket. Eller om det er bedre, at mor stadig er der, men dog ikke længere ammer... Det er ikke meningen at jeres dreng skal græde fuldstændig ulykkeligt og I skal naturligvis være der for ham, give ham den tryghed og nærhed som han viser behov for - samtidig med, at I holder indtaget af mælk nede :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :) Og rigtig dejligt ophold til jer alle!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske