Knap 6 måneder og vågner om natten

21. juni 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Knap 6 måneder og vågner om natten

Hej Helen.

Nu må vi endnu engang spørge lidt til råds om vores datters søvn.

Hun er nu 5,5 måned. Har lært at falde i søvn i hendes tremmeseng ved siden af os og ammes i løbet af natten. Vi kalder det en god nat hvis hun "kun" har vågnet hver 2. time, spiser og sover videre.

Nogen nætter kan hun vågne hver time, dog ikke af sult. Vi har prøvet at hun ligger og sover sammen med os i vores seng, men det gør ingen forskel. Nogengange falder hun nemt i søvn igen når hun vågner, andre gange er det en større kamp.

Vi er begyndt at give hende mos/grød 2 gange dagligt. Til middag og til aften. Hun spiser ca. 1 dl og så ammes bagefter.

Dagsprogram:
7: Vågner, pusles, legetæppe, hygge mv.
9: Formiddagslur.
10.30: Vågen
11.30: Grød, ammes bagefter. Legetæppe, går tur med hunden i klapvogn, handler mv.
13.30: Middagslur.
15: Vågen og ammes. (Har se forrige to lure gået fint, så har hun de sidste dage ikke haft behov for enden lur og vi får hende aldrig til at falde i søvn selvom vi prøver)
17: Ammes.
18: Kartoffel/grønsagsmos, tilbydes amning bagefter.
18.30-19: Lunt bad, creme, babymassage, nattøj, hygge i sofaen, afslapning.
20: Puttes til ...

Annonce

... natten.
23.30 Vågen, ammes.
02: Vågen, ammes.
04: Vågen, ammes.
05.30: Vågen, ammes.
07: Vågen, ammes.
(Dette er en god dag) På de mindre gode dage sover hun ofte kun 30-40 min på dagslurene og kan ikke hjælpes videre. Her tager hun 3 lure i løbet af dagen.

På det sidste er hun begyndt at vågne om natten omkring ved 3 tiden. Hun er slet ikke til at få til at sove igen. Det kan til tider tage op til to timer at få hende til at sove, fordi vi til sidst ender med at tage hende op og vugger hende intet svøb i vores arme. Her falder hun i søvn stort set med det samme, men er svær at ligge igen, uden hun vågner. Hvad skal vi gøre? Hvorfor gør hun det?

Jeg er sikker på der ikke er noget galt. Hun får mad, efter noget tid en ren ble (så ikke det er en våd numse der forhindre hende), ikke ondt nogen steder osv. Det er simpelthen så frustrerende.

Har du nogen gode råd til hvad vi kan gøre? Jeg er SÅ træt. Har maks sovet 3 timer i et halvt år. Jeg er meget træt og dagen er meget lang nogen gange. Vi har prøvet med flaske(af mange omgange og typer), men hun vil ikke tage den- så far kan ikke tage over.

Tak for en god brevkasse!

Kærlig hilsen fra en træt familie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet