Svar: Søvn om dagen - 12 mdr.
5. juni 2017
Alder:
12 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det lyder umiddelbart som om, at det er lidt for tidligt for jer... Samtidig sover jeres datter ikke en meget lang formiddagslur, så det er naturligt svært for hende at klare sig igennem dagen, hvis en enkelt lur kun varer max 1.5 time...
Der er også den udfording hos jer, at jeres datter umiddelbart har brug for en lang vågenperiode. Hun skal være rigtig træt for at kunne sove og er vågen i længere tid end mange andre børn på hendes alder. Som jeg læser dit brev, så vågner hun kl ca 06 om morgenen og er først parat til at sove 3.5-4 timer senere - ca. 9.30-10. Og det samme, når hun vågner af sin formiddagslur - så er hun ofte også først parat til at sove igen kl 14.30-15. Det er helt okay, hun må meget gerne sove som hun gør og have den rytme hun har - men det gør naturligt, at det kan være sværere at få de to lure passet ind og især svært, at finde det rette tidspunkt for en længere middagslur, for det er naturligvis begrænset, hvor længe hun kan være vågen, uden at hun bliver for overtræt og det så slet ikke hænger sammen for hende...
Vækker I hende om morgenen eller vågner hun af sig selv kl 06? Nogle gange kan det være en løsning at lade hende sove længere om morgenen. Når hun vågner senere og samtidig vågner af sig selv, så bliver det lettere for hende at kunne holde sig aktiv og have overskud igennem formiddagen og så vil hun naturligt kunne blive puttet til en senere middagslur - og dermed måske nøjes med kun en lur.
Andre gange kan det være et forsøg værd at putte hende lidt tidligere til formiddagsluren - altså lade dagen starte kl 06 og holde fast i dette stå op tidspunkt og så prøve at putte hende kl 09 .. Hvis hun sover sin formiddagslur en lille times tid tidligere end nu, så vil det måske være lettere at putte hende til middagsluren igen. Da hun har en fast rytme omkring formiddagsputningen og lyder til at falde fint i søvn her, så kan det faktisk være et forsøg værd. Hun ved ikke, hvad klokken er, men føler sig tryg ved det genkendelige ritual og vil derfor måske godt kunne falde i søvn, selvom hun puttes før hun plejer. Alternativt kan man prøve at putte hende tidligere med gradvise skridt, så hun på den måde vænnes til at sove formiddagslur lidt før...
Der er nemlig også den udfordring, at hvis hun begynder at sove sin 2. lur meget sent og f.eks. først sover omkring kl 16, så kan det blive svært for jer at putte hende om aftenen. Når børn først er blevet et år, så vil søvn der ligger efter kl 16 kunne "æde" af nattesøvnen, så hun enten bliver svær at putte, begynder at vågne endnu tidligere eller måske begynder at få en vågenperiode midt om natten.
Derfor er det godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun kan nå at få begge sine lure - både en formiddagslur og en middagslur - og kommer op før kl 16... og det er bedre, at hun får en formiddagslur og en middagslur, end at hun begynder at springe formiddagsluren over, sover tidlig middagslur og så pludselig får brug for en ekstra lur sidst på eftermiddagen...
Det er ofte en overgang, en periode som I skal igennem. Og de næste måneder kan godt være lidt svære fordi hun måske går fra 2 til 1 lur dagligt, men stadig naturligt faktisk har det bedst med to lure...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske