Svar: Overgang fra samsovning til egen seng

4. juni 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Betina

Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg synes, det lyder som en rigtig god idé at lære jeres dreng at sove i egen seng og det er dejligt, at I er enige om, at det er nu og støtter hinanden i det projekt :)

Det er en god idé at vænne ham til hans bedside-crib først - eller alt efter hvor lille/stor den er, vænne ham til hans tremmeseng ved at koble tremmesengen til jeres seng. I kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når han så har lært at sove i sin tremmeseng og forbinder den med sit putteritual, så kan I flytte den på eget værelse. På den måde vil ritualet være det samme, sengen vil være genkendelig, alt vil være som det plejer, eneste forskel vil være, at sengen står et andet sted.

Tremmesengen kan være en fordel, fordi den er større og det er den, som han nok skal sove i fremadrettet - samtidig lyder det som om, at han har været ked af sin bedside crib længe og måske netop forbinder den med gråd, så det kan være en god idé at droppe den og i stedet introducere tremmesengen...

Det er en fordel, at han er vant til at få flaske og det synes jeg faktisk, at I skal prøve at udnytte. Jeg kan godt læse, at du er glad for amningen om aftenen og gerne vil amme ham før han skal sove - det kan du naturligvis også prioritere, men jeg har på fornemmelsen, at det gør det sværere for ham at blive flyttet fra din favn. Han er vant til at ligge i smørhullet, han er vant til meget tæt fysisk kontakt, og det bliver naturligt svært, hvis han pludselig skal forholde sig til at komme fra favn og ned i sengen - og her tænker jeg, at flasken kan hjælpe. Flasken har nemlig den fordel, at den kan gives i sengen, altså der, hvor I ønsker at han skal sove. Og på den måde kan I undgå det skift der er fra favn og ned i sengen, som han højst sandsynligt protesterer over.

Du kan også vælge at amme ham, så du stadig ammer, derefter putte ham og så tilbyde ham en flaske, som så hjælper ham med at overgive sig til søvnen i egen seng.. så han stadig får begge dele...

Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden. Det er godt, hvis I kan nå dertil, at han får sin mælk, slipper, smiler, triller om på siden og sover. Så han registrerer, at han ligger i sin seng og også registrerer, at han ikke har bryst eller flaske i munden.

Det er rigtig godt med hans putteklud, den skal I endelig bibeholde. Selvom han er for lille til at kunne bruge den bevidst, så giver den ro. En klud der dufter af mor og far kan ...

Annonce

... gøre det lettere at flytte ham fra favn og over i egen seng. Det vil minde lidt om at ligge i jeres favn.

Nogle børn har også glæde af at blive puttet i en sovepose eller svøbt. Det kan hjælpe ham til at føle sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Med den alder han har, så begynder han dog at have brug for at kunne skifte stilling, og derfor kan det godt irritere ham hvis han er puttet i en sovepose - I må derfor forsøge at vurdere, hvad der vil passe bedst til ham og give ham bedst ro.

Når hans seng er koblet til jeres seng, så har I mulighed for at være ved siden af ham, berolige ham med hænder, kærtegn, berolignede ord. Han kan få samme kontakt og nærhed, som han plejer at få, når han ligger i dobbeltsengen - men samtidig med, at han lærer at ligge mere og mere på afstand af jer og gradvist begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han skal ikke puttes vågen i sin bedside eller tremmeseng. Han skal flyttes, når han næsten sover. I stedet for at han ligger i smørhullet, så skal han flyttes ud til siden af sengen, hvor hans seng er koblet til jeres seng (så han ikke kan trille ned). Han skal gradvist vænnes til at afstanden mellem jer øges, og når han næsten sover puttes over i egen seng, uden for meget bevægelse og oplevelse af skift, så overgangen bliver så naturlig for ham som muligt.

Hvor hurtigt I kan flytte ham på eget værelse afhænger lidt af, hvordan det går og også af, hvor meget I forstyrrer hinanden. Måske kan I flytte ham på eget værelse i løbet af 2 uger, måske skal der lidt længere tid til. Der bør dog nok ikke gå 2 måneder, for så rammer I separationsfasen og en urolig fase, hvor det kan være svært at få ham til at sove alene, så det vil være rigtig godt, at det er nu og de næste få uger frem, at I arbejder på at gøre ham tryg ved egen seng og derefter flytter ham til eget værelse.

Dagsplanen ser umiddelbart fin og alderssvarende ud, det er naturligt, at han har brug for 3 lure dagligt, når han står så tidligt op. I kan godt forsøge med flaske sen aften før I selv går i seng. Det kan være rart for jer, hvis han f.eks får mælk kl 20, 23.30 og 05 - og I kan springe mælken kl 02 over, hvor I naturligt sover rigtig godt selv... Nogle gange kan mælken sen aften også gøre, at hans indtag og rytme om morgenen så ændrer sig lidt, så når han får mælk kl 05, så faktisk vil begynde at sove en lille smule længere... det kan være et forsøg værd, der er dog ingen garantier :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder