Brev:
Døgnrytme - 11 mdr.
4. juni 2017
Alder:
11 mdr.
Døgnrytme - 11 mdr.
Hej Helen,
Nu har vi brug for din hjælp :) Den er vi meget glad for!
Vores søn bliver nu 1 år om 14 dage. Vi bor i Norge, og han begynder derfor først barnehage til fællesopstart i august når han er 14 mdr. Vi passer ham hjemme, men går til Åben barnehage (kravlestue) 3 gange i ugen, salmesang og svømning.
Vi har tidligerer haft problmer med dagsrytmen, og du har hjulpet os en en rytme vi har fulgt slavisk siden. Vi har ændret lidt på den efter han er blevet ældre, jf dit søvnhjul i sovebogen, så vi har kortet formiddagsluren ned til 45 min nu.
Problemet var, at vores søn kan sove meget længe om morgenen, og vi så har svært ved at lægge ham om aftenen - derfor sagde du vi skulle vække ham.
Det gør vi stadig, faktisk vækker vi ham både om morgenen, efter formiddagslur og eftermiddagslur. Han vågner meget sjældent af sig selv, ca. 1 gang hver 14. dag.
Er det sundt at vi vækker ham så meget for at overholde dagsrytmen?
Vores dag er som følger:
07.00 - vi vækker. Er ofte meget langt væk i søvnen.
07.30 - havregrød, mælk i kop
09.15 - frugt og vand. Er ofte pylret nu
09.30 - puttes i barnevogn udenfor. Sover meget tungt når vi vækker ham efter 45 min.
11.30 - Frokost (rugbrød, aftensmadrester, vand)
13.30 - eftermiddagslur i klapvogn eller barnevogn, her sker det af og til han vågner selv. Vækkes senest 15.15.
16.00 - eftermiddagsmad (bolle, vand)
18.00 - aftensmad (families mad, band)
19.30 - putning + sutteflaske 210ml erstatning, bruger af og til op til 1 time på at falde i søvn.
Han har lige været syg, hvor vi lod ham sove til han selv vågnet. Der sov han 3 timer fra kl 10 - 13. Vi overvejer om han kun skal sove 1 gang om dagen istedet, og tage en lang lur og vågne af sig selv? Men vi kan ikke trække den til længere end 10 fordi han er træt om morgenen og formiddagen. Så vil han komme til at få sent frokost.
Skal vi fortsætte med at vække ham så meget eller har du en anden ide?
Han trives, er en glad dreng. En stor basse på 12,8kg. Han får stadig en sutteflaske om aftenen at sove på, men sover derefter igennem hele natten indtil vi vækker ham om morgenen. Det skal lige siges at han på det sidste har været vågen nogen gange om natten, ligget og pludret - men falder selv i søvn igen.
Vi har en sundhedsplejerske heroppe, men hun har mest fokus på hans vægt, som du kan se er i den høje ende. Hun synes vi giver fornuftig mad og jeg har vist hende din bog vi følger. Hun har sagt vi skal måle maden så vi ikke gir mere end 1 dl hver måltid. Han var 3,2kg ved fødslen, så han har sprunget mange trin op i vægtskemaet.
Er spændt på at høre din tilbagemelding på søvn og vækning.
Hilsen Lise