Brev:
Overgang fra samsovning til egen seng
4. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Overgang fra samsovning til egen seng
Hej Helen..
Vores søn er nu 6 måneder og vi har besluttet at vi nu vil ligge energi i at lære ham at sove i egen seng. Han har siden han var 2 måneder sovet i smørhullet hos os (inden da i hans lift) og grunden til det har været at han har nægtet at sove i sin bed side. Han græd utrolig meget og hvis han faldt i søvn der vågnede han kort efter. Vi fandt ud af at både ham og vi fik bedre og mere søvn af samsovning. Vores søn har fået flaske siden han var 2 uger og jeg har siden nedtrappet amningen løbende. Jeg ammer nu kun til nat og hvis han vågner om natten og ikke kan falde i søvn efter flaske. Han bruger ikke sut, dvs jeg desværre er hans sut når han skal falde i søvn - men kun til nat og ikke dag. Til dag kan vi sagtens putte ham i barnevognen med nusseklud, berøring og tilstedeværelse.
Vi er fast besluttet på at vi nu vil lære ham at sove i egen seng og lære ham ikke at være afhængig af brystet, selvom at det er det han forbinder med at sove.
Vi oplever at vores søn er utrolig afhængig af tryghed og berøring for at ku falde til ro og vi er derfor i tvivl om hvorvidt vi skal lære ham at sove i sin bed side eller lære ham at sove i sin seng på værelset ved siden af.
Umiddelbart tænker vi første skridt fra samsovning er bed side, men bliver han mon forvirret over først at lære at skulle falde i søvn og sove der nogle måneder, hvorefter han så skal lære at sove i en ny seng på værelset?
Vi har forsøgt med bed side flere gange siden de 2 måneder, men hver gang bliver han yderst ulykkelig også selvom at vi hele tiden er der for ham, synger, beroligere, har sin nusseklud osv. Vi forsøger altid at ramme "det åbne vindue" for søvn, men det lykkes os stadig ikke om aftenen (men om dagen gør det). Vi er udfordret af at han altid vågner tidligt (kl 05,30) og ikke kan sove videre fra sin kl. 5 flaske. På grund af det tidligere tidspunkt har han automatisk brug for en sen eftermiddags lur og det er nok den der driller os om aftenen.
Jeg vil gerne, hvis det er hensigtsmæssigt og behovsmæssigt, amme ham lidt endnu inden han falder i søvn som en god afslutning på dagen, men agere som sut i løbet af natten og lære ham at falde i søvn med brystet vil vi gerne væk fra nu.
Vores søn har fået grød siden han var 4 måneder og vi er så småt begyndt at give ham kød, fisk. Frugt, rugbrødsbjælker osv. Han er yderst dygtig til at spise og Viser stor iver i det. Jeg vurdere dog at han ikke spiser fulde portioner af der endnu.
Hans dagsrytme ser således ud:
05.30/06:00: Vågner, pusler osv.
07.00: Morgenmad - havregrød eller hirsegrød og vand af kop
08.30: Puttes i barnevognen med flaske.
10.15: Vågner og får faktisk hans middags mad allerede 10,30. Her får han grøntsagsmos med kødbolle, rugbrødbjælke og vand af kop.
13: Puttes med flaske.
15: Vågner. Får sveskemos eller anden frugt mos og en flaske.
16.30: Sover og tilbydes flaske igen.
17.15: Vågner.
18.00: Grøntsagsmos med kødbolle, rugbrødsbjælke og vand af kop.
19.00:Bades, pusles osv.
20.00: Ammes og falder i søvn.
20,45: Vågner og får flaske. Falder enten videre i søvn her eller vågner helt og vil underholdes.
Mellem 21 og 22 er der ro til natten.
02/03: Flaske.
05: Flaske i håbet om at han sover videre. Ofte ender det med at han sover en halv time til en time længere med brystet i munden.
Håber du kan hjælpe med vores tvivl spørgsmål 😊
Med venlig hilsen
Betina.