Svar: Svært ved at sove - 8 mdr.

2. juni 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E´s mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at E ikke længere skal have så meget bryst om natten. Det påvirker hendes indtag af morgengrød, så hun ikke spiser nok fra hun vågner og mætheden skal netop skabes hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at holde igen med mælken om natten.

Når hun søger brystet om natten, så er det højst sandsynligt på grund af den udvikling, som hun går igennem lige nu. Der sker udviklingsmæssigt meget, hun er i separationsfasen og det betyder, at hun lige nu vil søge dig ekstra meget. Hun har brug for din nærhed og tryghed. Hun har brug for at mærke dig, have dig helt tæt på, fordi hun på den måde er sikker på, at du ikke forsvinder fra hende - og derfor kan hun lige nu godt have tendens til at ville søge brystet ekstra - det er ekstra tryghed for hende. Men her er det vigtigt, at du forsøger at holde igen og at du siger til dig selv, at hun jo kan få masser af tryghed, nærhed, tæt fysisk kontakt osv. uden at hun behøver brystet.

Nogle gange er løsningen, som du skriver, at tilbyde hende en flaske f.eks. aften eller sen aften, for at se om det kan mætte hende lidt ekstra - og evt. lære hende at falde i søvn i egen seng. Fordelen ved flasken er jo, at den kan gives der, hvor du ønsker at hun lærer at sove (i sin seng) og du undgår skiftet fra din favn, som hun måske reagerer på.

En anden fordel er, at far også kan give flaske, så far kan f.eks. give hende flaske sen aften og du kan sove et andet sted - så er brystet ikke længere en mulighed. Og far kan sove sammen med hende, give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Far kan det hele, bare ikke amme - og far kan også styre hendes indtag af mælk, så hun ikke får for meget. Hun skal kun have flaske/mælk sen aften og skal ikke have andet resten af natten, men starte dagen med morgengrød...

Man kan naturligvis godt sige, at det vil være dumt at introducere en flaske, nu hvor hun er 8 måneder gammel og skal trappes ud af mælken. Flasken skal også fjernes, når hun bliver 12 måneder.. Men nogle gange vil det fungere bedre, netop fordi du kan styre flasken på en anden måde og hun ikke kan søge den og tage for sig, som hun naturligt kan med brystet - og det er trods alt bedre at I får de næste 4 måneder til at fungere og hjælper hende med at finde den rette balance mellem mad og mælk, finde ud af at sove, være tryg ved sin seng osv. end at de næste 4 måneder går op i hat og briller og du, hun og far bliver mere og mere frustrerede...

Sååå.... vænne hende til ikke at få mælk efter midnat og evt. lade far tage over om natten i en periode. Evt. give flaske aften eller sen aften, som du selv foreslår, hvis det kan hjælpe hende væk fra brystet, og det giver jer lidt mere styring :)

Hvis hun ikke vil tage flaske, eller du vil ...

Annonce

... forsøge at komme ud af amningerne om natten og far ikke kan tage over, så må du forsøge at lirke brystet ud af munden på hende og dermed afkorte amningerne mere og mere. Du kan godt vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng, men du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt. Altså fjerne brystet lige der, hvor hun godt fyldt med mælk, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Om natten må du i første omgang forsøge at hjælpe hende videre i søvnen uden brystet, men i stedet med kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Og hvis det ikke fungere og hun er nødt til at blive ammet, så amme hende - men igen - lirke brystet ud af munden på hende igen og igen, så hun ikke fyldes med mælk. Hun får trøst og ro, men mælkeindtaget skal sættes ned. Og samtidig med, at du så trækker brystet til dig og afkorter amningen mere og mere, så skal du sætte kærtegn, putteklud og lignende i stedet. Så du på sigt netop kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. og uden at hun behøver få brystet i munden.

Dagsplanen ser umiddelbart fin ud - mit forslag ser således ud:

Vågner og dagen starter - og skal ikke have bryst tidlig morgen...

Morgen 7.30: Havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Puttes til morgenlur ca 8.15

Formiddag 10: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, der passer til 8 mdrs. alderen, Vand af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - du må gerne trille hende en lang tur, så du på den måde hjælper hende til at sove en lidt længere lur midt på dagen.

Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Tilbydes en banan eller måske en godnatgrød kl ca 19, får derefter børstet tænder.

Ammes (eller flaske) og puttes ca 19.30

Sen aften 23: Ammes (eller flaske) og sover herefter uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Du må gerne som nu erstatte brystet (eller flasken) med en sut, hvis det kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og dermed hjælpe hende til at sove uden brystet. Du skal blot være opmærksom på, at du ikke får skabt en vane, hvor hun så begynder at få behov for sutten i munden gentagende gange hele natten. Men lige nu lyder det som om, at en sut også kan være en god løsning for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder