Svar: Søvn indenfor kontra udenfor
25. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, det du fortæller. Netop i 2 måneders alderen sover børn faktisk meget forskelligt. Nogle børn sover 2 meget lange lure, andre sover 4 kortere lure, og begge dele er helt normalt. Den rytme du forsøger at skabe lige nu, lyder rigtig fin.
Da det bliver varmere i vejret, så lyder det også som en god idé at give din datter en længere middagslur indenfor midt på dagen. Det er rart at sove i et køligt soveværelse, og det kan også være forklaringen på, at hun måske sover længere, når hun sover inde. Det bliver måske for varmt i barnevognen...
Det kan også være, at hun vækkes af nogle af de lyde, der naturligt ofte er udenfor. Det kan være fuglefløjt, trafikstøj, naboen der tænder for en græsslåmaskine osv. Så hun af den grund sover bedre og længere tid, når hun sover indenfor...
Der er ikke, ud fra det du fortæller, nogen grund til at tro, at hun er utryg ved sin barnevogn og ikke på sigt skulle kunne lære at sove i længere tid i vognen. Det er rigtig fint, at du dagligt forsøger at putte hende i barnevognen, så hun vænnes til at sove der, og så I har nogle rutiner omkring dette - det vil også hjælpe hende til bedre at kunne sove i sin barnevogn senere hen. Men hendes søvn ændrer sig naturligt lidt hele tiden i takt med, at hun bliver ældre.
Hun vil gradvist begynde at kunne være vågen i lidt længere tid af gangen og vil begynde at sove lidt længere lure. Når hun bliver 3-4 måneder gammel, vil det sandsynligvis være rigtig fint med 3 lure dagligt, og når hun bliver 6-7 måneder, vil hun sikkert kunne trives med to længere lure i løbet af dagen. Og netop i 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at elske at sidde op i deres barnevogn, følge med i verden, mærke vinden i ansigtet osv. når I triller tur - og vil derefter så være parate til at blive puttet og sove en længere middagslur. Så på den måde arbejder tiden også for jer og hun vil gradvist sagtens kunne lære at sove en længere middagslur i sin barnevogn - også før hun bliver 1 år :)
Jeg synes ikke, det lyder som om, at du gør dig selv en bjørnetjeneste tværtimod. Jeres datter lyder til at trives med den rytme, som du har skabt, hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og hun lærer både at sove i soveværelset og sove i sin barnevogn.. det lyder rigtig fint :)
Bibehold endelig den gode gænge :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske