Svar: Søvn indenfor kontra udenfor

25. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, det du fortæller. Netop i 2 måneders alderen sover børn faktisk meget forskelligt. Nogle børn sover 2 meget lange lure, andre sover 4 kortere lure, og begge dele er helt normalt. Den rytme du forsøger at skabe lige nu, lyder rigtig fin.

Da det bliver varmere i vejret, så lyder det også som en god idé at give din datter en længere middagslur indenfor midt på dagen. Det er rart at sove i et køligt soveværelse, og det kan også være forklaringen på, at hun måske sover længere, når hun sover inde. Det bliver måske for varmt i barnevognen...

Det kan også være, at hun vækkes af nogle af de lyde, der naturligt ofte er udenfor. Det kan være fuglefløjt, trafikstøj, naboen der tænder for en græsslåmaskine osv. Så hun af den grund sover bedre og længere tid, når hun sover indenfor...

Der er ikke, ud fra det du fortæller, nogen grund til at tro, at hun er utryg ved sin barnevogn og ikke på sigt skulle kunne lære at sove i længere tid i vognen. Det er rigtig fint, at du dagligt forsøger at putte hende i barnevognen, så hun vænnes til at sove der, og så I har nogle rutiner omkring dette - det vil også hjælpe hende til bedre at kunne ...

Annonce

... sove i sin barnevogn senere hen. Men hendes søvn ændrer sig naturligt lidt hele tiden i takt med, at hun bliver ældre.

Hun vil gradvist begynde at kunne være vågen i lidt længere tid af gangen og vil begynde at sove lidt længere lure. Når hun bliver 3-4 måneder gammel, vil det sandsynligvis være rigtig fint med 3 lure dagligt, og når hun bliver 6-7 måneder, vil hun sikkert kunne trives med to længere lure i løbet af dagen. Og netop i 6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at elske at sidde op i deres barnevogn, følge med i verden, mærke vinden i ansigtet osv. når I triller tur - og vil derefter så være parate til at blive puttet og sove en længere middagslur. Så på den måde arbejder tiden også for jer og hun vil gradvist sagtens kunne lære at sove en længere middagslur i sin barnevogn - også før hun bliver 1 år :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes ikke, det lyder som om, at du gør dig selv en bjørnetjeneste tværtimod. Jeres datter lyder til at trives med den rytme, som du har skabt, hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og hun lærer både at sove i soveværelset og sove i sin barnevogn.. det lyder rigtig fint :)

Bibehold endelig den gode gænge :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!