Svar: Baby 10 uger sover ikke om dagen
24. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder for mig som om, at der kan være en sammehæng mellem din amning og din datters kortvarige søvn. Du fortæller, at hun spiser meget hyppigt, har været oppe på at spise 21 gange i døgnet og det er meget svært for dig at trække tiden imellem amningerne...
Selvom hun som udgangspunkt skal have lov til at spise fleksibelt ved brystet og skal lægges til, når hun viser behov, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende til en god ammerytme.
Det er sådan, at din mælk består af flere dele. Den første del af mælken er meget vandholdig. Det er smart, fordi den virker tørstslukkende. Så nogle gange vil jeres datter naturligt søge dit bryst og die kortvarigt, fordi hun er tørstig. Den næste del af mælken er den egentlige mad. Det ligner lidt letmælk i konsistensen. Og til sidst i brystet ligger den lidt federe mælk, det man kalder fløden.
Det er vigtigt, at du hjælper din datter med at spise fra et bryst af gangen, så hun får alle dele mælk med ud. Hvis hun f.eks. spiser 10 minutter på det ene bryst og 10 minutter på det andet bryst, så får hun får meget vandholdig mælk. Det giver uro i maven, det kan på sigt på virke hendes trivsel, og det vil gøre det svært for hende at finde ro og falde i søvn. Hvis man skal sige det lidt firkantet, så bør du, hvis hun kan spise i 20 minutter, lade hende spise dette af et bryst...
Det er også sådan, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion. Det betyder, at det giver mere mælk, hvis du ammer hver anden time, end hvis du ammer hver 4 time. Og da du ammer så hyppigt som du gør, så mangler du sandsynligvis ikke mælk. Den hyppige amning gør også, at hun når at få alle dele mælk og hun tager således godt på, men det må overvejes, om du måske overproducerer...
Overproduktion kan være med til at give en ubalance mellem den vandholdige mælk og den egentlige mad. Det kan også gøre at barnet ofte græder, virker vågen, irritabel og har svært ved at finde ro. Måske kløjs jeres datter i mælken under amning. Amningen kan godt føles lidt som en kamp, hvor hun tager fat, slipper, tager fat, slipper igen og igen og hvor hun ofte dier i meget kort tid - måske kun 5 minutter af gangen, så hun på den måde "slatspiser" lidt. Nogle børn får også grøn og tynd afføring...
Din sundhedsplejerskes forslag med at amme ca hver 3 time er udmærket og det vil fint dække din datters behov for mælk, hvis hun spiser 8 måltider i døgnet. Men for at det skal kunne lade sig gøre, så er du nødt til at arbejde på, at hun spiser godt, effektivt og længerevarende fra et bryst af gangen. Og det vil være rigtig godt, at du giver hende mælk, som en fast del af hendes putteritual. Det er helt okay, at du lige nu ammer hende i søvn. Det er vigtigt, at du ikke tror, at du skal lære hende at sove uden brystet eller at du forkæler hende, giver hende dårlige vaner eller andet. Det gør du ikke - mælk skal være en fast del af hendes putteritual og hjælpe hende med at sove.
Det er helt naturligt at hun i en alder af 2 måneder sover bedst i din favn. Hun har det rigtig godt, når hun er der - her mærker hun din varme, din vejrtrækning, hører dit hjerte slå osv. og det minder alt sammen om tiden, hvor hun lå inde i maven. Samtidig føler hun sig naturligt omsluttet af dine arme, og hvis du samtidig går rundt med hende, vugger hende osv. så bliver hun bevæget og lullet ind i søvnen og det er alt sammen genkendeligt og trygt for hende. Det er derfor helt naturligt, at hun protesterer, når I lægger hende fra jer, putter hende ned i lift eller seng, når hun skal sove. Og for at hjælpe hende til dette skift, kan det være en god idé at svøbe hende, så hun stadig føler sig omsluttet og så skiftet fra favn og ned i liften ikke føles for stort og voldsomt for hende... Lige nu, hvor det er så varmt i vejret, så skal du dog være ekstra opmærksom på at løsne svøbet, når hun er faldet i søvn, så du sikrer dig, at hun ikke får det for varmt.
Jeg vil anbefale, at du ammer hende af to omgange. Det vil sige ammer hende, herefter skifter du hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, så svøber du hende i forbindelse med skiftningen, og så ammer hende igen, imens hun er svøbt, og derefter skal hun så puttes.
Hvis hun vil tage imod en sut, må du gerne lirke brystvorten ud og udskifte med sutten, men hun skal ammes og have mælk lige inden hun puttes. Sutten gives først, når hun er fyldt op med mælk og har brug for at sutte lidt, for at overgive sig til søvnen.
Se på hende og lyt til hendes vejrtrækning, læg mærke til hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i liften. Hun er stadig svøbt, og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du må gerne svinge liften frem og tilbage og på den måde lulle hende ind i søvnen, du må også gerne komme liften i barnevognen og trille hende en tur, så hun der hjælpes til at sove.
Du må også meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen i løbet af dagen og amme hende der - lad hende falde i søvn tæt ved dig og vær parat, når hun 20-30 minutter virker søgende og virker til at ville vågne op. Tilbyd hende brystet med det samme og hjælp hende på den måde ind i søvnen igen. Ikke at du skal tilbyde brystet hver 20-30 minut, det er kun første gang hun viser tegn på måske at ville vågne. Og sammen med brystet kan du berolige med dine hænder på hendes krop, lade hende mærke dig og med dine kærtegn osv. vugge hende ind i søvnen igen - i sengen, hvor I ligger sammen. Hun er som sagt så lille, at I ikke skal spekulere i dårlige vaner, men blot gøre det, som giver hende den ro og søvn, som hun har behov for.
Når du ammer hende, så vil det som sagt også være godt, at du forsøger at amme fra et bryst af gangen, så hun får "fløden" med ud. Fløden er som sagt vigtig fordi den giver ro i maven og hjælper til bedre søvn. Det betyder, at du med fordel kan starte med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor du holder hende igang ved brystet, hjælper hende med at spise effektivt. Og når hun så slipper og skal bøvse, så giver du hende den pause, men derefter lægges hun så til samme bryst igen, men nu i tvillingestillingen. På den måde hjælper du hende til at spise i længere tid fra et bryst og variationen mellem ammestillinger hjælper hende også til at arbejde bedre med brystet og få "tømt" brystet bedre.
Hvis det ikke virker, hvis det ikke hjælper jer til bedre søvn og længere tid imellem hver amning, så synes jeg, at du skal prøve med en flaske, som du selv spørger til. Jeg synes ikke du "bare skal acceptere at hun powernapper sig igennem dagen" og at hun spiser op til 21 gange i døgnet... Det er ikke godt for hverken dig eller din datter :)
Det er ikke sikkert, at du behøver give flasken fast, det kan godt være, at det at få flaske et par gange, hjælper hende til at spise større måltider og dermed få mere ro og sove længere lure, så det kan hjælpe jer ind i en rytme, der vil fungere bedre for jer begge.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og læs også meget gerne "Helens bog om amning og flaske". Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske