Baby 10 uger sover ikke om dagen

24. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Baby 10 uger sover ikke om dagen

Hej Helen.

Jeg har en datter på 10 uger som ikke vil sove længere end 20-30 minutter om dagen. Vi har prøvet alt - gå ture med barnevognen (resulterer i at jeg noglegange har måtte amme hende på turen eller tage hende op efter 20-30 min.). Vi har også købt en slyngevugge i håb om at hun vil sove mere om dagen - hun kan godt lide at ligge i den, men sover også her max. 30 min. og er så helt vågen og vil op.

Om natten sover hun (i sengen hos mig) 10-12 timer afbrudt af amning ca. hver 3. time. Vi har prøvet at have hende i hendes egen seng ved siden af vores, men det eneste der fungerer er at jeg går i seng med hende - ammer liggende - og så falder hun i søvn (sover gerne helt oppe i min armhule). Ville allerhelst at hun kunne sove i sengen ved siden af, da jeg ikke sover dybt med hende ved siden af, men når valget står mellem ingen søvn og halv-søvn, så vælger jeg halvsøvn ;-)

Jeg ammer 100% og ammer hyppigt. Har været oppe på 21 gange i døgnet, da jeg lagde hende til hver gang hun meldte sig (det sagde de vi skulle på sygehuset). Nu har min SP dog sagt at det er for meget og jeg skal prøve at strække det med 3 timer mellem hver amning. Dette prøver jeg, men ofte kan jeg kun holde hende hen i 2 timer om dagen og 1 time om aftenen.

Især om aftenen bliver hun pylret, vil spise hele tiden og er ofte urolig ved brystet (spræller med arme og ben og ...

Annonce

... hiver i brystet). Det resulterer ofte i at jeg vælger at gå i seng med hende (omkring kl.20-21 tiden), hvor vi så ammer liggende og hun falder hen (noglegange efter 15 min. - andre gange går der en lille time, hvor hun stadig er ved brystet).

Ellers er hun en glad og meget opmærksom pige. Alle der ser hende er forbavset over hvor opmærksom og kontaktsøgende hun er.

Dette gør så også at hun ofte bliver overstimuleret (og træt - men vil ikke sove) når vi er ude, hvilket resulterer i at hun bliver utrolig ked af det og vi ender med at køre hjem.
Hun tager godt på - ved fødslen vejede hun 3630 gram og var 52 cm - ved 8 uger vejede hun 5850 gram og var 59 cm. Vil skyde på at hun er godt over de 6 kg nu. Så hun må jo få det mad hun skal have??

- Skal jeg prøve at supplere med en flaske til middagsluren og om aftenen og se om det hjælper?

- Eller skal jeg bare acceptere at jeg har et barn der powernapper sig igennem dagen (selvom jeg tænker hun da må have brug for mindst 1 lang lur om dagen)?

- Jeg er ved at være lidt "brugt" for har ikke nogen tid til at ordne noget eller bare lige være mig. Bare det skulle spise frokost kan være en udfordring, fordi hun altid er vågen og gerne vil være tæt på. Jeg ser frem til at må begynde med noget grød/vælling ved 4 mdr. og håber at det hjælper - der er bare lang tid til 4 mdr. lige nu ;-)

Tak på forhånd :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor