Svar: Urolig søvn og svær at putte
15. maj 2017
Alder:
9 mdr.
Kære LJ
Tak for jeres brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det lyder som om, at storesøster er glad for sin seng, og det er gået fint med at vænne hende til at sove uden at skulle holde i hånd - dejligt :) I skal naturligvis bibeholde de gode putterutiner, som I har givet hende, så hun stadig er glad for at sove - og også forberede hende på, at lillebror flytter ind på hendes værelse, når han bliver klar til det.
Det er super, at I har vænnet ham til egen seng, så han nu sover i den og ikke længere i dobbeltsengen om natten. Det vil være betydeligt lettere at flytte ham ind til storesøster, når han er vænnet til egen seng - så vil sengen, rutinerne osv. være det samme og dermed genkendeligt og trygt - eneste forskel er at sengen står et andet sted.
Han er i separationsfasen, og det betyder en stor uro både motorisk og mentalt. Det er helt naturligt, at han søger ekstra fysisk kontakt og nærhed - og dermed søger favnen mere. Når han er i separationsfasen, så øver han sig i fysisk at være på afstand af jer. Han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, forsøger at bevæge sig mere og mere ud i verden. Om dagen begynder han at kravle, rejser sig ved møblerne osv. Han kikker efter jer, nogle gange for blot at sikre sig, at I stadig er der og I kan sige "jeg er lige her, kravl du bare videre", og andre gange har han brug for et kram, mærke jer fysisk og derefter er han så parat til at undersøge verden på egen hånd igen.
I mærker det måske også, når I er nogen steder eller hvis I har gæster. Han vil helst studere verden fra jeres skød, han klynger sig til jer, og det kan være grænseoverskridende for ham, hvis gæster eller andre kikker for meget på ham eller henvender sig direkte til ham.. Han kan også begynde at græde, når han ikke kan se jer. Hvis I går på toilettet eller ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, kan han blive oprigtigt ked af det. Han har brug for at se jer for at vide, at I ikke er forsvundet.
Derfor vil han ofte klynge sig lidt ekstra - også når han skal sove. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, og han har brug for at mærke jer fysisk og tæt på, brug for at se jer, for at overgive sig til søvnen... Og det gør det ekstra svært at falde i søvn i egen seng lige nu og lettere at sove i jeres arme...
Samtidig gør den motoriske udvikling også, at han har en stor rastløshed i kroppen. Han lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage, vender og drejer sig, rejser sig i sengen ved at trække sig op ved tremmerne osv. Han øver sig hele tiden, både dag, aften og også om natten. Det gør det svært at ligge stille, når han skal sove og han vil ofte tumle rundt, have brug for hjælp til at finde fysisk ro - og om natten vil han have brug for at I hjælper ham med stillingsskift, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn laver også det man kalder "headbanging" hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Og så gør det, at han nu øver sig i at opleve verden osv. at han får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk, og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes. Der sker under drømmene om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. Han kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. Han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Og nogle gange er beroligende ord og kærtegn ikke nok, nogle gange må man tage ham op, vugge ham og putte ham igen. Andre gange er det bedre at hjælpe ham videre, hvor han ligger... Nogle gange skal man være der for ham med det samme, andre gange er det bedre at trække tiden lidt og se om han ikke finder videre i søvnen på egen hånd... Det kan være rigtig svært at hjælpe i denne alder og finde ud af, hvor meget man skal hjælpe.
Det I skal være opmærksomme på er, at I ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det er vigtigt, at I fortsat forsøger at få ham til at falde i søvn i egen seng om aftenen, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er vigtigt, at I ikke begynder at tage ham op og gå rundt med ham om natten, men holder fast i, at han ikke behøver bevægelse for at sove. Det kan være en god idé, hvis I kan undgå at give ham ekstra flasker om natten, men holder fast i at hans behov for mad og væske skal stilles dag og aften. Det vil være rigtig godt, hvis I ikke vænner ham til at få en sut i munden, hver gang han vågner eller giver lyd fra sig om natten...
I skal om natten forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil være rigtig fint, hvis I hjælper ham med stillingsskift, beroligende ord, beroligende hænder osv. Der sker ikke noget ved at hjælpe ham med dette, for i løbet af et par måneder, bliver han motorisk stærkere og dermed i stand til at skifte stilling selv, så I skal hjælpe ham med det, som han er igang med at lære - og forsøge ikke at vænne ham til noget, som han ikke selv kan, før han er betydeligt ældre :)
Og så er det også en rigtig god idé at kikke lidt på dagsrytmen fordi måden dagen fungerer på, naturligt påvirker måden natten fungerer på. Det vil f.eks. være en god idé, hvis I kan starte dagen til samme tid hver morgen, uanset hvordan natten er forløbet og uanset hvad dag på ugen det er. Jeres stå op tidspunkt spiller ind på, hvornår formiddagslur og middagslur ligger. Det påvirker spisetider osv. og sætter rytmen for resten af dagen, så for at dagen ikke skal skride for jer, så er det godt med et fast stå op tidspunkt. Og ja - det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv må gerne vække ham, så han f.eks. er parat til at spise morgenmad senest kl 7.30-8.00. Det er med til at sikre, at hans rytme ikke kommer til at ligge så sent, at han måske først er parat til at sove kl. 22. Det må han naturligvis gerne, han kan sagtens trives med at sove længe og gå sent i seng, men jeg har på fornemmelsen, at I ikke synes det er så fedt... eller? :)
Det er sådan, at søvn om dagen kan reparere på en dårlig nattesøvn, og derfor skal børn som udgangspunkt ikke vækkes om dagen. De sover, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for mere søvn... MEN, når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at I hjælper ham til en rytme, hvor han ikke begynder at vende rundt på nat og dag og begynder at sove alt for meget om dagen og for kort en nattesøvn...
Det gennemsnitlige søvnbehov vil i denne alder være 14 timer og I skal prøve at finde balancen mellem varigheden af dagssøvn og nattesøvn. Nogle børn trives bedst i denne alder med kort dagssøvn og sover måske kun 2.5 time samlet fordelt på 2 lure og sover så 11.5 times nattesøvn. Andre børn sover 4 timer om dagen fordelt på 2 lure og sover så 10 timers nattesøvn. Og det lyder lidt som om, at jeres dreng måske vil trives bedst med lidt længere dagssøvn og lidt kortere nattesøvn lige nu... Måske 3-3.5 times dagssøvn samlet, så han f.eks. sover 1.5 time om formiddagen og 2 timer til middag og det betyder så ca 10.5-11 timers nattesøvn. Så hvis han starter dagen kl 07, så skal han puttes ca kl 20-20.30. Sover han mere om dagen, står han senere op og sover han sent hele dagen igennem, så skal han puttes senere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske 1.5 time...
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg og lignende. Suppleres også meget gerne med grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 og sover her et par timer
Eftermiddag 16.30: 1/2 bolle med lidt smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller måske en frugtgrød med lidt mme, vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad til hånden, moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøre med creme, lidt babymassage osv. Badet hjælper til ro i kroppen, hvis det ligger ca 1 time før han puttes.
Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet f.eks. ca kl 19.30.. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 20-20.30 - tidspunktet variere efter hvor meget han har nået at sove i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Jeg har i planen sat formiddagsluren til 1.5 time og middagsluren til 2 timer, dette ud fra, at han normalt har trives med en kort formiddagslur på ca 45 minutter og en længere middagslur. Det har været hans tidligere rytme og jeg tænker derfor, at han burde trives med dette fortsat. Men det er ikke sikkert og hvorvidt I skal vække ham afhænger derfor lidt af, hvordan I fornemmer hans behov. For han må I princippet gerne sove 2.5 time om formiddagen og så sove en kort middagslur i stedet. Middagsluren vil så bare ligge senere, men det er okay, så længe han samlet sover det, han viser behov for. Og igen - når det så er sagt, så er der noget fornuftigt i at arbejde på, at han ikke sover mere end ca 4 timer samlet i løbet af dagen, så rytmen også kan hænge sammen for jer. Og så I netop hjælper ham med at holde en rytme, hvor hans nattesøvn også får en god længde, og han ikke begynder at bytte rundt på nat og dag.
Hvordan I skal reagere, når I putter ham, afhænger lidt af, hvad signaler han sender. Som sagt kan han godt have ekstra behov for nærhed lige nu og derfor kan han godt have behov for, at I sætter jer hos ham, giver ham den kontakt og nærhed, som han lige nu viser behov for og som er nødvendig for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Derfor kan det godt være rigtig fint, at I sidder med ham... men han kan også lære, at han så skal sove i jeres favn. Og det kan derfor være en god idé at udnytte det at han får flaske, så I tilbyder ham flasken i sengen, så I netop bruger flasken til at lære ham at falde i søvn i sin seng. Og hvis han først får flasken, når han tydeligt er parat til at sove, så kan den have en god beroligende virkning og netop hjælpe ham med at finde ro.
Men børn i denne alder kan godt græde, når de skal sove - og her er det vigtigt, at I lytter til ham og forsøger at finde ud af, når han græder, hvorfor han græder, og ud fra det vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis I putter ham for sent, så vil han kunne græde, fordi han er overtræt. Her vil der ofte være tale om en "overtræt gråd eller klynken", og hvor I netop ved at sidde der, holde hænderne beroligende på ham, give ham fysisk kontakt, hjælper ham med at overgive sig til søvnen. Her er der ofte tale om en kortvarigt gråd, så mærker han trætheden og vil falde i søvn.
Han kan også græde lidt "protestgråd" i denne alder. Han vil ikke sove, men hellere lege og det at I sidder der ses som underholdning. Han forbinder jeres tilstedeværelse med sjov.. Og her kan det være nødvendigt at gå kortvarigt fra ham. Ikke fordi han skal blive ked af det og føle sig forladt, for det føler han netop i denne alder, fordi han er i separationsfasen, men for at signalere, at I ikke vil lege, men mener at det er sovetid nu. Ofte behøver I kun gå fra ham 1-2 gange, og I skal ikke være væk i mere end 3 minutter. Det er ikke meningen, at han skal blive ulykkelig og derfor skal I også gå tilbage til ham, selvom han ikke græder.
Nogle børn har i denne alder brug for at få lov til at tumle rundt, rejse sig, sætte sig, skifte stilling, lege med sutten, bamsen osv. og det må han gerne. I behøver ikke sidde hos ham, hvis han lige nu vil trives med at tumle lidt rundt i sin seng. Så kan I gå ind til ham, når han viser sig parat, give ham flaske og hjælpe ham med at falde i søvn.
Og så er der naturligvis også situationer, hvor han kan være helt ulykkelig og ikke ville ned i sin seng. Her er det for det første vigtigt at finde ud af, om det er fordi han puttes for tidligt og bliver ked af det, fordi han tydeligvis ikke er parat til at sove - og her må I se på hele dagens rytme, hvornår og hvor meget han har sovet om dagen. Eller om han er ked af det, fordi han er i separationsfasen og har rigtig meget brug for at se jer og også mærke jer for at forstå, at I ikke går fra ham.
Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk at han har behov for jer. Han klynger sig til jer, fordi han er inde i en periode, hvor han har brug for dette og kun ved at give ham den kontakt, han viser behov for, kan I få ham til at falde trygt i søvn. Og her kan det være en god idé at gøre det I netop gør - tage ham op, give ham nærheden, trygheden og derefter så forsøge at putte ham igen :)
I spørger om det at han vågner så mange gange om natten skyldes at han falder i søvn i jeres favn eller om følelsen af at være ked af det sidder i ham.. Og svaret kan være begge dele, ligesom svaret også kan være, at det skyldes udvikling og separationsfasen lige nu. Derfor findes der ikke kun en fast løsning, I er nødt til at forsøge at finde ud af, hvad årsagen kan være hos jer og så måske forsøge at ændre lidt på noget af det I allerede gør:)
Hvis han ikke falder til ro og falder i søvn inden for 15-30 minutter, så skal I ikke kæmpe videre med ham. så er det bedre at afbryde putteritualet og tage ham med ind i stuen igen og så forsøge jer, når næste søvntog kommer forbi. I skal ikke lade putteritualet trække ud i timer, så er der noget som ikke fungere og min umiddelbare tanke vil være, at I putter ham for tidligt, så han ikke er parat nok....
Separationsfasen er ofte mest voldsomt i 8-10 måneders alderen, men det kan varierer fra barn til barn og afhænger også lidt af, hvor jeres dreng rent motorisk befinder sig, hvor meget han kravler, rejser sig osv. Så når jeres dreng bliver 11 måneder, vil han måske være igennem den mest urolige periode og det kan være godt at lære dem at sove sammen på det tidspunkt. Også før han starter i vuggestue, vil det være godt, hvis I har fået skabt nogle nye rutiner. Jeres ferie vil naturligt påvirke dette, og hvordan det vil gå, må I se.. der er desværre ikke nogen faste regler her.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske