Svar: Modermælkserstatning stop

13. maj 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste stopper med flasken, når barnet er mellem 12-15 måneder gammel, og det derfor være rigtig fint, at du arbejder på at fjerne flasken nu.

Jeg anbefaler normalt, at du starter med at skære ned i mængden af mælk, så din dreng vænnes til at få mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. I første omgang vil det være godt, at vænne ham fra flasken om natten, så når han søger flasken der, så giver du ham gradvist mindre, så han til sidst helt kan undvære den. Det vil sige, at hvis du f.eks. plejer at give ham 200 ml, så får han 180, 160, 140, 120, 100 ml og til sidst helt kan klare sig uden.

Derudover vil det være rigtig godt, at du om aftenen giver ham en godnatgrød, fordi den vil mætte ham lidt ekstra til natten og være med til at sikre, at han ikke søger flasken, fordi han reelt er sulten. Og sammen med grøden kan han få lidt mme af en kop, så han stille og roligt lærer sig denne rutine og vænnes fra flasken.

Det vil sige, at en aftenrutine kan se således ud:

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ved middagsbordet - måske ca. kl 19.30 og får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes kl ca 20...

Og så skal I stille og roligt skabe et nyt ritual for ham, som vil tage mere og mere over i takt med at flasken trappes ud. Det kan være en puttebamse, putteklud, sut. Det kan være en godnatsang, måden du kærtegner ham på, en ...

Annonce

... godnathistorie... Du skal indføre et nyt ritual, som overtager det flasken giver ham nu, give ham en ny søvnassociation.

Det vil sige, at du lige nu putter ham med flaske, putteklud, sidder og holder ham i hånden, synger for ham eller lignende. Gradvist trapper du ud af mælken, så han får mindre og mindre - men holder fast i ritualet i øvrigt. Og stille og roligt forsvinder flasken så helt, men alt andet ved ritualet er, som det plejer at være. I stedet for han grød og mælk før han puttes, er fyldt godt op i maven og er parat til at sove og du sidder der så stadig, holder i hånden, synger en godnatsang, putter ham med putteklud, sut osv. Den eneste forskel er at flasken er væk...

Jeg er ikke tilhænger af, at man fra den ene dag til den anden fjerner flasken, fordi det er det mest trygge og dejlige han kender. Det er det ritual, han har haft fra han blev født og det er derfor vigtigt at skabe et nyt og rart ritual - et ritual, der kan fungere og hjælpe ham fremover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde bevidst at kunne bruge en puttebamse, slaskedukke, putteklud osv. De vil nulre deres næse, sutte på den osv. og finde ud af at berolige sig selv. De vil i den alder begynde at bruge den som en substitut for mor og far - og det vil gøre det lettere for andre at putte dem f.eks. i dagpleje eller vuggestue, når de skal sove der. Det er derfor en god idé at introducere dette nu og bevidst arbejde på at lære ham at finde ro med dette - og gradvist derfor få erstattet flasken.

Så trap ud af natflasken først. Indfør et nyt ritual, som stille og roligt tager mere og mere over og trap så gradvist ud af aftenflasken.

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder