Bleafvænning - 3 år, 10 mdr.

13. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Bleafvænning - 3 år, 10 mdr.

Hej Helen

Jeg har en dreng på 3 år og 10 md som stadig bruger ble og vi vil gerne have dine råd til ble-afvænning.

Det er min klare opfattelse at han godt kan mærke når han skal både det ene og det andet og som sådan har han heller ikke noget problem med at gøre det på toilettet. Men han gider ikke.

Vi har i flere år kæmpet med at han ikke gider stoppe sin leg for et ble-skift og det samme gør sig gældende for at gå på toilettet. Det er en kamp bare at få ham derud. Selvfølgelig prøver vi gerne med leg og underholdning, men for noget der gerne skal ske flere gange dagligt er det rigtig tungt at få ham afsted og at få ham til at blive siddende på et toilet. Hvis det er os der sætter ham på toilettet, så er der måske succes 1 ud af 3 gange.

Lige nu afprøver vi, at når der er succes på toielttet, så får han en lille chokoladestjerne og en til hvis han selv siger til. Men selv om han elsker dem, lader det ikke til at motivere ham til selv at sige til.

Hvis vi tager bleen af ham, så ...

Annonce

... sker der bare det at han får beskidte bukser men stadig ikke siger noget før vi opdager det - vi skælder ham ikke ud, men det er ret så ulækkert og lader slet ikke til at have en effekt. Hvis vi opdager at det er ved at være tiden, benægter han bare at der skal ske noget og modarbejdet stadig at komme på toilettet.
Nogle få gange, ind i mellem, siger han dog til og kommer på toielttet. Vi går med og det bliver selvfølgelig rost, men det er en sjældenhed at det fungerer.

På vores toilet har vi et børnesæde som han selv kan slå ned og vi har skammel til fødderne, så vi synes han sidder godt.

Jeg synes det er svært og jeg begynder at frygte lidt for hans social-liv fordi at han ikke er så nem at tage med hjem til en legeaftale for de andre forældre - og lige fortiden tales der meget om legeaftaler blandt hans bedste venner i børnehaven. Børnene er også i en alder hvor de begynder at ligge mere mærke til hvad hinanden kan og kommenterer det.

Hvad tænker du at vi bør gøre?

Med venlig hilsen
T.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder