Svar: Er det mon natteskræk?

11. maj 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Hvor er det synd for jeres datter, at hun bliver så ked af det om natten, og det er tydeligt at det påvirker jer alle...

Selvom det virker voldsomt, og hun ikke virker rigtig vågen, når det sker, så lyder det dog ikke til at være natteskræk eller night terror. Det opstår, som du har læst, normalt først på natten, ofte mellem kl 22 og 02 og det opstår i den dybeste søvn, som vi netop har mest af først på natten.

Når man nærmer sig morgenstunden, så er det mere sandsynligt, at der er tale om mareridt og dermed drømme, der opstår i den lidt lettere søvn. Når vi voksne har mareridt og vågner og kan huske, hvad vi har drømt, så er det netop fordi det opstår i sidste halvdel af natten. Og da jeres datter lige nu reagerer på forandringer i hverdagen og gennemgår et stort udviklingsspring, så er det sandsynligt, at hendes drømmeaktivitet er ekstra stor, og at hun derfor græder, skriger, mere hen mod morgenstunden.

Nogle gange kan det hjælpe, hvis I kan få hende til at drikke lidt vand. Det er med til at holde hende til virkeligheden, trække hende ud af drømmen og derefter vil hun så bedre kunne komme videre i søvnen igen. Nogle børn har også glæde af en lille natlampe eller at døren ud til gangen står åben, så der kommer lidt lys ind. Det vil hjælpe dem til at orientere sig, så når hun vågner, så kan hun se, hvor hun ligger, at hun er på sit værelse og igen hjælpes til at komme ud af drømmen.

Det er også helt okay, hvis I tager hende ind til jer og lader hende sove videre hos jer, hvis I fornemmer, at det kan hjælpe hende til lidt mere ro og bedre søvn. Man siger normalt, at jo yngre barnet er, jo mere konkrete vil drømmene være. Det vil sige, at jeres datter f.eks. kan drømme om, at hun bliver væk ...

Annonce

... fra jer, eller hun kan drømme om, at nogen tager legetøj eller lignende fra hende - hvor større børn f.eks. vil drømme mere om monstre osv. som vi voksne også nogle gange kan drømme om. Da hendes drømme således kan være meget virkelige for hende - og hun jo er så lille, at hun har rigtig svært ved at skelne drøm og virkelighed, så er det ekstra vigtigt, at I netop er der for hende viser hende, at I ikke forsvinder, men at I passer på hende.

Det kan naturligt også spille ind, at hun har væske i ørene - selvom hun ikke har haft problemer på flyveturen og selvom lægen har sagt, at det er så lidt, at det ikke burde give smerter, så kan dette jo godt have ændret sig, så hun faktisk vågner fordi hun har ondt - og hun kan netop godt vågne, når hun har ligget ned i længere tid, fordi trykket i øret så stiger og dermed stiger smerten også. At komme op, få lidt at drikke, mærke at I er der, holder om hende, beroliger og betrygger kan derfor være en god idé.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun om natten tydeligt ikke har brug for jeres fysiske nærhed, men bliver mere og mere frustreret, jo mere I forsøger at berolige, så må I prøve at lade hende være og se om hun så kommer videre i søvnen selv... Ikke tale for meget, forsøge at lægge hende ned, give hende dynen på, blot sige "sshh-sshh" eller lignende, men se om hun med så lidt aktivitet fra jeres side kan komme videre i søvnen. Går hun helt i flitsbue og reagerer så voldsomt fysisk, at hun ender med at gøre skade på sig selv, så er I dog nødt til at vække hende helt - tage hende op, gå ud i stuen eller i køkkenet for at få ro på hende - og så må I vente på at næste søvntog kommer forbi og så prøve at putte hende igen, når hun atter virker parat.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder