Er det mon natteskræk?

11. maj 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Er det mon natteskræk?

Hej Helen

I forbindelse med de store udviklingsperioder/tigerspring oplever vi tit, at vores datter på nu 14 måneder vågner i skrig hen på de tidlige morgentimer. I nat var hun helt balstyrisk, og vi kunne slet ikke få ro på hende. Hun lavede flitsbue, forsøgte at skubbe os væk, og så skreg og skreg hun - med lukkede øjne. Vi har efterhånden oplevet det en del gange under det nuværende tigerspring. Det var især slemt under vores ferie for nogle uger siden, og det sker altid omkring kl. 4.30.

Der er ingen tvivl om, at hun reagerer ret meget på forandringer i hverdagen og ferie i uvante omgivelser, og når hun udvikler sig meget, så bemærker vi det i høj grad. Det går ikke stille for sig, og hun bliver helt elektrisk i den periode, det står på, og skifter faktisk nærmest ...

Annonce

... personlighed! Vil op, så ned, griner for pludselig at stikke i et hyl, kaster sig ned på gulvet i frustration over et nej, og hvis hun ikke vil noget, så stritter hun imod og skriger af sine lungers fulde kraft. ... og lige for tiden spiller separationsangsten helt sikkert også ind.

Men de her "opvågninger" (hun virker faktisk ikke rigtig vågen), skyldes det mon udvikling eller natteskræk? Så vidt jeg kan læse, så opstår natteskræk mest først på aftenen, og hos os sker det altid ud på de tidlige morgentimer...

Hun har lige fået konstateret en smule væske på højre øre, men øre-, næse-, halslægen sagde, at det var meget lidt og ikke noget, der gør ondt. Muligvis en smule ubehag, men selv da vi fløj hjem fra ferie, mærkede hun tilsyneladende ikke noget til det.

Kærlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os