Brev:
Er det mon natteskræk?
11. maj 2017
Alder:
14 mdr.
Er det mon natteskræk?
Hej Helen
I forbindelse med de store udviklingsperioder/tigerspring oplever vi tit, at vores datter på nu 14 måneder vågner i skrig hen på de tidlige morgentimer. I nat var hun helt balstyrisk, og vi kunne slet ikke få ro på hende. Hun lavede flitsbue, forsøgte at skubbe os væk, og så skreg og skreg hun - med lukkede øjne. Vi har efterhånden oplevet det en del gange under det nuværende tigerspring. Det var især slemt under vores ferie for nogle uger siden, og det sker altid omkring kl. 4.30.
Der er ingen tvivl om, at hun reagerer ret meget på forandringer i hverdagen og ferie i uvante omgivelser, og når hun udvikler sig meget, så bemærker vi det i høj grad. Det går ikke stille for sig, og hun bliver helt elektrisk i den periode, det står på, og skifter faktisk nærmest personlighed! Vil op, så ned, griner for pludselig at stikke i et hyl, kaster sig ned på gulvet i frustration over et nej, og hvis hun ikke vil noget, så stritter hun imod og skriger af sine lungers fulde kraft. ... og lige for tiden spiller separationsangsten helt sikkert også ind.
Men de her "opvågninger" (hun virker faktisk ikke rigtig vågen), skyldes det mon udvikling eller natteskræk? Så vidt jeg kan læse, så opstår natteskræk mest først på aftenen, og hos os sker det altid ud på de tidlige morgentimer...
Hun har lige fået konstateret en smule væske på højre øre, men øre-, næse-, halslægen sagde, at det var meget lidt og ikke noget, der gør ondt. Muligvis en smule ubehag, men selv da vi fløj hjem fra ferie, mærkede hun tilsyneladende ikke noget til det.
Kærlig hilsen
Christina