Svar: Søvnrytme, hvor vi skal knap så tidligt op

5. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng har en tidlig søvnfase. Det betyder egentlig bare, at han står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem. Hos voksne taler vi om A- og B-mennesker og hos børn om Lærker og Ugler.

Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen, og de vågner ofte kl 05 ...

Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen for dem. Her er de aktive, leger rigtig godt og er bare slet ikke parate til at sove.

Det har ingen større betydning om man er det ene eller det andet og jeres dreng kan fint trives med at være "morgenmenneske", men det bliver naturligt en udfordring, hvis I har det bedst med at sove længe, og vi kan godt være enige om, at det er tidligt, når dagen starter kl 05 :)

Det er begræset, hvor meget I kan ændre med den alder han har. Han er stadig så lille, at hans søvnrytme og også søvnbehov vil ændre sig, men der er naturligvis lidt forskelligt du kan forsøge:

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på en 3 lurs rytme, så han sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det vil være rigtig godt at bibeholde den 3. lur fordi eftermiddagen så ikke bliver for lang for ham og fordi det naturligt vil gøre, at han så ikke går alt for tidligt i seng.

Det kan også være en god idé, hvis du i en periode kan lægge et bad ind før hans middagslur. På den måde kan du forlænge hans vågenperiode midt på dagen og sikre at middagsluren ikke ligger alt for tidligt. Samtidig vil hans middagslur måske blive lidt længere og det vil igen gøre, at dagens 3. lur også kommer til at ligge lidt senere og dermed bliver puttet tidspunktet også senere, så du på den måde får hele dagens rytme rykket lidt. Når man gerne vil have sit barn til at sove lidt længere om morgenen er man nemlig ofte nødt til at flytte hele dagens rytme, det hjælper ikke bare at komme barnet en time senere i seng...

Derudover kan det være en god idé, hvis du kan forsøge at gøre opvågningen kl 05 til netop en opvågning. Så du gør dette til så kort en vågenperiode som muligt. Nogle gange kan du måske få ham videre i søvnen ved at tilbyde ham flaske med det samme, han begynder at vise tegn på at skulle op. Nogle gange ved at du tager ham over til dig og putter med ham og netop med din nærhed osv. luller ham videre ind i søvnen. Og hvis han bare er vågen og parat til at starte dagen, så må du naturligvis tage ham op, skifte ham, give ham mælk - men så forsøge at putte ham tidligere.

Det vil ...

Annonce

... sige, at enten så får du ham til at sove med det samme, så han måske starter dagen kl 06 og derfor gradvist også kan puttes senere til første lur, eller også kan du afkorte vågenperioden, så han ikke er vågen mellem 05-07, men bliver puttet så hurtigt som muligt, så han måske kun er vågen i 1/2 time og derefter hjælpes til at sove igen. På den måde starter dagen senere og det vil igen gøre, at du så kan putte ham senere til første lur - og dermed igen få rykket hele dagens rytme lidt.

En dagsplan, som du kan arbejde hen imod, kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes til at sove videre

Morgen 7: Havregrød, gerne med lidt frugtmos som topping og suppleres med lidt frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til morgenlur mellem 8.30-9

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme og aktiveres på den måde rigtig godt både motorisk og mentalt.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13. Du må gerne trille ham en tur i barnevognen for på den måde at holde ham sovende...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur f.eks. omkring kl 16.30-17...

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske - drømmemåltid og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes flaske igen.

Som jeg læser dit brev, så giver I ikke jeres dreng en drømmeflaske sen aften, og det vil være en rigtig god idé at begynde på. Den vil være med til at sikre hans væskebehov, men kan samtidig sikre mere sammenhængende nattesøvn - og igen gøre, at han så ikke vågner for meget op kl 05, fordi han reelt er sulten. Du fortæller, at han ofte får en flaske i løbet af natten og derfor ikke kl 05, og hvis en flaske kl 05 skal have effekt og hjælpe ham til at sove videre, så tænker jeg, at en rytme med en drømmeflaske sen aften vil kunne have god effekt...

Du fortæller også, at han ofte drikker en halv liter mælk i døgnet - det lyder umiddelbart til at være i underkanten med den alder han har. Du skal regne med, at han har brug for 110 ml pr kg. han vejer...

En lille hjælp på vejen kan også være et mørklægningsgardin på værelset, hvor han sover. Det løser ikke problemet fuldstændig for jer, men kan måske gøre, at han kan sove bare 20 minutter længere, før han melder sig. De kan ofte købes billigt i JYSK eller i IKEA.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder