Svar: Hvordan får jeg ham til at sove til kl. 6?
1. maj 2017
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng trives så godt og er faldet så godt til i den nye dagpleje :) Det lyder som et rigtig dejligt sted.
Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 13 måneder gammel er 13.5-14 timer i døgnet. De fleste børn trives med en rytme, hvor de sover f.eks. 11.5 time om natten og 2-2.5 time om dagen. Hvis dagssøvnen er længere, vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt. I 12-18 måneders alderen begynder de fleste børn at gå fra to lure til en længere middagslur, så de ca. 2.5 times dagssøvn kan være fordelt på enten to eller en lur - det varierer i denne alder.
Jeres dreng sover stadig ofte to lure i løbet af dagen, en formiddagslur på 45-60 minutter og en middagslur på 2 timer, nogle gange 3 timer, og i weekenderne lidt mindre. Det betyder, at han samlet sover ca 3-4 timers dagslur og det betyder, at hans nattesøvn således vil være ca 10 timer. Så når du putter ham kl 19, så vil han naturligt vågne kl 05-05.30, fordi han der har sovet, det han samlet behøver...
Det betyder også, at de dage, hvor han har sovet kortere dagssøvn, vil han naturligt være træt og parat til at sove kl 19, men de dage, hvor han har sovet måske fire timer i løbet af dagen, så vil han naturligt ikke være putteklar før kl 19.30-20...
Jeg synes generelt, at det er tidligt at komme i seng og sove allerede kl 19.. Det er der mange børn, som har brug for, og det skal de naturligvis have lov til, men man kan ikke sige, at det er "tidspunktet børn skal i seng på". Det afhænger helt af, hvordan barnets dagsrytme er, hvor meget og hvornår barnet sover om dagen, hvad tid barnet står op osv. Der kan være noget fornuftigt i at sikre barnet lidt længere dagssøvn og kortere nattesøvn, fordi netop dagssøvnen er vigtig for barnets trivsel og udvikling. Samtidig kan det være rigtig svært for mange børnefamilier at få tid til bare at være sammen, hvis barnet skal sove allerede kl 19.... Hente barnet, komme hjem, lave mad, ordne praktiske ting, give barnet bad, gøre barnet klar til natten og putte... det kan godt være svært at nå, men selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Jo tidligere dagen starter, jo tidligere vil dagens lure også ligge og jo tidligere vil barnet gå i seng. På den måde vil hele dagens rytme påvirke puttetidspunktet om aftenen. Derfor - hvis man vil ændre på rytmen, så er man nødt til at ændre lidt på hele dagens rytme. Du kan ikke bare putte din dreng senere i seng og regne med, at han så vil sove længere om morgenen. Ofte vil man skulle putte ham lidt senere til formiddagsluren og igen lidt senere til middagsluren og vil derved kunne putte ham lidt senere om aftenen. Nogle gange skal man også ind og ændre på spisetiderne - især hvis han er vant til at få grød kl 05.30, fordi han vågner og er sulten der, så skal spisetiderne også ændres med små skridt af gangen. Ofte flytter man på tidspunkterne med ca. 15 minutter af gangen.
Det betyder f.eks. at hvis han plejer at få morgengrød kl 05.30, så skal I flytte spisetiden til 05.45. 06. 06.15, 06.30 - indtil I rammer det spisetidspunkt, som du tænker vil passe ind i den rytme, som I arbejder hen imod. Det betyder også, at hvis han plejer at blive puttet til morgenlur kl 08, så skal I arbejde på at flytte dette tidspunkt til kl. f.eks. er 09, så han puttes kl 8.15, 8.30, 8.45 og kl 09... Og det samme gælder så spisetider til frokost, hans mellemmåltider, aftensmad osv. og også hans puttetidspunkt til middagsluren.
Når det er sagt, så trives jeres dreng rigtig godt med den rytme han har, og lige nu lyder det som om, at du skal være lidt fleksibel i forhold til hans behov. Så de dage, hvor han har sovet længere middagslur og står senere op fra den, så skal du putte ham senere - og måske vil det være nok til at gøre, at han så sover lidt længere om morgenen... og når næste dag så starter lidt senere, så kan resten af dagen følge med og på den måde kan rytmen stille og roligt godt ændre sig igen.
Med den alder han har, så synes jeg ikke, du skal gå ind og ændre så meget i dagsrytmen. Han er i en overgangsfase lige nu, hvor han de næste måneder vil begynde at kunne springe formiddagsluren over og i stedet begynde at sove en længere lur midt på dagen, og det er vigtigt at følge hans behov.
Jeg vil dog anbefale dig, at du tilbyder ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual - hvis du kan finde tid til det. Prøv især de dage, hvor han naturligt ikke virker putteklar allerede kl 19.. det vil være meget fint at bibeholde badet efter aftensmaden. Det kan være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det giver ham en god ro i kroppen, når han skal sove - især hvis han har fået en grød efter badet. Og grøden kan så være med til at gøre, at han ikke vågner kl 05, fordi han reelt er sulten, og igen hjælpe ham til at sove lidt længere. Og som sagt, når dagen så starter lidt senere, så vil resten af dagens rytme ofte følge med og på den måde får du så gradvist flytte lidt på hans tider.
Det betyder, at en aftenrytme måske kunne se således ud:
Aften 17.30: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov
Tilbydes godnatgrød ca kl 19, får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.30.. flasken trappes stille og roligt ud. Godnatgrøden kan serveres med lidt letmælk af en kop og vil på sigt erstatte flasken.
Så hvis du skal ændre din drengs rytme, så skal du kikke på hele dagens rytme og faktisk rykke alle puttetidspunkterne lidt og det kræver også et tæt samarbejde med dagplejer.. men som sagt, så tænker jeg, at du lige nu skal se tiden lidt an, fordi han sandsynligvis i løbet af det næste stykke tid vil begynde at ændre sit søvnbehov, så han måske vil sove en længere lur midt på dagen og trappe ud af sin formiddagslur... og så ændrer det hele sig naturligt lidt igen. Du kan altså godt risikere at ændre en masse, uden at det egentlig virker særligt længe, fordi hans rytme naturligt ændrer sig og hans søvnbehov ændrer sig lidt nu, hvor han bliver ældre...:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske