Brev:
At falde i søvn uden gråd
2. maj 2017
Alder:
10 mdr.
At falde i søvn uden gråd
Hej Helen
Jeg håber, at du kan hjælpe os med lidt inspiration til, hvordan vi får vores lille trold til at falde i søvn uden at det er med skrig og skrål.
Søvn har altid været en udfordring, men vi er dog kommet meget langt, hvis jeg bare tænker nogle måneder tilbage, hvor alt søvn foregik på mig. Nu sover vores lille A (som nu er 10 måneder), to lurer af 11/2 times varighed, 2 timer hvis vi er heldige, i sin barnevogn. Og hun kan nu falder i søvn i sin seng, som står helt op ad min og sove der indtil midnat. Herefter ender hun gerne over hos mig, for så får vi sovet resten af natten, og søvn er efterhånden tiltrængt.
Jeg har egentlig ikke noget problem med, at hun ender hos mig, så længe hun kan sove det første stræk selv.
Problemet er at hun langt de fleste gange bliver noget så tosset og ked af det, når hun skal sove. Hun er træt nok og ikke for træt, og kan egentlig også se ud som, at det er meget rart, når hun bliver lagt. Men lige inden hun falder i søvn, og nogle gange også efter kort tid med lukkede øjne bliver hun så ulykkelig og tosset og gearer sig selv op igen. Ofte bliver hun sur allerede, når vi ligger hende. Det gælder både dag og nat. Måske virker hun bange for det med at falde i søvn eller stædig og bare ikke vil give slip. Det er synd for hende og frygtelig opslidende.
Jeg synes, at vi har fået lavet nogle gode putteritualer, som vi har kørt med over de sidste 4 måneder. Om morgenen ved hun tydeligt, at vi skal aflevere storesøster i børnehaven, så på vej ud skal jeg ikke sove, men når vi går hjem, skal jeg (men alligevel bliver det med skrål langt de fleste gange). Eftermiddagsluren ved hun også. Hun kommer i soveposen, vi krammer lidt og så skal hun i barnevognen. Om aftenen får hun nattøj på, flaske og kram og hygge i sofaen, børstet tænder, i soveposen inde soveværelset, læse en bog, kramme og synge sang og ned i sengen, når sangen er slut og sidste vers nynnens en gang til, mens hun ligges til rette, og jeg ligger mig ved siden af. Vi har prioriteret, at det er mig der har puttet hver aften, for at det skulle være trygt, for når far putter kører hun helt op. Vi har prøvet, at han har gjort alt det indledende op til puntning, men når han går i soveværelset med hende for at læse, bliver hun helt ulykkelig. Vi tror på, at denne morsyge/glæde går lidt over af sig selv, når far går på barsel lige om lidt. Det er i hvert fald erfaringen fra den første.
Men hvad kan vi mere gøre, for at få hende til at blive tryg, når hun skal sove, så hun ikke bliver så ked af det og det ikke skal tage så meget tid og energi?. Håber du kan hjælpe os lidt.
Hun får stadig en flaske omkring midnat, men hun spiser ikke ret meget i løbet af dagen, så den virker rimelig nok. Hun vågner også fra både lurer og om aftenen med gråd, men der kan vi lige vippe vognen eller sige shhhh, og så sover hun videre.
Mange hilsner fra J