Hvordan får jeg ham til at sove til kl. 6?

1. maj 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hvordan får jeg ham til at sove til kl. 6?

Hej Helen, tusinde tak for dit svar.

Vi fik en virkelig glad dreng efter vi tilføjede et lille måltid om eftermiddagen, da han var ni måneder. Han er stadig en utrolig glad dreng - nu på 13 måneder. Han er meget nysgerrig, undersøger alt. Kigger hvordan jeg vasker tøj og er med til at komme tøj i maskinen. Han elsker at være med og jeg elsker at inddrage ham.

Vi er lige flyttet, så han skiftede dagplejer, hvor vi simpelthen har fået den bedste af slagsen. Han elsker at være der. Han viser mig, hvad han leger med, når jeg kommer og henter ham og hans humør er virkelig højt. Han har en meget stor appetit, tror næsten han spiser en større potion lasagne end jeg selv gør. Han er 80 cm og vejer 12 kg. En stærk dreng. Han spiser havregrød om morgenen med appelsin. I dagplejen er jeg ikke helt klar over hvad han spiser, men ret traditionelt med formiddagsfrugt, madder og grønt til frokost og om eftermiddagen ved 15 tiden en bolle og lidt frugt. Jeg henter ham 15.30 i dagpleje og vi spiser aftensmad 17.00-17.30 bader, læser bog og puttes med flaske, hvor han drikker ca. 160 ml. Vi har for nyligt fjernet flasken før middagssøvnen uden problemer.

Vi går op i seng 18.45 så han lukker øjnene kl. 19. Det har fungeret sådan i meget lang tid uden problemer, men han er begyndt at ligge noget længere tid - næsten helt til 19.30 nogle dage. I ...

Annonce

... dag gik det godt nok lige efter bogen, han sov efter fem minutter, så jeg var ude af værelset 18.58.

Han vågner et sted mellem 2-8 gange om natten, hvor han skal have sutten. Han er kommet på sit eget værelse for en måned siden og jeg vil sige det er gået upåklageligt i hvert fald er intet blevet værre. han protesterer ikke. elsker sin seng og natflaske. MEN, han vågner så tidligt. i forgårs var den 04.50. Jeg kan tydeligt høre på ham, når han ikke kan sove mere, for så snakker han, er glad og vil op. Hvordan får jeg ham til at vågne senere? måske bare 5.30.

Vi har så længe jeg lige kan huske puttet ham kl. 19. Det mener jeg er tidspunktet små børn skal i seng på, men jeg kan se mine veninders børn først puttes 19.30 og 20.00. Vil du mene, det er bedre?

Han sover to lure i løbet af dagen. den først fra 8-9 (40-60 min) og den næste er meget forskelligt. Det er mest 2 timer, som jeg hører dagplejeren sige, men i dag var det 3 timer til middag. I weekenderne kan jeg ikke få ham til at sove ret meget mere end 1½ time til middag.

Jeg synes faktisk vi har en rigtig god rytme herhjemme , som vi følger hver dag, men jeg efterspørger vel egentlig, hvad du synes er en god rytme for en 13 månedes aktiv dreng med henblik på at sove til kl. 5.30 eller 6.00?

Hvad skal jeg kigge på, for muligvis at kunne ændre på det?

Hilsen N´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder