Brev:
Hvordan får jeg ham til at sove til kl. 6?
1. maj 2017
Alder:
13 mdr.
Hvordan får jeg ham til at sove til kl. 6?
Hej Helen, tusinde tak for dit svar.
Vi fik en virkelig glad dreng efter vi tilføjede et lille måltid om eftermiddagen, da han var ni måneder. Han er stadig en utrolig glad dreng - nu på 13 måneder. Han er meget nysgerrig, undersøger alt. Kigger hvordan jeg vasker tøj og er med til at komme tøj i maskinen. Han elsker at være med og jeg elsker at inddrage ham.
Vi er lige flyttet, så han skiftede dagplejer, hvor vi simpelthen har fået den bedste af slagsen. Han elsker at være der. Han viser mig, hvad han leger med, når jeg kommer og henter ham og hans humør er virkelig højt. Han har en meget stor appetit, tror næsten han spiser en større potion lasagne end jeg selv gør. Han er 80 cm og vejer 12 kg. En stærk dreng. Han spiser havregrød om morgenen med appelsin. I dagplejen er jeg ikke helt klar over hvad han spiser, men ret traditionelt med formiddagsfrugt, madder og grønt til frokost og om eftermiddagen ved 15 tiden en bolle og lidt frugt. Jeg henter ham 15.30 i dagpleje og vi spiser aftensmad 17.00-17.30 bader, læser bog og puttes med flaske, hvor han drikker ca. 160 ml. Vi har for nyligt fjernet flasken før middagssøvnen uden problemer.
Vi går op i seng 18.45 så han lukker øjnene kl. 19. Det har fungeret sådan i meget lang tid uden problemer, men han er begyndt at ligge noget længere tid - næsten helt til 19.30 nogle dage. I dag gik det godt nok lige efter bogen, han sov efter fem minutter, så jeg var ude af værelset 18.58.
Han vågner et sted mellem 2-8 gange om natten, hvor han skal have sutten. Han er kommet på sit eget værelse for en måned siden og jeg vil sige det er gået upåklageligt i hvert fald er intet blevet værre. han protesterer ikke. elsker sin seng og natflaske. MEN, han vågner så tidligt. i forgårs var den 04.50. Jeg kan tydeligt høre på ham, når han ikke kan sove mere, for så snakker han, er glad og vil op. Hvordan får jeg ham til at vågne senere? måske bare 5.30.
Vi har så længe jeg lige kan huske puttet ham kl. 19. Det mener jeg er tidspunktet små børn skal i seng på, men jeg kan se mine veninders børn først puttes 19.30 og 20.00. Vil du mene, det er bedre?
Han sover to lure i løbet af dagen. den først fra 8-9 (40-60 min) og den næste er meget forskelligt. Det er mest 2 timer, som jeg hører dagplejeren sige, men i dag var det 3 timer til middag. I weekenderne kan jeg ikke få ham til at sove ret meget mere end 1½ time til middag.
Jeg synes faktisk vi har en rigtig god rytme herhjemme , som vi følger hver dag, men jeg efterspørger vel egentlig, hvad du synes er en god rytme for en 13 månedes aktiv dreng med henblik på at sove til kl. 5.30 eller 6.00?
Hvad skal jeg kigge på, for muligvis at kunne ændre på det?
Hilsen N´s mor