Svar: Natteuro - sult eller bare hjælpe videre?

17. april 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok hele dagen igennem, og at han med den alder han har, godt kan have tendens til at "slatspise" lidt og derfor måske skal holdes lidt ekstra til ilden. Hvis han ikke får mælk nok i løbet af dagen, vil han naturligt skulle søge det om aftenen - så hvor længe du kan forvente at han sover om natten, afhænger af hans øvrige indtag dag og aften...

Det er rigtig fint, at I er begyndt at supplere med en flaske. Det lyder som om, at det har haft en vis effekt og gør, at jeres dreng faktisk begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk. Det vil dog være meget normalt, at børn i 4 måneders alderen ikke sover mere end ca. 4 timer af gangen. Nogle børn sover lidt mindre, andre lidt mere, men du skal regne med, at han nok har brug for ca 7 amninger (eller flasker) i døgnet.

Det vil være relevant med mælk:
Tidlig morgen (fx. kl 06)
Før formiddagslur (fx. kl 09)
Før middagslur (fx. ml kl 12-13)
Eftermiddag - før 3. lur (fx. ml kl 16-17)
Aften (fx. kl 19.30)
Sen aften (f.eks. kl 23.30)
Midt nat (kl 03)

Når det er sagt, så vil det dog være meget normalt, at børn i denne alder dier meget hyppigt ved brystet om aftenen, fordi de på den måde får mere koncentreret mælk og dermed mere mættende mælk. Det vil også være normalt, at børn i denne alder går sent i seng og har en vågenperiode om aftenen. Derfor vil nogle børn godt kunne have en lidt anden rytme, end jeg har skitseret her, så de f.eks. får en del mælk mellem kl 19-22 og derefter går i seng.. Og så får de så f.eks. mælk igen mellem kl 01-02 og igen tidlig morgen 04/06.. nogle børn har også brug for brystet, når de vågner og dagen starter - og den fleksiblitet skal der naturligvis være. Men da du skriver, at han ofte går i seng mellem 19-20 og står op kl 06, så kan du måske godt følge ovenstående rytme lidt...:)

Hvis du følger en nogenlunde fast rytme ...

Annonce

... om dagen, så han får mælk som en fast del af sit putteritual og dermed spiser hver 3-4 time døgnet rundt, så burde han få sit behov tilstrækkeligt dækket - og så må du gå ud fra, at han får, hvad han har behov for - og melder han sig så hyppigere om natten, så vil det være rigtig fint, at du ikke giver ham bryst eller flaske, men i stedet hjælper ham videre med kærtegn, nærhed, stillingskift, en beroligende hånd, måske en sut... Så han vænnes til, at han ikke behøver slatspise, men spise mere effektivt, når han så lægges til.

I takt med at han bliver ældre, så bliver det naturligt lettere for dig at skabe en rytme, fordi du naturligt også kommer til at begynde med lidt skemad osv. i løbet af dagen - og på sigt vil det være rigtig godt, at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så får mælk (bryst/flaske) før han puttes. Det betyder, at hans mælkeindtag i starten vil være som det er nu, men skemaden kommer ud over det han normalt drikker. Det begynder således også at mætte ham lidt mere og stille og roligt vil mængden af skemad øges, han vil blive bedre til at drikke af en kop og få væske på den måde og antallet af amninger/flasker bliver gradvist sat ned.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder igen, at jo mere mad han indtager om dagen, jo mere vil han kunne sove igennem om natten, så i 6 måneders alderen vil de fleste børn ofte begynde at kunne undvære mælk midt nat og derfor sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Du skal regne med, at han lige nu har behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Og hvis han lige nu sover 10-11 timer fra kl 19-20 til 06, så vil han således have brug for at sove ca 4-5 timer i løbet af dagen, fordelt på 3 lure. Og det vil som du også forsøger, være rigtig godt, hvis en af disse lure varer mindst 1.5 time, så forsøg at bibeholde dette :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder han har :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger