Svar: Den kære søvn
17. april 2017
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til :)
Det lyder som om, at hun trives rigtig fint og det er rigtig dejligt, at det går så godt. Det lyder også helt relevant, at du skal vække hende, hvis hun ikke vågner af sig selv og jeg er helt enig i, at der ikke bør gå mere end højst 4 timer imellem hendes amninger - og tiden tælles fra hun blev ammet sidst. Det betyder, at hvis du f.eks. er begyndt at amme kl 12 og hun så ikke begynder at vågne af sig selv, når klokken er ca. 15.30 (efter 3.5 time), så ville jeg begynde at rumstere lidt omkring hende og se, om hun så vågner lidt op - og ellers ville jeg vække hende kærligt og nænsomt :)
Jeg kan godt forstå, hvorfor du indtil nu har valgt at amme hende, putte hende i babynest og derfra putte hende i barnevognen. Men jeg vil faktisk foreslå dig, at du ikke flytter på hende undervejs i søvnen, men derimod fra starten forsøger at putte hende der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Det vil sige, at hun nogle gange puttes i sin babynest eller lift og sover videre der. Andre gange puttes hun i barnevognen direkte efter amning og tager så sin lur i den.
Det er godt, hvis amningen kan indgå som en fast del af hendes putteritual. Det vil sige, at du starter med at skifte hende, og derefter ammer du hende og putter hende. Og du må faktisk meget gerne amme hende efter hun er puttet i sin sovedragt. Du kan derfor godt skifte hende, putte hende i sovedragten og så amme hende - og derfra putte hende ned i barnevognen og trille hende en tur. Det betyder, at det skift, som du oplever lige nu, hvor du sidder med hende i en halv time eller putter hende i babynest, skal springes over. Og det samme skal tiden mellem amning og skiftning. Hun skal ammes og direkte derefter puttes ned i barnevognen...
Og når det er sagt, så ved jeg godt, at så lille en pige nogle gange vil have brug for skiftning, når hun har spist, fordi det "løber lige igennem". Så hvis hun når at lave i bleen i forbindelse med amningen, så må du naturligvis skifte hende, og så kan du ikke udnytte, at hun ammes efter at være puttet i sin sovedragt.. men så er det sådan. I stedet kan du så amme hende, skifte hende, putte hende i sovedragt og evt. give hende en sut og derfra så putte hende og trille hende en tur.
Du skal prøve at putte hende, når hun er døsig - og ikke vågen. Hos små børn taler man om 6 bevidsthedstilstande:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Søvn: Når hun sover vil du kunne se, at hendes søvn skifter mellem at være en "aktiv søvn" og en "stille søvn". Når hun sover aktiv søvn, så sover hun uroligt. Hun trækker vejret let uregelmæssigt, hun bevæger øjnene under øjenlågene. hun ligger måske og siger lidt lyde, smasker lidt, smiler for sig selv. Når hun sover stille søvn, så sover hun dybt og vejrtrækningen er helt rolig. Nogle gange vil hun også lave suttebevægelser i den dybe søvn...
Den aktive søvn fylder rigtig meget. Den type søvn kaldes REM søvn eller drømmesøvn og hos for tidligt fødte børn vil den udgøre ca 80% af deres søvn.
Du skal lige nu ikke bekymre dig om, hvorvidt hun bliver forskrækket over at blive flyttet, falder i søvn med brystet i munden, eller lærer at sove imens barnevognen kører. Det bedste du kan gøre lige nu er at putte hende i sovedragten, amme hende og direkte derfra putte hende i barnevognen og trille hende en tur. Der skal ikke gå 1-2 timer før I kan komme ud af døren, du skal netop udnytte tiden til at trille hende en tur og samtidig sikre dig, at I når tilbage, før hun har brug for amning igen :)
Du kan nogle gange også vælge at putte hende i liften og så trille liften frem og tilbage og på den måde lulle hende ind i søvnen - uden at du går med barnevognen, men blot lader hende sove i liften.
Og du må også meget gerne lægge dig ned og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn tæt med dig. Det kan også give dig mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske