Brev:
Den kære søvn
17. april 2017
Alder:
1 mdr.
Den kære søvn
Kære Helen,
Den 10. marts fødte jeg en datter, som nu lige har rundet fem uger. Min terminsdato var dog den 26. april, så i princippet er hun ikke ”født” endnu, men teknisk set 39. fulde uger på onsdag (gestationsalder). Det går godt. Vores hverdag er (på nuværende tidspunkt) ren rutine: der ammes, skiftes ble, ammes, soves og om igen. Hun er ufattelig nem, og sover næsten med det samme, man har lagt hende.
Jeg har læst mig frem til, at det tager spædbørn cirka 20-30 minutter at falde i dyb søvn, hvorefter man har mulighed for at flytte dem, hvis det er nødvendigt. Så efter en amning har jeg derfor ventet en halv times tid med at tage hende op af babynesten for at pakke hende sammen og lægge hende i barnevognen, så vi kunne komme ud og få lidt frisk luft. Selve amningen og puslingen tager cirka en time-fem kvarter, derefter venter jeg en halv times tid med at pakke hende sammen.
På det tidspunkt er der så gået omkring to timer. Det lader ikke særlig lang tid tilbage til en gåtur, da hun bliver ammet hver 3.-4. time. Og jeg føler mig ærlig talt lidt loren ved at begive mig udenfor i skoven, hvis hun, en halv time efter vi har forladt hjemmet, skulle vågne op og være sulten. Dog er det sjældent, hun selv vågner og melder sult. Jeg skal gerne vække hende hver fjerde time for at sikre mig, hun får mad - dette er aftalt med neonatalafdelingen, hvorfra hun blev udskrevet 10. april, og følges op på af vores egen sundhedsplejerske.
Men hvad dælen er det bedste at gøre? Ydermere har jeg læst, de små kære kan blive forskrækket af at vågne op et sted, de ikke er blevet puttet. Så er det forkert af mig først at lægge hende i babynesten, vente en halv time, pakke hende sammen og lægge hende i liften og så i barnevognen? Vil hun så blive forskrækket, hvis hun vågner?
Mine tanker er, at hvis jeg skal lægge hende i liften lige efter amningen, går der måske for meget tid, og så vil hun være mere vågen end døsig. Det tager immervæk lige et par minutter at få hue og flyverdragt på hende. Det er åbenbart en ren videnskab at putte de kære små. For hvis hun er vågen, når jeg putter hende i barnevognen, vænner jeg hende vel til, den skal være i bevægelse, når hun skal falde i søvn?
Min største udfordring er, at jeg gerne vil finde ud af, hvad der er det mest rigtige at gøre. Men jeg er så småt ved at indse, der ikke findes et facit, når det kommer til børn. Og det er rigtig svært for mig at forlige mig med… Jeg behøver vel ikke nævne, jeg er førstegangsmor(?!)
På forhånd tak for hjælpen.
Sandra