Svar: Sove ude i regnvejr

10. april 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev :)

Det er især kulden, man skal være opmærksom på, når det kommer til at sove ude. Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde, men børn under 1 år og især børn under ½ år er særligt udsatte for kuldepåvirkning. Små børn registrerer ikke kulden, og man kan ikke regne med, at de vågner og græder, fordi de fryser...

I forhold til koldt, tåget og fugtigt vejr, så er det især for tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, der er særligt udsatte - og de bør ikke sove ude, når det er koldt eller tåget (eller når det regner).

Jeres søn er nu 4 måneder og en fysisk stor dreng - men du bør dog stadig være opmærksom. Det anbefales, at han står overdækket, og ...

Annonce

... barnevognen bør stå i læ for regn og blæst.

Triller I en tur, og det begynder at regne, så kan du bruge et regnslag på vognen. Men regnslag bør kun bruges, når I går tur med barnevognen, og hvor du kan holde øje med din dreng. Han bør aldrig stå og sove med regnslag på vognen. Her er det bedst, hvis du fjerner regnslaget, og lader ham sove under et halvtag eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det regner rigtig meget, og du ikke har mulighed for at stille din dreng til at sove under et halvtag eller lignende, så han kan stå i tørvejr og i læ, så synes jeg, at du bør putte ham indenfor. Du kan i stedet lade vinduerne i værelset stå på klem, så rummet er fyldt med frisk luft...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god ferie! Og rigtig god påske:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder