Svar: Sove ude i regnvejr
10. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :)
Det er især kulden, man skal være opmærksom på, når det kommer til at sove ude. Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde, men børn under 1 år og især børn under ½ år er særligt udsatte for kuldepåvirkning. Små børn registrerer ikke kulden, og man kan ikke regne med, at de vågner og græder, fordi de fryser...
I forhold til koldt, tåget og fugtigt vejr, så er det især for tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, der er særligt udsatte - og de bør ikke sove ude, når det er koldt eller tåget (eller når det regner).
Jeres søn er nu 4 måneder og en fysisk stor dreng - men du bør dog stadig være opmærksom. Det anbefales, at han står overdækket, og barnevognen bør stå i læ for regn og blæst.
Triller I en tur, og det begynder at regne, så kan du bruge et regnslag på vognen. Men regnslag bør kun bruges, når I går tur med barnevognen, og hvor du kan holde øje med din dreng. Han bør aldrig stå og sove med regnslag på vognen. Her er det bedst, hvis du fjerner regnslaget, og lader ham sove under et halvtag eller lignende.
Hvis det regner rigtig meget, og du ikke har mulighed for at stille din dreng til at sove under et halvtag eller lignende, så han kan stå i tørvejr og i læ, så synes jeg, at du bør putte ham indenfor. Du kan i stedet lade vinduerne i værelset stå på klem, så rummet er fyldt med frisk luft...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god ferie! Og rigtig god påske:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske