Brev:
Lære at sove uden favn
10. april 2017
Alder:
4 mdr.
Lære at sove uden favn
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar - vi har lidt tillægsspørgsmål.
Du siger vi skal vænne vores dreng til at sove og det at sove i barnevognen er dejligt - og komme væk fra det med at han er i favn. Men hvordan gør vi det - når han bliver bund ulykkelig når vi lægger ham i barnevognen hvis han er det mindste vågen?
Lægger vi ham sovende bliver han ked af det når han vågner - forståeligt nok- han bliver nok forskrækket over hvor han nu er. Og lægger vi han som sagt vågen blive han ked af det.
Skal vi lægge ham vågen og trille ham i søvn (tager normalt er par min maks med gråd og derefter sover han).?? er så bange for han bliver ked af sin barnevognen - er der forkert?
Derudover vågner han jo som sagt altid efter 30-50 min - altså den korte opvågning lige meget hvordan vi lægger ham til at sove. Vi skal altså altid ud og vugge. Skal vi bare accepterer at sådan er det nu fordi han er så lille og på et tidspunkt bliver han så stor at han selv kan komme videre i søvnen??
Og i en periode måske begynde at vugge INDEN han selv vågner helt op - eller skal vi fortsat først trille når han giver lyd også vugge/trille med ham?
Når han skal sove om aftenen svøber vi ham stadig og vugger ham i søvn eller ammer ham i søvn. Tænker det er derfor han har svært ved selv at komme videre om natten. Vågner han om natten vil han ammes eller vugges / hvilket jo er meget forståeligt når det er det han forbinder med at sove.
Kan vi slet ikke gøre noget her for stille og roligt at at lære ham selv at falde i søvn igen? Vi har som sagt forsøgt at amme og tage væk og andet istedet for igen og igen uden effekt. for det gør at vi ikke rigtig kan gøre noget om natten når det er den måde han puttes om natten jo? Han tager som sagt IKKE sut - så den kan vi ikke give, vugge eller andet I SENGEN virker heller ikke.
What to do?
Flaske er desværre ikke noget alternativt - vores dreng vil på ingen måde tage flaske, så dette kan desværre ikke hjælpe på nogen måde og kan derfor ikke hjælpe hverken dag eller nat 😩
Vi er stille og roligt begyndt med smagsprøver af grød - han virker interessere i vores mad - men grøden virker ikke som noget han synes er spændende endnu / men håber det kommer.
Så opsummering:
1) Hvordan får vi vores dreng ned i barnevognen, hvis vi ikke skal vugge ham i søvn og lægge ham sovende der ned (vores rygge kan heller ikke holde til der mere!)
Vil det være en ide at putte i barnevognen træt men vågen og trille i søvn - og med tiden (over flere mdr) trille mindre og mindre?? Eller hvad tænker du? Er frygtelig bange for st gøre noget der gør at han bliver ked af barnevognen og ikke føler sig tryg!
2) Hvordan skal vi hjælpe og lære ham at komme over de korte opvågninger i dagtiden?
Og hvordan trappes denne hjælp væk igen??
3) Hvordan skal vi putte og aftenen - så det ikke er noget han efterspørger igen og igen om natten - for så kan amningerne om Natten bestemt ikke holdes til sent aften, midt nat og tidlig morgen, hvis det er en del af det at sove virker set til???
4) Gode ideer til hjælp med at afhjælpe at vores dreng helst vil aktiveres hele tiden. Han vil ikke ligge på legetæppe selv overhoveder? Skal vi øve der lidt hver dag eller bare acceptere at han er en selskabspapegøje der gerne vil sidde over skuldre eller konstant aktiveres af sine forældre med pludren mm??
Med venlig hilsen
Forældrene der er nervøse for at gøre nogle tiltag der gør vores dreng ikke er tryg