Svar: Hjælp til at lære baby 8 mdr at sove i barnevogn

1. april 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til B

Tak for dit brev og velkommen til :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng trives så fint, og at du /I har givet ham så meget nærhed og tæt fysisk kontakt i starten. Det er vigtigt, at du ved, at det ikke er forkert, at I har holdt ham tæt, givet ham masser af hud mod hud kontakt og vugget ham, når han skulle sove. Hvis han havde ligget 8 uger længere tid i din mave, så var han naturligt blive vugget og havde følt sig omsluttet hele tiden - og det I har gjort er at efterligne dette, så han ikke har mangle det... Derfor skal du prøve at fjerne den dårlige samvittighed over ikke at have lært ham at sove i barnevogn - for det er ikke det, som han havde behov for, da han var yngre - og jeres nærhed osv. er højst sandsynligt en stor del af årsagen til, at han har det så fint nu :)

Det var det ene - det andet er, at det er super fint, at I netop nu udnytter, at han kan sidde op, kikke på verden og finder ud af, at det er okay at være i sin vogn. Jo mere tryg I på denne måde kan gøre ham, jo bedre er det. Og prøv i første omgang at lade ham falde i søvn siddende, hvis han gør det - det er okay. Lad ryglænet være eleveret, og hjælp ham med at ligge godt eleveret, så han ikke sidder helt op, men heller ikke ligger fladt ned. Og læg ham først ned, hvis han tydligt sover, og I kan gøre det, uden at han vågner - ellers lad ham være. Det vigtigste er, at han finder ud af, at det er helt okay at være i vognen.

Og så er det ret vigtigt, at han får mælk som en fast del af sit putteritual. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om I har forsøgt at køre denne rutine tidligere, men generelt vil jeg sige, at børn bør tilbydes mælk, før de puttes til lur. Det er vigtigt at amme og lige før barnet så sover helt, så putter man barnet fra favnen og ned i sengen...

Derfor er det også rigtig fint, at du har puttet ham i voksiposen - og ammet ham efter, at han er puttet i den, men naturligt lidt problematisk, hvis han igen og igen vågner op. Måske skal du amme ham og lade ham falde i dybere søvn, før du flytter ham til vognen... Så det lige nu er voksiposen mere end barnevognen, som han forbinder med at falde i søvn.

En anden mulighed er, at du ammer ham udenfor ved vognen - det bliver varmere nu, så det bliver måske lidt lettere - men det afhænger naturligvis af, hvor I bor, og hvor meget uro der er. Det kan dog være en god idé at tiden mellem amning, og til I når hen til vognen ikke er for lang, så han ammes og puttes fra din favn lige før han sover helt, og så du med det samme kan stå ved ham, berolige ham med dine hænder, nærhed osv.

Hvis du nogle gange ligger ned og ammer ham i dobbeltsengen, så skal du forsøge at trække brystet til dig før han sover helt, så han lærer, at han ikke behøver brystet i munden for at kunne falde i søvn. Han skal helst nå dertil, hvor han begynder at slippe brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Så du generelt arbejder på at lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden.

At du ligger og ammer ham i din seng lærer ham også, at han ikke behøver være i din favn og ikke behøver blive vugget for at sove. Men at det er okay at være ved siden af dig og falde i søvn liggende og uden bevægelse... Det kan derfor være en god idé netop at lægge dig med ham i stedet for at gå rundt med ham eller bruge bæresele eller lignende. En del af det at lære at sove i barnevognen handler om, at han gradvist skal lære at sove uden at være i jeres favn og uden brystet - ikke bare, når han skal puttes i barnevognen men generelt.

Det betyder f.eks. også at han, med den alder han har nu, begynder at skulle lære at sove uden at få bryst først - f.eks. før formiddagsluren. Her skal han i stedet puttes i sin barnevogn og trilles en tur, hvor han starter med at sidde op. Det vil være relevant i forhold til hans alder... Derfor sker der altså lidt ændringer her i forhold til tidligere og hvor hurtigt I kan gå frem afhænger lidt af hvor lang i f.eks. er med skemad osv...

Det er også rigtig godt, at I f.eks. har koblet hans seng til jeres seng og putter ham i egen seng, så han der sover tæt ved jer, men igen forsøge at putte ham og få ham til at sove, uden at vugge ham i jeres arme igen og igen...

Når I bruger slyngevuggen vil det være rigtig godt, hvis I også gradvist kan minimere behovet for at holde den i bevægelse...

Jeres dreng er vant til at få bryst, han er vant til at være i jeres favn og føle sig omsluttet, når han skal sove. Han er vant til at blive vugget og være en del i bevægelse, når han skal overgive sig til søvnen og holde sig sovende... Og det er for stort et spring at komme fra dette og over i barnevognen. Derfor må I forsøge at skabe en gradvis ændring, både ved at efterligne det, som han er vant til og som giver ham tryghed - følelsen af at være omsluttet, få mælk og at blive vugget eller trillet - og samtidig generelt forsøge at ændre på disse ting, så han ved alle putninger bliver mindre afhængig af dette...

Og så er der det med skemaden og hvor langt er I her? I forhold til for tidligt fødte børn, så kan det være en god idé at gå ud fra et mellemalder - altså den alder, der ligger midt mellem hans rigtige alder og hans korrigerede alder. Det betyder hos jer, at I skal gå ud fra en ...

Annonce

... dagsplan, som passer til et barn på godt 7 måneder. En plan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal lige nu faktisk lære at sove uden at få mælk først... sæt ham gerne i barnevognen og tril en tur - mellemmåltidet erstatter amningen, og han må også gerne i barnevognen sidde med lidt frugt eller lignende og sutte på. Er han tørstig kan han få lidt vand af en tudkop, kildevandsflaske med tut eller lignende...

Frokost 12: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller det kan være middagsretter, som du køber på glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur, måske kl 13.30 - tidspunktet variere lidt efter, hvor lang en formiddagslur han tager

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Powernappen springes over

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ovnbagte grøntsager eller lignende. Maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten, måske ca kl 19.30-20 - her må du f.eks. gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng, hvis det kan lære ham at falde i søvn uden at skulle være i favn og uden at skulle vugges - og igen arbejde på, at han slipper brystet og falder i søvn uden...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og hjælpes tilbage i egen seng, hvor han så sover videre til næste morgen, hvor han ammes igen.

Som du kan se, så indgår der i denne plan flere måltider dagligt og 4 amninger - og hvis det fungerer godt med amningerne, så er der ikke grund til at give jeres dreng flaske. Du skriver dog, at han skal passes til juni - og de fleste børn har brug for modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år... I juni måned vil han korrigeret være godt 8 måneder gammel, og det betyder, at han i den alder stadig ofte vil have behov for mælk før sin middagslur. Han vil have behov for 3 amninger eller flasker i døgnet, og de ligger hensigtsmæssigt før middagslur, aften og sen aften.

Derfor kan det være en overvejelse værd, om I kan lære ham at tage imod en flaske - jeg kan godt se, at I har forsøgt uden held, men I kan overveje, om det skal forsøges igen. Da I har et stort ønske om, at han skal lære at sove middagslur i sin barnevogn, så kunne flasken bruges her - en flaske giver nemlig mulighed for, at han med det samme kan puttes i vognen og tilbydes flasken der og på den måde undgå det skift, der er fra favn og ned i vognen, som han tydeligvis protesterer over. Alternativet til flaske kan være en kop mme eller han kan evt. få mme af en tudkop eller en drypfri kop. Hvis han ikke vil have erstatning, kan han også tilbydes vand...

Og så er der spørgsmålet omkring gråd - som udgangspunkt er det bedst, hvis han ikke græder sig i søvn, men I skal prøve at vurdere, hvad hans gråd handler om. Er det fordi han er overtræt og har svært ved at overgive sig til søvnen, så er gråden ikke ulykkelig men mere en klynken og frustration, som kun varer et par minutter og derefter falder han i søvn. Eller er det en ulykkelig gråd, med tårer, og hvor han har brug for at blive taget op for at falde til ro - så skal I naturligvis tage ham op. Det kan også være, at han ikke er træt nok og ikke parat til at sove og derfor bliver ked af, at I putter ham - så skal I naturligvis også tage ham op, og så må I forsøge at putte ham på et andet tidspunkt. Eller han kan græde fordi han er sulten eller tørstig, har brug for mælk - så må I enten tage ham op og amme ham, eller give ham en flaske (eller tudkop eller lignende) - enten i favnen eller der, hvor I ønsker, at han skal sove....:)

Der er faktisk en del børn i jeres drengs alder, som har brug for amning eller mælk af to omgange, og det kunne faktisk også være tilfældet hos jer. Du skriver: "Problemet opstår når vi prøver at ligge ham ned så han kan sove. Vi gør dette når han er tydeligt træt, men han kan ikke finde søvnen og begynder efter lidt tid at græde (når han bliver overtræt). Tager vi ham ikke op græder han sig i søvn, hvilket jeg ikke kan bære. Tager vi ham op, trøster og putter ham igen græder han ligeså meget, når han bliver lagt ned igen". Det kan ofte hjælpe, hvis du starter med at amme ham, derefter skifter ham og gør ham klar til at sove - og så ammer du ham igen og først derefter putter du ham. Det at han bliver skiftet mellem de to amninger kan nogle gange gøre, at han så ikke behøver brystet efter 20-30 minutter, men i stedet falder til ro med det samme :) Det kan også være, at han vil sove bedre, hvis du ammer ham, putter ham og så tilbyder lidt mme af en flaske, kop eller tudkop når han bliver urolig, som så lige hjælper ham det sidste stykke over i søvnen...

Det er lige nu en rigtig svær overgang, fordi han stadig har brug for en del mælk, skal have mange små måltider hele dagen igennem og samtidig også skal lære at sove uden brystet og uden at være i favn... Men jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!