Svar: Gentagelse af putteritual

28. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er rigtig fint, at du lægger dig og ammer din dreng i din seng, når han skal sove om aftenen - og han må gerne falde i søvn ved siden af dig. Du skal blot sikre dig, at han ikke kan trille ud af din seng og komme til skade. Men, du kan naturligvis også forsøge at putte ham over i egen seng, når du har ammet ham...

Du fortæller, at han ofte falder i søvn med brystet nu og så vågner han efter 30-40 minutter, hvor han ofte har brug for brystet igen. Du kan gøre det, at når han vågner anden gang, så lægger du ham til brystet, lader ham blive fyldt det ekstra op og derefter prøver du så at putte ham fra dig i hans seng.

MEN, du kan også gøre det, at du forsøger at amme ham af to omgange og først putter ham derefter - det vil sige, at du kan starte med at amme ham, meget gerne starte med at du så sidder op, ammer ham og der hvor du normalt ville putte ham, så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen. Derefter svøber du ham og så ammer du ham igen imens han er svøbt - og derefter putter du ham så.

Det at amme ham af to omgange kan gøre, at han ikke behøver søge brystet efter 30-40 minutter, men bliver i stand til at sove videre - og det at svøbe ham kan give ham følelsen af at blive holdt om, men det er af et klæde og ikke af dine arme og det gør skiftet mellem favn og ned i sengen mindre voldsomt for ham - for lige nu lyder det som om, at han faktisk reagerer på det skift.

Det er også rigtig fint med sut og putteklud - især hvis kluden dufter lidt af dig, så kan det også hjælpe ham med skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove. Sutten giver ro i maven uden at der kommer ekstra mælk ned, så sutten kan med fordel erstatte brystet, når han flyttes. Kluden minder om at være i din favn. Mange børn har derfor glæde af både sut og klud, - også i din drengs alder - men børn er dog ofte mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at kunne bruge en klud som substitut for mor og far.

Det er også rigtig fint, at du taler om dagen med ham, så han ligger og lytter til din stemme. Han forstår ikke, hvad du siger og hvad du taler om, men han kan godt ligge og lytte til din stemme og finde ro ved det.. Samme virkning kan beroligende lyde eller måske en godnatsang have og det er fint... Men du skal ikke begynde at snakke om natten, når han vågner. Hvis du bruger beroligende lyde som ...

Annonce

... "sshh-ssshh" eller lignende, så kan du godt gentage disse, men hvis du begynder at snakke med ham, så vil der være en risiko for, at du med din snak holder ham vågen. Du skal generelt forsøge at hjælpe ham til at sove med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)

Med hensyn til jeres sengearrangement, så er det rigtig fint at jeres senge er koblet sammen. Det giver dig mulighed for at putte ham i egen seng - enten med det samme, når han puttes til aftenen, eller du kan lade ham falde i søvn i din seng, sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og så putte ham i egen seng, når han sen aften er ammet og du selv går til ro. At jeres senge er koblet sammen giver dig mulighed for at berolige ham med dine hænder, så han kan mærke, at du er der, at du ikke er forsvundet, samtidig med at han vænnes til at sove i egen seng. Og du slipper for at skulle stå op om natten, ligesom du undgår en vane med at skulle tage ham op, begynde at gå rundt med ham eller lignende.... Derfor er det rigtig fint at du fortsætter som nu.

Når han bliver 8-10 måneder gammel, så kommer han i separationsfasen og det betyder, at han på den ene side kan være motorisk meget urolig, øver sig i at kravle, rejser sig ved møblerne osv. Og det betyder, at han af sikkerhedsmæssige grunde måske vil have brug for at der er tremmer rundt om sengen.. Men modsat, så vil han i denne alder også have ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed. Det vil være vigtigt for ham at han kan mærke dig, så han ved, at du ikke forsvinder for ham - og derfor vil han i denne alder kunne have stor glæde af, at jeres senge netop er koblet sammen, så han kan søge dig om natten. Derfor gælder det ikke nogen faste regler, og du er nødt til at se, hvad tiden bringer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også være, at der til den tid er behov for at I sover i hvert jeres værelse, fordi I forstyrrer hinanden for meget - og sover han på eget værelse, så skal han naturligvis ligge i sin tremmeseng med alle fire sider omkring sig.

Prøv derfor om du kan undgå at bekymre dig om, hvordan det skal fungere, når han er ældre - og prøv i stedet at gøre hvad du kan lige nu for, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Jo mere han forbinder det at skulle sove med noget rart, en hyggestund som man ser frem til, jo bedre basis er der for gode søvnvaner senere hen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor