Brev:
Gentagelse af putteritual
28. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Gentagelse af putteritual
Hej Helen,
Min søn er nu 4 måneder, vi har putteritual for lur og et andet for nat.
Mit spørgsmål omhandler at jeg gerne vil øve at lægge ham, idag er hans ritual at han kommer i nattøj, får sin sutteklud og sit nattæppe/dyne, derefter snakker vi kort om hvad vi har lavet idag, mens jeg ammer ham liggende i sengen (han ligger i sin bedside tremmeseng). Det vil sige at han falder i søvn ved bryst, men ikke i favn og derefter går jeg ud fra soveværelset.
Tit vågner han efter 30-45 minutter og skal lige have hjælp til at komme videre (enten med mere mad eller med en sut - dog oftest mad).
Ritualet fungere rigtig godt, men jeg synes det er upraktisk at jeg ikke kan ligge ham fra mig (fra favn og ned i tremmeseng).
Jeg ved ikke om det er noget jeg skal lære ham, men jeg tænker at når han lærer at kravle vil jeg gerne kunne sætte en side på tremmesengen igen (så den ikke længere fungere som en bedside). Jeg ved dog ikke om det er nødvendigt at ændre på? Vi har snakket om at han måske i stedet skulle tilbydes en flaske med vand?
Jeg har forsøgt at sætte mig op og amme ham sidste dage, men når han ikke falder i søvn er jeg i tvivl om hvad jeg så skal. Han falder til ro og virker døsig, men så snart jeg flytter på ham vågner han. Jeg har forsøgt at lægge en hånd på ham, men han begynder bare at snakke og virker ikke som om han bliver døsig igen.
Derefter har jeg taget ham over i sengen og gennemført vores "almindelige ritual". Er det bedre at jeg igen sætter mig og ammer, forsøger og flytte ham? Min frygt er at han bliver mere ked af det fordi han ender med at bliver overtræt af at han vågner gang på gang.
Derudover er jeg i tvivl om hvad jeg skal gøre når han vågner og er ked af det om natten, du skriver i din bog at man skal gentage ritualet, men man bør vel ikke begynde at snakke med ham om natten?
Håber du har et par gode råd vi kan arbejde videre med.
Med venlig hilsen
Kristina