Svar: Overgang fra lift til barnevogn putteritual

13. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder helt rigtigt, at det nu er ved at være tid til at sove uden lift og i stedet blive puttet direkte i barnevognen :)

Det er forskelligt, hvad der vil fungere bedst... nogen putter blot i barnevognen og i stedet for at svinge eller hoppe med liften, så vugges vognen eller man kan gå en lidt længere tur, holde vognen i bevægelse og dermed lulle barnet i søvn. andre vælger at erstatte liften med en form for sovepose - det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fåes i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser.

En sovepose har den fordel, at den svøber sig omkring din dreng og hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv. Det kan derfor nogle gange give ekstra ro og hjælpe ham med skiftet fra favn og ned i barnevognen. Han kan puttes i posen indenfor og begynde at forbinde posen med stedet, hvor han sover - ligesom du har brugt liften indtil nu - og så kan du flytte ham ud i barnevognen mere eller mindre sovende i posen.

Men, da du allerede har en barnevognsdragt, som din dreng kender og lyder til at nyde at blive puttet i, så synes jeg, at du skal forsøge, om ikke du kan gøre som nu - putte ham i dragten og derefter amme ham og så prøve at lægge ham i barnevognen. Du må forsøge dig lidt frem, for jeg forstår ...

Annonce

... godt problematikken omkring at turen indefra og ud til vognen måske kan blive så lang, at han vågner for meget op, og derfor er det nødvendigt at du afprøver lidt forskellige muligheder.

Du kan vælge at lade ham blive ammet i dyb søvn og først putte ham i barnevognen derefter.. hvis han sover godt på denne måde, så skal du ikke ændre noget. Det er kun, hvis han begynder at vågne op, savne dit bryst og din favn, at det er problematisk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også vælge at putte ham døsig. Amme ham inden for i dragten, evt. erstatte brystet med sut og sutteklud og så lægge ham i barnevognen, trille ham lidt og på den måde lulle ham videre ind i søvnen.

Og du kan vælge at putte ham mere vågen, lade ham ligge og kikke i sin vogn, evt. have en barnevognsrangle eller lignende, som han kan ligge og kikke på, og så trille ham en tur og lade ham falde i søvn i mens han ligger og kikker. Måske kan du elevere madrassen, så han ligger lidt skråt og også kan kikke lidt ud på verden og på den måde måske bedre finde ro og synes det er okay netop at ligge og kikke lidt...

Der er således ikke nogen faste regler for, hvordan du skal gøre, men jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre :) Det vigtigste er, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Det er grobund for gode søvnvaner fremover :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.