Svar: Overgang fra lift til barnevogn putteritual
13. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder helt rigtigt, at det nu er ved at være tid til at sove uden lift og i stedet blive puttet direkte i barnevognen :)
Det er forskelligt, hvad der vil fungere bedst... nogen putter blot i barnevognen og i stedet for at svinge eller hoppe med liften, så vugges vognen eller man kan gå en lidt længere tur, holde vognen i bevægelse og dermed lulle barnet i søvn. andre vælger at erstatte liften med en form for sovepose - det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fåes i mange forskellige kvaliteter og til forskellige priser.
En sovepose har den fordel, at den svøber sig omkring din dreng og hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv. Det kan derfor nogle gange give ekstra ro og hjælpe ham med skiftet fra favn og ned i barnevognen. Han kan puttes i posen indenfor og begynde at forbinde posen med stedet, hvor han sover - ligesom du har brugt liften indtil nu - og så kan du flytte ham ud i barnevognen mere eller mindre sovende i posen.
Men, da du allerede har en barnevognsdragt, som din dreng kender og lyder til at nyde at blive puttet i, så synes jeg, at du skal forsøge, om ikke du kan gøre som nu - putte ham i dragten og derefter amme ham og så prøve at lægge ham i barnevognen. Du må forsøge dig lidt frem, for jeg forstår godt problematikken omkring at turen indefra og ud til vognen måske kan blive så lang, at han vågner for meget op, og derfor er det nødvendigt at du afprøver lidt forskellige muligheder.
Du kan vælge at lade ham blive ammet i dyb søvn og først putte ham i barnevognen derefter.. hvis han sover godt på denne måde, så skal du ikke ændre noget. Det er kun, hvis han begynder at vågne op, savne dit bryst og din favn, at det er problematisk.
Du kan også vælge at putte ham døsig. Amme ham inden for i dragten, evt. erstatte brystet med sut og sutteklud og så lægge ham i barnevognen, trille ham lidt og på den måde lulle ham videre ind i søvnen.
Og du kan vælge at putte ham mere vågen, lade ham ligge og kikke i sin vogn, evt. have en barnevognsrangle eller lignende, som han kan ligge og kikke på, og så trille ham en tur og lade ham falde i søvn i mens han ligger og kikker. Måske kan du elevere madrassen, så han ligger lidt skråt og også kan kikke lidt ud på verden og på den måde måske bedre finde ro og synes det er okay netop at ligge og kikke lidt...
Der er således ikke nogen faste regler for, hvordan du skal gøre, men jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre :) Det vigtigste er, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt og dejligt. Det er grobund for gode søvnvaner fremover :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske