Svar: Sove ved bryst
13. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det lyder så fint det du fortæller - at du ammer, putter ham i barnevognsdragt, tilbyder brystet igen og derefter putter din dreng i barnevognen - eller i sengen. Når han skal puttes i tremmesengen kan du svøbe ham, amme ham og derefter putte ham.
Det at blive puttet i svøb, dyne, sovedragt osv. hjælper ham til at fysisk at holde sammen på sig selv, så han ikke spjætter for meget og dermed får vækket sig selv i stedet. Det hjælper ham med overgangen fra favn og ned, hvor han skal sove - ligesom en sut nogle gange kan være en kortvarigt og god erstatning for brystet, så han ammes, tilbydes sut og derefter flyttes fra dig. Lige bevægelse, hvor du vugger ham, hvor han ligger vil også være rigtig godt, så han på den måde lulles i søvn, der hvor han skal sove.
Med den alder han har nu, så vil det være rigtig fint, hvis du arbejder på, at han ikke behøver sove i din favn eller med dit bryst i munden, men at du netop forsøger at flytte ham før han sover helt. Det vil sige der, hvor han er døsig. Det betyder, at du måske skal prøve at trække brystet til dig, før han sover helt og derefter flytte han, så han netop når at registrere, at han bliver flyttet... Hvis han når at falde for meget i søvn, så vil han ofte kunne blive forskrækket over at blive lagt væk fra dig og derfor protestere...
Alternativet er, at du bliver siddende med ham i din favn og lader ham sove i længere tid hos dig, men det betyder ofte, at du så skal sidde med ham længe, før du så kan lægge ham fra dig.. Derfor er det bedre, at du forsøger at putte ham, når du mener, at han er døsig.
Du kan også nogle gange prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det lærer ham, at han ikke behøver være i favn for at sove, og ikke skal vugges eller være i bevægelse, men at det kan være okay at falde i søvn imens man ligger ned og ligger stille.. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Og du må også her gerne arbejde på, at han ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han igen ikke falder i søvn med brystet i munden :)
Når alt dette er sagt, så er der også nogle børn, som fint kan ammes i søvn og som derefter flyttes sovende over i seng, barnevogn eller lignende - sover nogle gode sammenhængende timer og derefter så vågner veludhvilede op.. Og hvis det er tilfældet hos jer, så er det fint. Det er kun, hvis han begynder at vågne hver halve time eller lignende, søger brystet og ikke kan komme videre i søvnen uden at du tager ham op, giver ham bryst, vugger ham i dine arme osv. at det er problematisk. Så længe han sover godt, er det ikke et problem og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer godt :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske