Svar: Sove ved bryst

13. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det lyder så fint det du fortæller - at du ammer, putter ham i barnevognsdragt, tilbyder brystet igen og derefter putter din dreng i barnevognen - eller i sengen. Når han skal puttes i tremmesengen kan du svøbe ham, amme ham og derefter putte ham.

Det at blive puttet i svøb, dyne, sovedragt osv. hjælper ham til at fysisk at holde sammen på sig selv, så han ikke spjætter for meget og dermed får vækket sig selv i stedet. Det hjælper ham med overgangen fra favn og ned, hvor han skal sove - ligesom en sut nogle gange kan være en kortvarigt og god erstatning for brystet, så han ammes, tilbydes sut og derefter flyttes fra dig. Lige bevægelse, hvor du vugger ham, hvor han ligger vil også være rigtig godt, så han på den måde lulles i søvn, der hvor han skal sove.

Med den alder han har nu, så vil det være rigtig fint, hvis du arbejder på, at han ikke behøver sove i din favn eller med dit bryst i munden, men at du netop forsøger at flytte ham før han sover helt. Det vil sige der, hvor han er døsig. Det betyder, at du måske skal prøve at trække brystet til dig, før han sover helt og derefter flytte han, så han netop når at registrere, at han bliver flyttet... Hvis han når at falde for meget i søvn, så vil han ofte kunne blive forskrækket over at blive lagt væk fra dig og derfor protestere...

Alternativet er, at du bliver siddende med ham i din favn og lader ham sove i ...

Annonce

... længere tid hos dig, men det betyder ofte, at du så skal sidde med ham længe, før du så kan lægge ham fra dig.. Derfor er det bedre, at du forsøger at putte ham, når du mener, at han er døsig.

Du kan også nogle gange prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det lærer ham, at han ikke behøver være i favn for at sove, og ikke skal vugges eller være i bevægelse, men at det kan være okay at falde i søvn imens man ligger ned og ligger stille.. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Og du må også her gerne arbejde på, at han ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han igen ikke falder i søvn med brystet i munden :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når alt dette er sagt, så er der også nogle børn, som fint kan ammes i søvn og som derefter flyttes sovende over i seng, barnevogn eller lignende - sover nogle gode sammenhængende timer og derefter så vågner veludhvilede op.. Og hvis det er tilfældet hos jer, så er det fint. Det er kun, hvis han begynder at vågne hver halve time eller lignende, søger brystet og ikke kan komme videre i søvnen uden at du tager ham op, giver ham bryst, vugger ham i dine arme osv. at det er problematisk. Så længe han sover godt, er det ikke et problem og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer godt :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire