Svar: Min 2 årige er længe om at falde i søvn
12. marts 2017
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og velkommen til :)
Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 2 år gammel er 13 timer i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Og du fortæller, at jeres dreng ofte sover fra kl ca 20-20.30 til 06.30 og ofte ca. 2.5 time til middag.. så samlet set, så får han faktisk den søvn, som han lyder til at have behov for...
Derudover så tænker jeg, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham. Han er som du skriver, rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig. Og han er naturligt meget mere bevidst nu. Han ved godt, at når han skal sove, så sidder mor og far inde i stuen og hygger - og det vil han naturligt gerne være en del af. Han vil ikke ligge for sig selv. Og de gange, hvor han måske er stået op og er gået ind i stuen, så er han blevet bekræftet i, at I hygger jer uden ham, så derfor protestere han over at skulle sove.
Det er vigtigt at finde det rette puttetidspunkt og lige nu lyder det som om, at I skal prøve at putte ham lidt senere end I gør. Derudover er det rigtig godt med jeres putterutine med knækbrød banan og et glas mælk - men det måltid skal ligge lidt sener og I kan overveje om I skal prøve at lægge et bad ind mellem aftensmaden og godnatmåltidet. Så en aftenrytme ser således ud:
Aften 17.30: Aftensmad, spiser som I andre.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes godnatmåltid ca 19-19.30 og en kop mælk. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 19.45-20...
Det er vigtigt, at han ikke bruger 1-1.5 time i sin seng, fordi han så lærer, at det er sådan jeres putteritual er. Han lærer lige nu, at det at skulle sove er forbundet med noget som trækker ud, og hvor han rejser sig, smider sutten, stiger ud af sengen osv. og du går frem og tilbage mere og mere frustreret, indtil du så lægger dig hos ham. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at putte ham så sent, at han ikke bruger mere end max 30 minutter på at falde i søvn, men ikke så sent, at han når at blive overtræt og derfor ikke kan sove...
Og når han så er puttet, har fået godnathistorie, sin bamse osv. så skal du stille dig i nærheden og lavet noget praktisk. Ikke som nu være på den anden side af væggen, men stå, så han kan se dig. Han skal ikke behøve rejse sig, for at sikre sig, at du er der. Han skal kunne ligge i sin seng og se, at du ikke går fra ham.
Og så stiller du dig og laver noget kedeligt, som at stryge tøj eller lægge vasketøj sammen. I må gerne tale sammen. Han kan kalde på dig "moar?" og du kan svare "Ja, jeg er lige her". Du kan også sige f.eks. "læg dig ned skat, læg dig ned", hvis han rejser sig og lade ham selv lægge sig - i stedet for at du går hen og lægger ham ned. Det virker bedre, hvis han selv gør det :) Og han ser på den måde, at du har noget kedeligt at lave, når han skal sove. Der sker ikke noget spændende, der er ikke noget, som han går glip af, så han kan fint lægge sig til at sove.
Hvis han smider med sin sut, bamse osv. så lader du den ligge - og når du så har strøget lidt videre, så kan du gå hen til ham, give ham sutten eller bamsen tilbage, kysse ham og sige godnat og vende tilbage til dit strygetøj. Smider han den igen med det samme, så lader du den ligge, indtil du har strøget færdig og først derefter går du hen samler den op og giver ham den igen, putter og siger godnat og vender tilbage til dit vasketøj...
Og stille og roligt kan du så begynde at udvide denne metode ved at du går lidt til og fra. Du kan sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og det gør du. Du går kortvarigt, kommer tilbage med en skjorte i favnen og stiller dig så og stryger den. På den måde lærer han, at det er helt okay at du går. Du forsvinder ikke, du er det stadig og det er stadig kedeligt, det der foregår :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske