Min 2 årige er længe om at falde i søvn

12. marts 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Min 2 årige er længe om at falde i søvn

Kære Helen

Jeg har læst med i din postkasse længe men nu er det min tur til at have brug for et råd. Det drejer sig om putning af min søn på 25 måneder.

For at give dig lidt baggrundsinfo, så har søvn aldrig været nemt for min søn. Som baby sov han ca 45 minutter af gangen både nat og dag og helst på armen eller i en vogn som kørte. Om natten havde han lange vågenperioder, hvor han måtte gåes med på skulderen og som regel vågnede han når han blev lagt ned. Putning dengang kunne også nemt tage en time. Jeg vuggede ham i søvn og han var svær at lægge ned.

Da han var 10 måneder fik han mellemørebetændelse og konstateret højt tryk på begge ører, hvilket han nok havde haft længe. Han fik dræn og det ændrede søvnen rigtig meget. Han begyndte at sove bedre om natten og kunne hjælpes videre med en hånd eller en sut. Jeg begyndte at træne med ham at falde i søvn i sengen og fra omkring et års alderen blev han rigtig god til det. Putning tog ca 15 min og var uden problemer. Vi fik et rigtig godt putteritual, som vi stadig bruger. Omkring de halvandet år begyndte han at have sværere ved at falde til ro i sengen og en periode sad jeg med ham i en gyngestol og vuggede lidt inden han kom i seng for at hjælpe ham med at finde ro.

For et par måneder siden begyndte det at blive sværere. Han kunne ikke finde ro på skødet i gyngestolen, kravlede rundt på skødet og bad om at komme i sin seng. Jeg gik derfor tilbage til at putte i sengen, men der kunne han heller ikke finde ro og sådan er det stadig. Han bruger 1-1,5 time på at falde i søvn i øjeblikket. Han kravler rundt, sætter sig op, beder om vand, beder om tilfældigt legetøj (som han ikke får)' kaster sutten ned bag sengen osv osv. I den mellemliggende periode har han fået en juniorseng og er kommet på eget værelse. Han er rigtig glad for sin seng og vil gerne ligge i den og sover godt i den når han først sover.

Sammenfaldende med at han begyndte at være længe om at finde ro, begyndte han at sove længere til middag. Tidligere sov han 1,5 time mens han nu sover 2-2,5 time. Jeg troede først det var grunden, ...

Annonce

... men i weekenden hvor han sover kortere middagslur er det samme show om aftenen, så jeg tror ikke det er det. Eneste anden forandring jeg kan komme i tanke om er at jeg gik op i tid på arbejde fra 32 til 37 timer, så han har lidt længere dage i institution og lidt kortere eftermiddage med mig. Jeg ved ikke om det kan spille ind.

Jeg ved du gerne vil kende børns rytme, så her får du lige hans dag:
6.30 vågner
7.00 spiser havregrød
9.30 frugt
10.30 frokost
11.30-13.30/14 middagslur (weekend 11.30-13)
14 tilbydes en bolle men spiser det sjældent
16 en halv rugbrød/en banan/gnavegrønt
17.30 aftensmad
18.30 et glas mælk og en banan/et knækbrød
Puttes 19.00 og sover ca 20-20.30

Jeg har prøvet at rykke hans sengetid til senere men der tager det også 1-1,5 time at falde i søvn og så bliver det godt nok sent.

Putterutinen har længe været, at han får børstet tænder, vælger to bøger som vi læser inde i sengen (nu i hans egen seng), så sætter jeg rolig musik på og ligger lidt hos ham. Før lå jeg hos ham til han sov, men nu går jeg lidt til og fra. Så snart jeg forlader rummet sætter han sig dog op og kalder på mig. Jeg svare fra rummet ved siden af, at jeg er lige her og han bare skal lægge sig ned men efter kort tid begynder han at smågræde og så går jeg ind og putter ham igen og så forfra. Hele affæren ender som regel med at jeg kan se på ham, at nu er han rigtig træt og lægger mig hos ham. Så ligger jeg ved siden af ham omkring en halv time og så sover han.

Jeg vil så gerne have at det skal være rart og trygt at falde i søvn, men ofte ender det nu i en mor som er småirriteret og småskænder og en dreng som er helt overtræt. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham til at finde roen hurtigere og få en god putning?

Det skal siges at når han først sover, så hører jeg ikke mere til ham før næste morgen. Han lister sig ind i min seng i løbet af natten men sover så bare videre og det er ikke et problem. Om dagen er han en glad og tilfreds dreng, som selvfølgelig er to år og meget igang med at afprøve sin egen selvstændighed ;-)

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte