Svar: Udfordringer med putning i tremmeseng

12. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lise

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)

Jeg synes faktisk, at du lige nu skal amme din datter i søvn og lade hende falde i søvn på denne måde. Det er vigtigt, at hun kommer af med den stress, som du fornemmer hun har i kroppen, og det er vigtigt, at det atter bliver forbundet med noget dejligt og trygt, når hun skal sove. Og lige nu er hun ked af det - allerede, når I nærmer jer værelset, og det går ikke.

Der er i princippet ikke noget i vejen for at hun bliver ammet i søvn og derefter puttet over i sin seng. Det behøver ikke være noget problem, og for mange børn fungerer det rigtig godt og de sover trygt og dejligt videre, vågner op igen efter måske 4 timer, bliver atter ammet og sover så videre. Og sådan skal det være. Det er kun, hvis hun begynder at vågne en gang i timen eller hyppigere og ikke kan komme videre i søvnen uden at hun har dit bryst i munden, at det bliver problematisk - så længe det ikke er sådan, så er der ikke noget problem og du skal ikke være bange for, at du giver hende dårlige vaner, men i stedet gøre det, som du fornemmer virker :)

Du må gerne gøre det, at du lægger dig i dobbeltsengen og ammer hende liggende der. På den måde kan du lære hende at falde i søvn ved siden af dig og dermed ikke ved at være i din favn og hun lærer også at sove, uden at hun er i bevægelse. Hun er stadig helt tryg, falder i søvn med brystet og den ro, som brystet og nærheden giver hende, men hun lærer at sove imens hun ligger ned...

Og stille og roligt skal du så forsøge at nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun på sigt ikke behøver brystet i munden, når hun skal sove. Men lige nu har hun brug for det - og det er som sagt okay.

Derudover må du også gerne lade hende ligge i din seng, når hun er faldet i søvn, så hun ikke oplever at blive flyttet lige med det samme, men får lov til at beholde roen, når roen først er kommet over hende. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan ...

Annonce

... trille ned af din seng og at sikkerheden er i orden. Og sen aften, når du så selv går i seng, så kan du amme hende igen og derefter så putte hende i tremmesengen.

Det kan også være en idé at koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med din seng. Igen naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at lære hende at sove i egen seng, samtidig med at du kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig. Du kan vippe hende lidt og på den måde vugge og lulle hende ind i søvnen men uden at du behøver tage hende op i din favn, gå rundt med hende osv. Hun lærer stadig at sove i sin seng...

Nogle gange fungerer det rigtigt godt ,at mor starter med at amme i stuen og derefter så går i soveværelset ... men andre gange kan det faktisk komplicere tingene mere end det gavner ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor jeres datter forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.

Det samme kan ske, hvis hun ammes hos dig, falder til ro og så gives til far - og igen skal falde til ro hos far.. Ikke fordi far ikke er god, for det er han bestemt, men selve skiftet kan godt skabe unødig forvirring og utryghed. Og hvis hun så samtidig skal flyttes fra din favn og brystet og ned i tremmesengen, så kan det godt være ekstra svært...

Derfor synes jeg, at du lige nu skal prioritere at amme i soveværelset og prioritere trygheden, og at det at sove atter forbindes med noget rart og uden gråd - og så kan i stille og roligt ændre mere hen af vejen, hvis det viser sig nødvendigt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre