Brev:
Udfordringer med putning i tremmeseng
12. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Udfordringer med putning i tremmeseng
Kære Helen
Jeg har både, da min store dreng var lille og nu, hvor lillesøster er kommet, været rigtigt glad for at søge råd i din brevkasse og bøger, når situationer er blevet lidt uoverskuelige. Lige nu står vi med putteudfordringer i tremmeseng med lillesøster på 5,5 måned, som jeg håber på dit input til.
Lillesøser sov fra starten kun 35 minutter af gangen, og vi har aldrig kunnet ligge hende, hvorefter hun selv er faldet i søvn, da hun er blevet ulykkelig, når vi har forsøgt. I lang tid gik vi med barnevognen under hendes lure for at sikre, at hun fik mere end 35 minutters søvn. Vi er nu nået så langt, at hun sover formiddags- og eftermiddagslur i barnevognen, hvor hun, efter at være blevet trillet i søvn, nu kan stå stille under resten af luren om formiddagen (måske med et par mindre opvågninger, hvor hun lige skal trilles i søvn igen). Om eftermiddagen er det tit nødvendigt at gå med hende efter 45 minutter.
I de første måneder sov hun derfor i slyngevugge, når hun sov lur indenfor, og hun faldt i søvn her om aftenen, når hun skulle sove til nat. Første gang hun skulle ammes om natten, kom hun så over og sov videre i min seng.
De seneste 4 uger har vi puttet hende i tremmesengen i stedet for i slyngevuggen, da det er her hun fremadrettet skal sove. Hun er dog fortsat meget ulykkelig, når hun puttes her, hvilket jeg efterhånden har meget svært ved at rumme. Jeg vidste, at hun ville være ked af det den første tid, men havde troet, at det ville have ændret sig efter 4 uger.
Hun ammes i stuen, og jeg synger godnatsang for hende, mens vi går ind i soveværelset til hendes seng. Hun starter allerede med at græde, så snart hun hører godnatsangen. Jeg ligger hende i tremmesengen med hendes bamse og sutteklud (hun bruger desværre ikke sut) og herefter sidder jeg eller hendes far hos hende til hun sover Vi har hænderne på hendes krop, holder hende i hånden og siger beroligende lyde, men hun meget ked af det i op til 30 minutter, hvorefter hun så falder i søvn. Når gråden bliver meget slem tager jeg hende op og venter med at ligge hende til, hun er stoppet med at græde. Vi har ikke praktiseret dette konsekvent, fordi hun også vågner op af at blive taget op.
Jeg har prøvet at amme hende i et mørkt soveværelse og svøbe hende inden, hun ligges i sengen, men med samme resultat. Det fungerer ikke at svøbe hende, da hun får sparket svøbet af sig og bliver meget varm, når hun græder.
Jeg tænker, det er en rigtig dårlig måde for hende at falde i søvn på med en masse stress i kroppen. På nuværende tidspunkt har jeg mest lyst til at amme hende i søvn for så at ligge hende i tremmesengen, men det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning på sigt, da vi ønsker at hun selv skal kunne falde i søvn.
Jeg håber, du måske kan se, om der er noget vi kan gøre anderledes for at forbedre situationen.
Bedste hilsner
Lise