Udfordringer med putning i tremmeseng

12. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Udfordringer med putning i tremmeseng

Kære Helen

Jeg har både, da min store dreng var lille og nu, hvor lillesøster er kommet, været rigtigt glad for at søge råd i din brevkasse og bøger, når situationer er blevet lidt uoverskuelige. Lige nu står vi med putteudfordringer i tremmeseng med lillesøster på 5,5 måned, som jeg håber på dit input til.

Lillesøser sov fra starten kun 35 minutter af gangen, og vi har aldrig kunnet ligge hende, hvorefter hun selv er faldet i søvn, da hun er blevet ulykkelig, når vi har forsøgt. I lang tid gik vi med barnevognen under hendes lure for at sikre, at hun fik mere end 35 minutters søvn. Vi er nu nået så langt, at hun sover formiddags- og eftermiddagslur i barnevognen, hvor hun, efter at være blevet trillet i søvn, nu kan stå stille under resten af luren om formiddagen (måske med et par mindre opvågninger, hvor hun lige skal trilles i søvn igen). Om eftermiddagen er det tit nødvendigt at gå med hende efter 45 minutter.

I de første måneder sov hun derfor i slyngevugge, når hun sov lur indenfor, og hun faldt i søvn her om aftenen, når hun skulle sove til nat. Første gang hun skulle ammes om natten, kom hun så over og sov videre i min seng.

De seneste 4 uger har vi puttet hende i tremmesengen i stedet for i slyngevuggen, da det er her hun fremadrettet skal sove. Hun er dog fortsat meget ulykkelig, når hun puttes her, hvilket jeg efterhånden har meget svært ved at rumme. Jeg vidste, at hun ville være ked af ...

Annonce

... det den første tid, men havde troet, at det ville have ændret sig efter 4 uger.

Hun ammes i stuen, og jeg synger godnatsang for hende, mens vi går ind i soveværelset til hendes seng. Hun starter allerede med at græde, så snart hun hører godnatsangen. Jeg ligger hende i tremmesengen med hendes bamse og sutteklud (hun bruger desværre ikke sut) og herefter sidder jeg eller hendes far hos hende til hun sover Vi har hænderne på hendes krop, holder hende i hånden og siger beroligende lyde, men hun meget ked af det i op til 30 minutter, hvorefter hun så falder i søvn. Når gråden bliver meget slem tager jeg hende op og venter med at ligge hende til, hun er stoppet med at græde. Vi har ikke praktiseret dette konsekvent, fordi hun også vågner op af at blive taget op.

Jeg har prøvet at amme hende i et mørkt soveværelse og svøbe hende inden, hun ligges i sengen, men med samme resultat. Det fungerer ikke at svøbe hende, da hun får sparket svøbet af sig og bliver meget varm, når hun græder.

Jeg tænker, det er en rigtig dårlig måde for hende at falde i søvn på med en masse stress i kroppen. På nuværende tidspunkt har jeg mest lyst til at amme hende i søvn for så at ligge hende i tremmesengen, men det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning på sigt, da vi ønsker at hun selv skal kunne falde i søvn.

Jeg håber, du måske kan se, om der er noget vi kan gøre anderledes for at forbedre situationen.

Bedste hilsner
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor