Svar: Sværere at putte - 18 mdr.

28. februar 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Noahs mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan I griber det hele an, og hvordan jeres hverdag fungerer :)

Det lyder simpelthen så fint, det du fortæller. I putter Noah på en rigtig fin og tryg måde. I går til og fra efter behov - så når han tydeligt søger dig, har brug for din hånd, så bliver du hos ham, men når han ser din (eller fars) tilstedeværelse som underholdning og leg, så går I fra ham og viser ham på den måde, at det ikke er legetid, men sovetid. Det er præcist som det skal være :)

Det kan dog godt være, at I måske skal ændre lidt på puttetidspunktet, når han sover så lang en middagslur, som han ofte gør...

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 18 måneder er 13-13.5 times søvn. Det er ofte fordelt sådan, at barnet sover 2-2.5 time til middag og 11-11.5 time om natten. Jeres dreng puttes kl 19 og sover ca kl 20.. og vågner så kl ca 06-0.630. Det betyder, at han ofte sover ca. 10-10.5 time om natten og om dagen sover han så ofte 2.5-3 timer og får på den måde samlet sit søvnbehov dækket...

Det er længe at ligge næsten en time i sengen og vente på at falde i søvn - så I skal prøve at vurdere, hvordan han har det med det. Hvis han hygger sig i sin seng, nyder at ligge der, tumle rundt, smide lidt med sutten og bamsen, kalde på jer, og I går lidt frem og tilbage - og det fungerer på den måde, så må han godt ligge der. Men hvis det frustrerer ham, fordi han reelt ikke er parat til at sove kl 19, så synes jeg, at I skal putte ham senere. Der er nemlig den risiko, at han begynder at tro, at det at blive puttet så betyder et ritual af en times varighed og at denne rutine så vil følge ham, selvom han puttes senere. Derfor kan det være godt at putte ham så sent, at han med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter...

Man kan naturligvis godt overveje om han skal vække af sin middagslur, men det synes jeg umiddelbart ikke. Det lyder som om, at han faktisk selv regulerer sit behov for dagssøvnen rigtig fint. Så nogle gange sover han naturligt en længere middagslur og andre gange en kortere. Det er også helt normalt, at han i weekenden sover kortere lure end han gør i hverdagene - den fleksiblitet må der gerne være. Og det er rigtig fint, at I forsøger at lulle ham videre ind i dagssøvnen, når han viser tendens til at ville vågne, ...

Annonce

... men stadig virker træt - og at I tager ham op, når han tydeligvis er vågen og ikke har brug for at sove mere - også selvom han så måske kun har sovet 1.5 time den dag. Det er helt okay, at der kan være forskel og det er rigtig fint, hvis I stadig kan holde nogenlunde fast i puttetidspunktet og rutinerne om aftenen +/- en halv times tid :)

Det er fint, at begge I forældre putter ham og det vil være rigtig godt, at I også skiftes til at gøre alt det om aftenen, som leder op til putning - f.eks. skiftes til at give ham bad, smøres ham med lidt creme, give ham nattøj på, give ham godnatgrød, børste hans tænder osv. Jo mere I deles om at gøre alt det, som leder op til putning, jo bedre vil han også acceptere at I deles om selve putningen.

Det er rigtig godt med godnathistorien og at I taler lidt om dagen, så I på den måde hjælper ham med at slippe lidt af dagens oplevelser - og det må I også gerne skiftes til. Hans behov for at holde i hånden kan afhjælpes lidt her, fordi han er nødt til at slippe din hånd, for at du kan bladre, skifte side i bogen og læse videre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også godt, hvis I begge siger godnat til ham, så selvom det er far der putter og far der læser godnathistorie, så kommer mor stadig ind og kysser godnat og putter dynen om ham - og når mor putter, så kommer far også stadig ind og siger godnat. I må således gerne skiftes til at gå lidt frem og tilbage, så I begge er en naturlig del af det at sige godnat til dagen. Det er vigtigt, at han er helt tryg ved at skulle sove og forbinder det med noget dejligt og rart :)

Har han en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som han kan putte sig med? Det vil også være rigtig godt, fordi den på sigt kan fungere som substitut for jer og på sig erstatte behovet for at holde i hånd og mærke jer tæt på... :)

Lige nu går I igennem en urolig periode. Børn i 18-20 måneders alderen vil ofte vægre sig mod at sove, de har rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt, de kan vågne, græde, sætte sig op og skrige om natten. Det kan være meget voldsomt...

Så lige nu er det ikke den letteste periode for jer at komme igennem og holde fast i de gode putterutiner - men jeg håber, at ovenstående giver lidt ro med på vejen - fortsæt endelig den gode gænge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor