Sover for meget om natten?

28. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Sover for meget om natten?

Kære Helen

Tak for dine forrige svar.

Min datter er begyndt at sove meget længe om natten, det er jeg på den ene side glad for, og på den anden side skaber det nogle tanker og bekymringer hos mig. Jeg bliver bekymret for om hun får nok at spise, om det er hårdt for hendes lille mave at skulle fordøje næsten al sin mad på næsten kun et halvt døgn, og om der måske kan være noget galt siden hun sover så længe?

Det har stået på i ca. to måneder og startede med at hun sov fra 22-02 og igen fra 03-06.30 hver nat, og nu sover hun fra 20.30-4.30 og igen fra 5.30-07. Så i øjeblikket tager hun altså et stræk på omkring 8 timer hver nat.

Vores datter er næsten fuldt flaskebarn. Jeg er ved at trappe ud af amning og ammer i øjeblikket 3 gange om dagen, men må snart gå ned på 2 gange. Jeg tror ikke hun får så meget mælk fra mig på amningerne, men det er svært at vide. Ved siden af amning får hun 6 flasker og spiser ca. 90 ml. af hver flaske. Hun vejer ca. 6000 g. Jeg synes umiddelbart det lyder til at være lidt i underkanten? Men hun virker glad og trives fint.

Jeg vågner ofte ved 00-01 tiden ved at hun ligger og mosler rundt, men hun er ikke ...

Annonce

... rigtig vågen, og sover bare videre. Jeg har overvejet om det ville være en god ide at give hende mad der, måske i søvne hvis det kan lade sig gøre. For på den måde at give hende et ekstra måltid, men måske er det bedst bare at lade hende sove?

I øjeblikket ser hendes rytme nogenlunde sådan ud, dog med store udsving om eftermiddagen og aftenen:
07.00 vågner, bliver skiftet
07.30 Flaske og puttes til lur indenfor (sover mellem 30 min og 1 ½ time)
10.30 Flaske og puttes til lur udenfor (sover mellem 1 ½ time og 2 ½ time)
14.00 Flaske og leger (kommer lidt an på hvornår hun vågnede fra sidste lur)
ca. 15.30 Kort lur indenfor (sover omkring 30 min)
ca. 17.30 Flaske og leger eller tager yderligere en kort lur indenfor
20.30 Flaske og puttes til natten
04.30 Flaske og sover videre

Hun bliver ofte pylret om eftermiddagen/aftenen og kan ikke rigtig falde til ro til en sen eftermiddagslur. Har du nogle forslag til noget vi måske kan ændre? Måske ville hun sove et lidt kortere stræk om natten hvis hun får en bedre sen eftermiddagslur. Hun er nem at få til at falde i søvn til natten.

Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Venlig hilsen
En lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger