Svar: Drømme og urolig søvn
24. februar 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Josephine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Der kan være flere grunde til, at jeres dreng ligger så motorisk uroligt, græder og klynker om natten. Og det første du bør overveje er, om han kan have ondt. Har han været forkølet, syg, virket sløj - så er det måske fordi han har væske på ørerne og så gør det ondt, når han ligger ned, det gør ondt at sove. Derfor kan det være en god idé at få ham set af lægen og få tjekket om han har røde ører...
Du har i dit forrige brev nævnt, at han har problemer med refluks. Dette skal stadig overvejes.. Hvis han har mavesyrer der står og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør, så kan det være forklaringen på, hvorfor han græder om natten og ligger så uroligt som han gør. Det kan derfor være en god idé også at drøfte denne problematik med lægen og finde ud af, om han evt. skal behandles medicinsk...
Derudover så handler det højst sandsynligt om hans alder og den store udvikling, som han går igennem lige nu. I 8-10 måneders alderen kommer en periode, som kaldes separationsfasen. Han triller omkring, kryber, begynder måske at kravle og øver sig stille og roligt i rent fysisk at være lidt mere på afstand af dig om dagen og for at kunne adskille sig, så er han også nødt til at føle sig ekstra tæt på dig.
Han kan derfor godt have behov for at klynge sig ekstra meget til dig ,behov for at mærke din tætte fysiske kontakt. Du vil mærke det om dagen, hvor han måske græder, hvis du går fra ham, lader ham være i stuen og selv går ud i køkkenet - eller han græder, hvis du går på toilettet og ikke tager ham med. Det ka også være hvis bedsteforældre eller andre kikker på ham eller taler til ham, så bliver han pludselig ked af det - han har det bedst på dit skød. Når han sidder der, så har han meget mere overskud til at møde verden...
Det kan være svært for ham at koble fra, når han skal sove. Han har svært ved at falde i søvn ofte både om dagen og om aftenen. Igen vil han have brug for at sidde hos dig, mærke dig, mærke dine hænder osv. for at kunne koble fra. Dagssøvnen bliver måske kortere end den normalt har været og nattesøvnen bliver tydeligt påvirket. Det at han motorisk bevæger sig mere omkring nu gør, at han sover uroligt. Det skyldes både at verden opleves større, at han får mange flere stimuli, mange flere oplevelser, som skal bearbejdes. Og det giver ekstra mange drømme og derfor mere urolig søvn. Han kan klynke og græde i søvn - ligesom han også kan ligge og grine eller snakke i søvne... Alt sammen fordi han bearbejder dagens oplevelser.
Og så betyder den motoriske udvikling også, at han om natten sover uroligt. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Han kan ligge sig op i kravlestilling og ligge og vugge frem og tilbage, nogle gange skubbe sig helt op i kanten af sengen og ligge og banke hovedet ind i sengegavlen. Han kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, med øjnene lukket og nogle gange med en frustreret brummende lyd.. altsammen på grund af hans alder og udvikling...
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, hvad I laver om natten, når han vågner, græder, ligger uroligt og tydeligt har svært ved at sove. Det bedste du kan gøre er at berolige ham og forsøge at få ham videre i søvnen igen, uden alt for meget aktivitet fra din side. Det vil være rigtig godt, hvis han ikke behøver komme op i din favn, men i stedet kan beroliges og hjælpes videre i søvnen med dine hænder, varmen fra dine hænder, tyngden af dine hænder på hans kro, så du på den måde hjælper ham til at finde fysisk ro og komme videre i søvnen.
Hvis han har brug for at komme op i din arm, har brug for at mærke dig for igen at kunne falde til ro og komme videre i søvnen, så skal du naturligvis tage ham op, berolige ham og så putte ham igen, når han atter er parat. Men nogle gange vil børn i denne alder faktisk protestere over, at vi tager dem op, skubbe os væk, netop fordi det de har brug for ikke er den meget tætte fysiske kontakt, men snarere roen eller beroligelsen, som hjælper dem videre i søvnen, hvor de ligger...
Det kan være en overvejelse værd, om I skal tage hans tremmeseng ind i soveværelset, fjerne tremmerne fra den ene side og koble hans seng til jeres. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver jer mulighed for fortsat at putte ham i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Samtidig med, at du kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han med det samme kan mærke dig. Har han brug for mere nærhed end dette, så kan han kravle ud af sin seng og putte sig ind til dig. Du kan blive liggende i din seng og komme væk fra, at I behøver stå op og gå rundt med ham eller sidde med ham om natten - I kan på den måde begge stadig få lidt mere søvn og holde fast i nogle gode vaner for tiden fremover...
Hvis I gerne vil holde fast i at han sover på eget værelse og ikke lærer at komme ind i soveværelset, så kan det være en idé at tage en madras med ind på hans værelse og så kan en af jer sove der - og tage ham over til jer, putte med ham på madrassen, når han vågner og tydeligt søger jer. Så han på den måde lærer at sove på værelset, samtidig med at han får den kontakt og nærhed, som han lyder til at søge - men så I igen kommer væk fra at tage ham med ind i stuen, sidde eller gå rundt med ham i timer for at få ro på...
Jeg er ikke tilhænger af at lade ham græde, og der er naturligt en grund til, at han pludselig reagerer og pludselig sover dårligt om natten:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og fortsat god søndag til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske