Brev:
Drømme og urolig søvn
24. februar 2017
Alder:
9 mdr.
Drømme og urolig søvn
Hej Helen
Håber du kan hjælpe os.
Vi har en meget aktiv lille dreng som desværre også er meget aktiv i søvne.
Vi har nu de sidste 3 mdr. kæmpet med nætterne, og har desperat brug for gode råd da jeg starter arb. om 3-4 uger.
Udfordringen er at han drømmer og kaster sig rundt i søvne, dvs. han vågner ikke op.
Han klynker i søvne, enkelte gange går det i sig selv men størstedel af gangene går det over i gråd og skrig i søvne.
Han sover ca. kl. 19 og er nem at putte tager ml. 10-20 min. inkl. putteflaske.
de værste nætter klynker han og ligger sig i mærkelige stillinger eller sætter sig op hver 30 min. hvor vi skal op og ligge ham til rette og give ham sut. indtil klynkeriet går over i skrig og han får en flaske ved 22-23 tiden.
så sover han gerne et par timer godt, og så klynker han igen hvilket kan tage en time med vuggen og nussen førend han falder til ro og sover roligt videre.
Vågner ved 5 tiden.
De værste nætter må vi sidde med ham i armene noget af natten. selv i vores arme giver han sig og skriger.
Enkelte nætter tager vi ham ind i vores seng, men han ligger så uroligt at det er helt håbløst:) og det hjælper ikke på klynk eller gråd eller skrigene.
Han har sovet i egen seng fra han blev født og på sit eget værelse fra han var 6 mdr.
i dag er han 9.5 mdr.
Hvordan får vi ham til at sove roligt? Skal vi tage kampen og lade ham græde?
(han har aldrig fået lov at græde vi tager ham altid op, medmindre det er brok så kan han godt sidde lidt)
Har prøvet at gennemskue om det er fordi der er sket noget specielt i løbet af dagen eller for meget, men kan ikke finde en 100% sammenhæng.
Han er meget aktiv så han kræver også aktivering men synes ikke han bliver overstimuleret, fjernsynes kører sjældent i løbet af dagen, og om det er altid slukket ml. hans bad og putning så der er ro på.
Han sover formiddagslur og eftermiddagslur gnms. 1 time og 15 min. pr lur og aldrig efter kl. 16 så vækker jeg ham.
Han spiser godt i løbet af dagen.
Hvad skal vi gøre for at stoppe den her dårlige cirkel? Og hjælpe ham til at sove roligt?
På forhånd tak
Hilsen Josephine