Svar: Rutine mellem søvn/lur

17. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K

Tak for dit brev :)

Når man ikke er mere end 2 måneder gammel, så vil søvnen variere meget - nogle gange vil din dreng måske sove få lange lure, og andre dage vil han sove flere korte lure - det er stadig nødvendigt med en vis fleksibilitet... men når det er sagt, så er 2 måneders alderen en rigtig god alder, hvor du kan begynde at skabe lidt rutiner og ritualer, der kan hjælpe jer på sigt :)

De fleste børn sover i denne alder ca 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen (ofte fordelt på 2-4 lure), og så sover barnet ca. 10 timer om natten (afbrudt af mælk). Jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt være. Og jo kortere lurene er om dagen, jo flere lure vil han have behov for.

Det vil være rigtig godt, at du lader mælk indgå som en fast del af hans putteritual. Det er godt at amme ham lige før han skal sove. Det hjælper ham for det første med at koble fra overfor verden, slippe alle oplevelserne og overgive sig til søvnen. Det giver ham også en god ro rent fysisk - når du ammer ham, så udskilles der oxytocin, som er kærlighedshormonet, der beroliger og betrygger ham. Og så sikrer mælk før søvn også, at han ikke vågner alt for hurtigt, fordi han er sulten igen.

Hvis han har taget en lang lur, så vil han naturligt være sulten/tørstig, når han vågner og du ammer ham der. Herefter kan I så pludre lidt, lege lidt sammen osv. Du kan skifte ham og derefter svøbe ham og så amme ham igen, før han så skal sove - præcist, som du selv beskriver, at du ofte gør :) Hvis han er ammet og kun sover en kort lur, så vil han højst sandsynligt ikke være sulten med det samme, at han vågner - så kan du godt vente med at amme ham til lidt senere og så putte ham derefter :)

Du skal være opmærksom på, at små børn har det man kalder for bevidsthedstadier. Det er vigtigt at kende til, fordi det siger noget om, hvornår han er parat til at blive puttet:

Stille årvågenhed: Er der hvor din dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Signalerne på døsighed, kan du også se der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Når han er vågen, så vil tiden altså gå med at ligge og kikke, blive løftet op, mærke dig og fornemme dig, studere dit ansigt, lytte til din stemme, pludre med dig - mere og mere i dialog, holde pause, lytte til hinanden, forsøge at gentage jeres lyde hver især. Han vil smile bevidst til dig, nogle gange have brug for at I går lidt omkring og han kan kikke lidt på omgivelserne, ligesom han har brug for at du lege med ham, cykler med hans ben, måske giver ham et bad, lidt babymassage og lignende. Og når han så har været vågen og aktiv, så skal han hjælpes med at koble fra og finde roen og finde ind i ...

Annonce

... søvnen.

Mange børn vil i denne alder have glæde af at blive svøbt. Det kan være et klæde, et babysvøb, eller de kan nyde at blive puttet i en sovepose. At være svøbt eller puttet i en sovepose kan gøre skiftet fra din favn og ned i liften eller sengen mindre voldsom for ham, fordi han stadig vil føle sig omsluttet. I din favn kan han mærke dine arme omkring sig og svøbet erstatter dine arme, din favn. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke får det for varmt. Det er vigtigt, at han kan komme af med varmen, og det anbefales normalt, at han kun svøbes, når han bliver puttet og hjælpes med at overgive sig til søvnen, men når han så sover godt, så lettes der på svøbet, netop for at han ikke kan få det for varmt. Du skal derfor medtænke, hvad du giver ham på af tøj og hvor varmt det er i vejret - du kan mærke ham i nakken for at sikre, at hans temperatur er okay. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan sørge for, at der er køligt i soveværelset - gerne ca 16-18 grader.

Nogle børn har glæde af en sut - at du fjerner brystet og erstatter med en sut i stedet, evt. koblet til en stofble eller lignende. Derudover er det så måden du kærtegner ham på, det kan være beroligende ord, en lille sang du synger eller lignende - det er alt sammen rigtig fint at bruge, som en fast del af hans putteritual....

Det kan være en god idé, at du begynder at putte ham i barnevognen dagligt, gør det til en fast rutine, at mindst en af lurene skal soves i barnevognen. Det kan være rigtig dejligt, at han lærer at sove i sin barnevogn og du må gerne trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende i lidt længer tid, hvis du fornemmer, at det kan hjælpe ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er naturligt for alderen, at han kan være sværere at få til at falde til ro sidst på dagen. Han får rigtig mange stimuli i løbet af dagen og om aftenen kan man nogle gange godt mærke, at han bliver lidt overtræt. Her er det ofte vigtigt ikke at forsøge med alt for mange ting i håb om, at noget får ham til at holde op med at græde, man at du evt. lægger dig med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen eller måske lader far tage over og gå lidt rundt med ham - far dufter ikke af mælk, far har en bredere brystkasse, en dybere stemme osv. og det kan virke meget beroligende for jeres dreng :)

Med hensyn til at komme af med luften i forbindelse med måltider, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham med at bøvse. Men sover han bare rigtig godt og der ikke kommer nogen bøvs, så put ham og lad ham sove. Vær så opmærksom på, at luften godt kan være på vej forsinket. Måske vil han efter 20-30 minutter begynde at ligge og smaske, virke søgende, småklynke lidt - og det kan være bøvsen, som er på vej op. Prøv at lægge ham lidt eleveret, så han ligger lidt højere med hovedet - stil evt. liften lidt skråt, når han sover... så kan luften bedre finde vej op. Nogle gange vil han af sig selv komme af med luften, sørg for at hans hoved ligger drejet skiftevis til venstre og højre side, så han kan komme af med lidt gylp, hvis nødvendigt (og så hans hovedfacon fortsat holdes rund:)).

Hvis han ikke selv kan komme af med bøvsen, og ikke kan komme videre i søvnen, men ligger og bliver ked af det og ikke kan beroliges af dine hænder, så må du tage ham op, hjælpe ham af med bøvsen og derefter så forsøge at putte ham igen - evt. med en sut :) Måske er du nødt til at sidde lidt med ham og lade ham sove lidt videre i din favn, og det er helt okay...

Nogle børn bøvser ikke ret meget, men de prutter i stedet. Derfor er det også godt, hvis du kan hjælpe ham med at komme af med luften via prutter og cykle lidt med hans ben, give ham lidt mavemassage osv. Gerne lade ham ligge på puslebordet, sprælle lidt med benene osv. Det giver dog naturligt ofte lidt mere mavekneb, hvis luften skal igennem maven og tarm og ud som en prut - i stedet for at den kommer ud med det samme som en bøvs.. men det er naturligt :)

Jeg håber, at du kan bruge alle disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.