Brev:
Amning - datter på 15 dage
18. februar 2017
Alder:
0 mdr.
Amning - datter på 15 dage
Kære Helen
Jeg har haft rigtig meget gavn af at læse dine svar til andre mødre, men nu har jeg selv brug for et råd.
Vi fik en datter for 15 dage siden, vores første barn, så alting er meget overvældende. Det har hele tiden været mit ønske at amme hende fuldt, men jeg har flere gange været i tvivl om jeg har nok mælk til hende. Hun har 5-6 gange fået 20-30 ml modermælkserstatning om natten da hun ikke har virket som om hun blev mæt.
Hun har ikke nogle faste intervaller, men spiser som regel i 10-30 minutter hver 2-3,5 time i løbet af dagen, og sover ellers meget af dagen mellem amningerne, med korte vågenperioder ind imellem også. Men om aftenen og især om natten vil hun gerne ammes meget hyppigt mellem hver 0,5-2 timer, og her spiser hun som regel i kortere intervaller, og kan være svær at få til at falde i søvn igen. Og det er sjældent at jeg kan mærke at brysterne bliver fyldte og spændte.
Vi havde sundhedsplejersken ude da hun var 13 dage, og da havde hun taget 240 g på på en uge. Sundhedsplejersken mener derfor ikke jeg skal være så bekymret for om jeg har mælk nok. Hun har 5-8 tunge bleer i døgnet, men har de sidste par døgn kun haft afføring 1 gang i døgnet - er det ok, når hun ikke er ældre?
Hendes døgnrytme (hvis man da kan kalde det det nu) er ligesom da hun var inde i livmoderen, mest aktiv om aftenen og natten - men er der noget jeg kan gøre for at hun sover bedre om natten, og ikke vågner og vil ammes så tit? Og jeg kan kun få hende til at falde i søvn, hvis hun ligger op ad mig, hun kan ikke sove i nest eller lift i sengen, og slet ikke i sin vugge, så vågner hun og græder, og det eneste der hjælper der, er at lægge hende til brystet igen, selvom hun så ikke tager ret meget.
Som regel er det den eneste måde jeg kan få hende til at falde i søvn, hvis hun får lov at falde i søvn ved brystet.
Så spørgsmålet er egentlig mest, skal jeg være bekymret for om der ikke er tilstrækkeligt med mælk? Er der noget jeg kan gøre der er mere hensigtsmæssiggt for hende and hyppige amninger og vågenhed om natten? Og er det ok at hun ikke har afføring flere gange dagligt længere?
På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Anja
PS: Jeg glemte fuldstændig at skrive at hun indimellem, som regel 1-2 gange i døgnet kan ligge i 1-1,5 time ved brystet og spise, sove, spise, sove, så en del af dette er vel udtryk for et behov for tryghed og kontakt?
Tit når jeg lægger hende fra mig efter endt amning (hun har selv trukket sig væk) begynder hun ret hurtigt at ligge og slikke og sutte i luften, ligeledes hvis min kæreste tager hende, begynder hun at ligge og sutte på hans bryst og skuldre - især om aftenen. Hvad kan jeg gøre ved det, tror du det vitterligt er fordi hun ikke bliver mæt?