Amning - datter på 15 dage

18. februar 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning - datter på 15 dage

Kære Helen

Jeg har haft rigtig meget gavn af at læse dine svar til andre mødre, men nu har jeg selv brug for et råd.

Vi fik en datter for 15 dage siden, vores første barn, så alting er meget overvældende. Det har hele tiden været mit ønske at amme hende fuldt, men jeg har flere gange været i tvivl om jeg har nok mælk til hende. Hun har 5-6 gange fået 20-30 ml modermælkserstatning om natten da hun ikke har virket som om hun blev mæt.

Hun har ikke nogle faste intervaller, men spiser som regel i 10-30 minutter hver 2-3,5 time i løbet af dagen, og sover ellers meget af dagen mellem amningerne, med korte vågenperioder ind imellem også. Men om aftenen og især om natten vil hun gerne ammes meget hyppigt mellem hver 0,5-2 timer, og her spiser hun som regel i kortere intervaller, og kan være svær at få til at falde i søvn igen. Og det er sjældent at jeg kan mærke at brysterne bliver fyldte og spændte.

Vi havde sundhedsplejersken ude da hun var 13 dage, og da havde hun taget 240 g på på en uge. Sundhedsplejersken mener derfor ikke jeg skal være så bekymret for om jeg har mælk nok. Hun har 5-8 tunge bleer i døgnet, men har de sidste par døgn kun haft afføring 1 gang i døgnet - er det ok, når hun ikke er ældre?

Hendes døgnrytme (hvis man da kan kalde det det nu) er ligesom da hun var inde i livmoderen, mest aktiv om aftenen og natten - men er der ...

Annonce

... noget jeg kan gøre for at hun sover bedre om natten, og ikke vågner og vil ammes så tit? Og jeg kan kun få hende til at falde i søvn, hvis hun ligger op ad mig, hun kan ikke sove i nest eller lift i sengen, og slet ikke i sin vugge, så vågner hun og græder, og det eneste der hjælper der, er at lægge hende til brystet igen, selvom hun så ikke tager ret meget.

Som regel er det den eneste måde jeg kan få hende til at falde i søvn, hvis hun får lov at falde i søvn ved brystet.

Så spørgsmålet er egentlig mest, skal jeg være bekymret for om der ikke er tilstrækkeligt med mælk? Er der noget jeg kan gøre der er mere hensigtsmæssiggt for hende and hyppige amninger og vågenhed om natten? Og er det ok at hun ikke har afføring flere gange dagligt længere?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Anja

PS: Jeg glemte fuldstændig at skrive at hun indimellem, som regel 1-2 gange i døgnet kan ligge i 1-1,5 time ved brystet og spise, sove, spise, sove, så en del af dette er vel udtryk for et behov for tryghed og kontakt?

Tit når jeg lægger hende fra mig efter endt amning (hun har selv trukket sig væk) begynder hun ret hurtigt at ligge og slikke og sutte i luften, ligeledes hvis min kæreste tager hende, begynder hun at ligge og sutte på hans bryst og skuldre - især om aftenen. Hvad kan jeg gøre ved det, tror du det vitterligt er fordi hun ikke bliver mæt?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39