Svar: Søvn og Amning - 5.5 måned

15. februar 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og velkommen til :)

Du fortæller, at din dreng tidligere har kunne sove 8-10 timer om natten uden mælk - dette oplever man nogle gange, men det varer ofte ikke ved. Det er naturligt at små børn har brug for mælk om natten og netop med den alder han har nu, hvor han begynder med skemad og stadig også har et højt væske- og mælkebehov, vil det være helt naturligt, at han har brug for mælk på ydertidspunkterne og altså stadig også midt nat. Det er vigtigt, at du ved dette og ikke tror, at han skal kunne sove igennem om natten, det skal han ikke med den alder han har :)

De tider du sender for jeres dag og rytme ser umiddelbart fine ud og det er rigtig fint, at du forsøger med skemad 3 gange dagligt, når han er knap 6 måneder gammel. Det er også rigtig fint, at han tilbydes små måltider, hvis han spiser ½ dl. er det super, sammen med dette skal han tilbyde vand af kop. og de dage, hvor han så kan spise ¾-1 dl skemad, må han godt få dette, men større mængder bør han ikke spise endnu.

Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så tilbydes brystet fast før han skal sove. Det vil sige at mælk/amning altid skal indgå som en fast del af hans putteritual.

Og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre til kl 07-07.30 hvor dagen så begynder

Morgen 8: Tilbydes lidt grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop

Ammes og puttes til formiddagslur kl ca 9.30 - sover måske kun 45-60 minutter her og det er okay :)

Frokost 11.30-12: tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren er. Må gerne puttes i barnevognen og trille en tur, så han hjælpes til at sove en længere lur som nu :)

Eftermiddag 15.30-16: Ammes

Puttes til dagens 3. lur - og igen afhænger tidspunktet lidt af, hvor lang middagsluren har været. Denne lur er ofte dagens korteste lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og igen kan det være hjemmelavet mod med ...

Annonce

... udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser - eller du kan vælge at give ham færdigkøbt babymos. Vand af kop.

Ammes - vil måske gerne die hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde lidt ekstra op til natten. Og puttes til natten ca 19.30-20 som nu - dog afhængigt af, hvor lang og hvor sent dagens 3. lur ligger

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes tilbage i tremmesengen.

Midt nat 03: Ammes og puttes tilbage i sin tremmeseng og sover videre der. De fleste børn er i 6 månedersalderen, før du kan begynde at trappe ud af denne amning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i denne alder er små 15 timer. Og jeres dreng sover en ret lang nattesøvn fra kl 19-19.30 og til 07-07.30 - altså 12 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk/amning. Det betyder dog, at hans lure om dagen ikke kan være meget længere end de er - ialt vil han udregnet kun skulle sove 3 timer i løbet af dagen og fordelt på 3 lure, så giver det naturligt et par korte lure. Samlet set får han således den søvn, som han har behov for - og han må gerne være vågen i 3.5-4 timer sidst på dagen, før du putter ham, - det lyder helt fint :)

Det kan også være forklaringen på, at han nogle gange springer sin 3. lur over. Hvis han har sovet 1 time om formiddagen og to timer til middag, så vil han naturligt have svært ved at sove ret meget mere om dagen... Det kan dog stadig være godt at forsøge at holde fast i rytmen og de 3 lure - to lure og en powernap - så nattesøvnen ikke bliver længere end den allerede er, for han har også brug for de afbræk som svnen om dagen giver ham. Derfor - hvis han nogle dage sover en meget lang middagslur, så kan det være nødvendigt, at I så putter ham til en kortere, men senere lur, og han så kommer senere i seng - men så dagen starter til samme tid næste morgen og rytmen derfor ikke skrider alt for meget :)

Tandfrembrud kan naturligt også give urolig søvn og påvirke lysten til skemad, men det burde ikke vare mere end få dage...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad I kan forvente. Nogle gange hjælper det netop at vide, hvad I kan regne med i denne alder, så er det naturligt mindre frustrerende for alle :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder