Brev:
Frustreret over ændringer
16. februar 2017
Alder:
2 mdr.
Frustreret over ændringer
Hej Helen,
Jeg har en dejlig og meget glad lille dreng på 2,5 mdr., han har fra starten været en glad og tilpas dreng, kun udfordret af lidt maveproblemer (han græd i starten hver gang der skulle luft igennem tarmene, jeg synes det går bedre, men det gør stadig lidt ondt ind i mellem).
Han har tidligere sovet 2-3 timer ude i sin barnevogn to gange om dagen (formiddag og eftermiddag), han har været rigtig let at putte og få til at sove videre når han vågnede.
Han vågnede uden et tydeligt mønster (altså nogle gange ofte og andre gange tog han en helt lur uden at skulle vugges tilbage i søvn).
Han vidste tydelige tegn på træthed (gabte og tog hænderne op til øjnene).
For cirka 1,5-2 uger siden ændrede det sig pludseligt og han vil nu næsten ikke sove til formiddag. Han vågner efter 30 min., nogle dage kan jeg ikke få ham til at sove igen og andre dage lykkedes det at få ham til at sove 1,5 time - men kun hvis jeg går med barnevognen cirka hvert kvarter eller konstant.
Jeg har din bog om søvn og tænker på om det pludselig kan være at han har svært ved overgangen mellem søvnstadier?
Det undre mig bare da det er kommet så pludseligt og da det ikke er et problem om natten - eller hvis han sover på mit bryst indenfor.
Indenfor de sidste 3 dage er han også begyndt at ændre på hans aften rutine og falder i tidligt i søvn (han ammes og falder i søvn mellem kl. 19.00-20.30, ammes igen kl. 22, et par gange om natten og tidlig morgen).
En sidste ting - vi har snakket om hvorvidt det kan være et af de såkaldte tigerspring der påvirker hans rytme.
Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, hvor han skal sove og hvad jeg skal når han vågner. Skal jeg lade ham sove inde på mit bryst og dermed sikre ham en længere lur på bekostning af at jeg så får svært ved at lave andet? Skal jeg bibeholde rytmen hvor han kommer ud i barnevognen to-tre gange om dagen - hvis ja, hvad skal jeg så gøre når han vågner?
Hilsen