Frustreret over ændringer

16. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Frustreret over ændringer

Hej Helen,

Jeg har en dejlig og meget glad lille dreng på 2,5 mdr., han har fra starten været en glad og tilpas dreng, kun udfordret af lidt maveproblemer (han græd i starten hver gang der skulle luft igennem tarmene, jeg synes det går bedre, men det gør stadig lidt ondt ind i mellem).

Han har tidligere sovet 2-3 timer ude i sin barnevogn to gange om dagen (formiddag og eftermiddag), han har været rigtig let at putte og få til at sove videre når han vågnede.
Han vågnede uden et tydeligt mønster (altså nogle gange ofte og andre gange tog han en helt lur uden at skulle vugges tilbage i søvn).
Han vidste tydelige tegn på træthed (gabte og tog hænderne op til øjnene).

For cirka 1,5-2 uger siden ændrede det sig pludseligt og han vil nu næsten ikke sove til formiddag. Han vågner efter 30 min., nogle dage kan jeg ikke få ham til at sove igen og andre dage lykkedes det at få ham til at sove 1,5 time - men kun hvis jeg går med barnevognen cirka hvert ...

Annonce

... kvarter eller konstant.

Jeg har din bog om søvn og tænker på om det pludselig kan være at han har svært ved overgangen mellem søvnstadier?

Det undre mig bare da det er kommet så pludseligt og da det ikke er et problem om natten - eller hvis han sover på mit bryst indenfor.

Indenfor de sidste 3 dage er han også begyndt at ændre på hans aften rutine og falder i tidligt i søvn (han ammes og falder i søvn mellem kl. 19.00-20.30, ammes igen kl. 22, et par gange om natten og tidlig morgen).

En sidste ting - vi har snakket om hvorvidt det kan være et af de såkaldte tigerspring der påvirker hans rytme.

Jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, hvor han skal sove og hvad jeg skal når han vågner. Skal jeg lade ham sove inde på mit bryst og dermed sikre ham en længere lur på bekostning af at jeg så får svært ved at lave andet? Skal jeg bibeholde rytmen hvor han kommer ud i barnevognen to-tre gange om dagen - hvis ja, hvad skal jeg så gøre når han vågner?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt