Brev:
Søvn og Amning - 5.5 måned
15. februar 2017
Alder:
5 mdr.
Søvn og Amning - 5.5 måned
Hej Helen,
Jeg har haft rigtig god gavn af at læse dine svar til andre og benyttet mig af de tips du har givet. Jeg behøver dog lidt hjælp alligevel fordi jeg ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg har en dreng på 5,5 måneder der har udviklet sig ret hurtigt fra start. Han har altid haft svært ved at overgive sig til søvnen og har ofte ikke sovet mere end 30 min af gangen om dagen. Det fungerede fint for ham da han sov 8-10 timer uden mælk om natten!!! - det stod på i 1,5 måneds tid. Vi havde en glad dreng som var på i sin vågne periode. Derefter ændrede han mønster og blev ammet ved midnat og igen tidlig morgen og sov ikke specielt godt om dagen og jeg synes hurtig han blev træt samtidig med at han ikke kunne holde sig vågen så længe, han slatspiste og slatsov. Nogle dage lykkedes det at give ham mere sammenhængende søvn om dagen end kun 30 min.
Indenfor de sidste par uger har han slatspist natten igennem og ikke været ret sulten om dagen. Jeg havde svært ved at holde mig vågen under amningerne om natten og samtidig blev/bliver vores nattesøvn ødelagt - jeg har en træt dreng det meste af dagen.
Nu er jeg indenfor de sidste par dage begyndt at holde mig vågen så han bliver ordentlig fyldt op men der kan gå 8 timer om dagen hvor han får tilbudt brystet men afviser. Vi er indenfor den sidste måneds tid begyndt på skemad og han virkede interesseret i starten men er ikke altid vi har held med at få ret meget i ham. Han har indenfor de sidste par uger fået 2 tænder i undermunden som har irriteret ham ret meget og gør det stadig og gummerne der klør.
Vi står typisk op ved 7:7.30 hvor han får lidt grød og vand også tilbyder jeg ham mælk når han bliver lagt til lur ved 9.9.30 tiden. Det er ikke altid ham vil han noget. Det kan nogen gange tage 30 min. Til 1 time at få ham til at sove selvom han er træt men virker som om tænderne irriterer ham. Efter noget tid kan jeg komme ud for han gerne vil have mad alligevel.
Når han vågner tilbyder jeg han også mælk men der afviser han også ofte. Prøver at hjælpe han videre i søvnen efter 30 min. og nogen gange lykkedes det andre gange ikke.
Alt efter hvor længe den første lur bliver tilbyder jeg ham mos og vand og mælk når han skal puttes til lur men heller ikke her bliver der spist af brystet og hvis der gør er det et par sug.
Vi triller ofte med barnevognen til den anden lur og her kan han sove mellem 1-2 timer.
Jeg tilbyder ham igen mad og her begynder vi at nærme os at han måske vil spise.
Den 3 lur ligge alt mellem 15 og 17 alt efter hvor lange de andre lure har været. det er ofte kortere men kan være længere hvis det er i barnevognen.
Sen eftermiddag spiser han somregel en del og om aftenen inden han lægges kl 19-19.30 - nogle gange tidligere igen afhængigt af de 3 lures varighed.
Han vågner typisk allerede efter 2-3 timer og vil have mad - sådan ved 22-23 tiden også sover typisk 3 timer og vil have mad igen ved 1-2 tiden og her er jeg begyndt at holde mig vågen og amme ham fra begge bryster hvis han vil også tager det noget tid at få ham til at sove igen fordi han nogen gange vågner når jeg bøvser ham af eller ligger ham.
Så sover han 2,5-3 timer og får mad ved 5-6 tiden - bliver ammet og sover videre til 7-7.30
Han er en glad dreng og udvikler sig som han skal og trives i det store hele. Han vejer 8,5 kg og er 72 cm lang. Jeg synes bare han ofte bliver træt i løbet af dagen alt efter varigheden af hans lure og han nogen gange stadig er træt når han vågner. Det er ikke fordi han græder hele tiden - ofte først når han skal puttes - det kan være en kamp.
Og så er jeg frustreret over at han ikke spiser ret meget mælk i løbet af dagen og først spiser så sent på eftermiddagen/aftenen/natten. Jeg føler lidt det er mig der har ødelagt dag og nat fordi han lå ved siden af mig og havde fri afgang til mælken og vi ved jeg ikke hvordan jeg skal komme tilbage til at han spiser mere mælk i løbet af dagen og sover er længere stræk om aftenen og natten.
Hvad gør jeg for at lave om på det så jeg har en udhvilet dreng når han har sovet? Nogle gange kan der gå 3-4 timer fra hans 2 lur til han sover om aftenen - han springer nogen gange sin 3 lur over selvom vi har gjort alt for at prøve at få ham til at sove.
Kan tænderne være skyld i at han ikke vil spise om dagen og påvirke hans søvn?
Han er også begyndt at prutte en del - kan det være skemaden? Han virker indimellem som om han har ondt i maven - vi prøvede at give ham noget MME om aftenen for at se om han tog sig et længere søvnstræk men det gjorde han ikke rigtig. I dagene efter begyndte han at have lidt problemer med maven men vi ved ikke om det skyldes MME eller noget blomkål eller bare skemad generelt.
Det skal lige nævnes at han kun får et par skefulde - højst 0,5 til 1 dl skemad så den burde ikke tage pladsen for mælken. Det virker nogen gange som om han er for træt til at spise og ikke rigtig kan finde ro i sin lille krop.
Undskyld at brevet er blevet lidt rodet - håber det er til at finde ud af.
Jeg er selv ret udkørt fordi jeg ikke får ret meget søvn om natten og om dagen forsøger jeg at hjælpe hm videre i søvnen enten i slyngevuggen eller barnevognen.
Med venlig hilsen
en frustreret mor