Svar: Kommer ind til min seng hver nat
14. februar 2017
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og ærlige tanker :) Jeg er ked af at høre, at du og din mand er gået fra hinanden - det er ikke let med to små børn, og der er ingen tvivl om, at begge børn naturligt reagerer på dette, ligesom det naturligt også påvirker dit overskud...
Prøv om du kan undgå at bekymre dig for meget omkring børnenes søvn, dårlige vaner og vigtigheden af søvn for at de udvikler sig godt... Det vigtigste lige nu er, at begge børn hjælpes til at sove, så de får den søvn, som de har behov for - og hvis det betyder, at du derfor lige nu må praktisere samsovning, så er det en god prioritering. Det at far og mor flytter fra hinanden, vil naturligt kunne gøre begge børn mere tryghedssøgende og klyngende, og det er vigtigt, at de begge mærker, at du ikke også forsvinder.
Det er rigtig fint, at du putter storesøster i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Du fortæller, at hun har smidt sin ble i december - det er super flot! Når hun vågner sen aften, kan du derfor godt prøve at følge hende ud på toilettet og se om hun skal tisse - og derefter så prøve at følge hende tilbage til egen seng igen. Men kan hun ikke finde ud af dette, så synes jeg, at du skal lade hende sove hos dig og give hende den ekstra nærhed.
Selvom I forsøger at holde det skjult, at I forældre er gået fra hinanden, så mærker hun, at noget ikke er, som det skal være, og det gør hende naturligt urolig - og altså tryghedssøgende og det er vigtigt, at du giver hende den tryghed.
Nogle gange kan det også være en idé, at du lader hende komme ind til dig sen aften, og når hun så har sovet et par timer i din seng, og du føler at pladsen er ved at blive for trang, så kan du bære hende tilbage i egen seng igen. På den måde vil hun opleve at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen - og vil ofte ikke huske, at hun har været omkring din seng om natten. Det kan gøre det lettere at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng igen på sigt...
Det er således ikke skadeligt for hende, at hun vågner op en gang i løbet af aftenen, søger dig og din nærhed, beroliges og sover videre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro - knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske