Svar: Kommer ind til min seng hver nat

14. februar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og ærlige tanker :) Jeg er ked af at høre, at du og din mand er gået fra hinanden - det er ikke let med to små børn, og der er ingen tvivl om, at begge børn naturligt reagerer på dette, ligesom det naturligt også påvirker dit overskud...

Prøv om du kan undgå at bekymre dig for meget omkring børnenes søvn, dårlige vaner og vigtigheden af søvn for at de udvikler sig godt... Det vigtigste lige nu er, at begge børn hjælpes til at sove, så de får den søvn, som de har behov for - og hvis det betyder, at du derfor lige nu må praktisere samsovning, så er det en god prioritering. Det at far og mor flytter fra hinanden, vil naturligt kunne gøre begge børn mere tryghedssøgende og klyngende, og det er vigtigt, at de begge mærker, at du ikke også forsvinder.

Det er rigtig fint, at du putter storesøster i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Du fortæller, at hun har smidt sin ble i december - det er super flot! Når hun vågner sen aften, kan du derfor godt prøve at følge hende ud på toilettet og se om hun skal tisse - og derefter så prøve at ...

Annonce

... følge hende tilbage til egen seng igen. Men kan hun ikke finde ud af dette, så synes jeg, at du skal lade hende sove hos dig og give hende den ekstra nærhed.

Selvom I forsøger at holde det skjult, at I forældre er gået fra hinanden, så mærker hun, at noget ikke er, som det skal være, og det gør hende naturligt urolig - og altså tryghedssøgende og det er vigtigt, at du giver hende den tryghed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det også være en idé, at du lader hende komme ind til dig sen aften, og når hun så har sovet et par timer i din seng, og du føler at pladsen er ved at blive for trang, så kan du bære hende tilbage i egen seng igen. På den måde vil hun opleve at falde i søvn i egen seng og også vågne i egen seng om morgenen - og vil ofte ikke huske, at hun har været omkring din seng om natten. Det kan gøre det lettere at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng igen på sigt...

Det er således ikke skadeligt for hende, at hun vågner op en gang i løbet af aftenen, søger dig og din nærhed, beroliges og sover videre :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro - knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre