Svar: Dårlig spise og sovevaner

14. februar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Sidst du skrev, var din dreng 4 måneder og nu, hvor han er 6 måneder, så sker der en del...

For det første er det, som du skriver, en lidt svær periode, hvor det kan føles som om, at man gir og gir hele dagen og det eneste man får tilbage er utilfredshed og gråd. Det er nogle rigtigt svære uger i mange familier, men det er vigtigt, at du ved at det er en del af hans udvikling, og at det ikke er noget imod dig personligt :) Prøv derfor at bevare roen og tålmodigheden, prøv at være der for ham, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så han kan mærke, at du netop er der for ham...

Og så er det rigtig vigtigt, at du nu hjælper ham til en helt fast rytme hele dagen igennem. Han skal have grød og mos flere gange dagligt, han skal igang med mellemmåltider, han skal have mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på osv. Du skriver, at han ofte får grød en gang dagligt - og det er alt for lidt. Han er sulten, det er et reelt behov for mælk når han vågner og melder sig om natten og det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han spiser mere om dagen. Derfor skal du skabe en fast rytme nu...

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at vække ham om morgenen, hvis ikke han vågner af sig selv. Det vil være rigtig godt, at du starter dagen til samme tid hver morgen, fordi det vil være med til at sætte rytmen for resten af dagen. Han skal have faste sovetider - formiddagslur og middagslur - og han skal have faste spisetider. Det skal også være sådan, at han får skemad, når han vågner af en lur - og flaske før hver lur. På den måde fyldes han tilstrækkeligt op hele dagen igennem.

Prøv om du kan følge denne dagsplan:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur - sover måske kun 45-60 minutter og det er helt okay med den alder han har :)

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos - og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er - og her skal du så forsøge at få ham til at sove en længere lur, gerne i barnevognen, så du må gerne trille ham en lang tur her, som en fast rutine.

Eftermiddag 16-17: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop. Og tilbydes også en flaske her

Og sover måske en powernap eller springer den over. Det afhænger helt af, hvor lang middagsluren er

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begynde med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes ...

Annonce

... til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske og begynder så at kunne sove uden at få flaske før næste morgen tidlig - men det afhænger naturligt at hans indtag om dagen.

Som du kan se, så indeholder dagen her mange måltider - og det behøver ikke være store måltider. Det er helt okay, hvis han lige nu kun spiser 4 skefulde eller ½ dl. Det er lige nu mest rytmen og rutinen omkring måltiderne, som du skal fokusere på. Han skal sidde i sin høje stol og hjælpes til at spise - og hjælpes til en rytme med genkendelighed:)

Du må meget gerne variere mellem færdiglavet babygrød og babymos, som du køber og så den hjemmelavede mad. Det kan være en god måde at få lidt variation i ham på og du kan lave eller give ham meget lidt af den købte babymad, så der går ikke så meget til spilde. Lige nu skal du fokusere på, at han spiser - og ikke så meget, hvorvidt det lige er hjemmelavet eller færdiglavet mad, der glider ned :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ud over at han nu skal have mere rigtig mad, så er det vigtigt, at du også arbejder på, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Du må gerne nogle gange vælge at lægge dig med ham og give ham flasken i dobbeltsengen, så han får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt - men han bør slippe flasken, før han sover helt.

Du skriver, at du er alene med ham, så om natten er der ikke nogen der kan supplere... Hvad handler det om? Er du og far gået fra hinanden eller arbejder far om natten? Det er helt fint, at du sover sammen med ham i dobbeltsengen, når du er alene med ham, så kan han fint sove sammen med dig - men prøv at nå dertil, hvor han spiser af flasken, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover - så han ikke forbinder det at sove med at han skal have flaske i munden :)

Og hvis far er hjemme, så lyder det som om, at I er nødt til at hjælpe hinanden lidt... både i forhold til at få lillebror til at spise mere om dagen, så han netop ikke behøver søge flasken så hyppigt om natten, men også for at du får mulighed for at få sovet og få samlet lidt kræfter - storesøster er jo heller ikke så gammel, så hun har også stadig brug for sin mor...

Prøv også om du netop med dine hænder, nærhed og fysiske kontakt kan lulle ham i søvn, når han så ligger ved siden af dig - så du ikke behøver tage ham op i din favn, vugge ham eller gå rundt med ham - men så han stadig lærer at ligge ned og falde i søvn liggende. Hvis han ligger på siden ved siden af dig, så kan du lægge hånden på hans hofte og prøve at lulle ham ind i søvnen ved netop at vippe ham lidt imens han ligger ned. Så han stadig bliver bevæget, vugget lidt, men også stadig lærer at falde i søvn liggende - og ikke i dine arme :) Det kan gøre det lettere at få ham over i tremmesengen senere hen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin