Svar: Dårlig spise og sovevaner
14. februar 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Sidst du skrev, var din dreng 4 måneder og nu, hvor han er 6 måneder, så sker der en del...
For det første er det, som du skriver, en lidt svær periode, hvor det kan føles som om, at man gir og gir hele dagen og det eneste man får tilbage er utilfredshed og gråd. Det er nogle rigtigt svære uger i mange familier, men det er vigtigt, at du ved at det er en del af hans udvikling, og at det ikke er noget imod dig personligt :) Prøv derfor at bevare roen og tålmodigheden, prøv at være der for ham, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så han kan mærke, at du netop er der for ham...
Og så er det rigtig vigtigt, at du nu hjælper ham til en helt fast rytme hele dagen igennem. Han skal have grød og mos flere gange dagligt, han skal igang med mellemmåltider, han skal have mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på osv. Du skriver, at han ofte får grød en gang dagligt - og det er alt for lidt. Han er sulten, det er et reelt behov for mælk når han vågner og melder sig om natten og det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han spiser mere om dagen. Derfor skal du skabe en fast rytme nu...
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at vække ham om morgenen, hvis ikke han vågner af sig selv. Det vil være rigtig godt, at du starter dagen til samme tid hver morgen, fordi det vil være med til at sætte rytmen for resten af dagen. Han skal have faste sovetider - formiddagslur og middagslur - og han skal have faste spisetider. Det skal også være sådan, at han får skemad, når han vågner af en lur - og flaske før hver lur. På den måde fyldes han tilstrækkeligt op hele dagen igennem.
Prøv om du kan følge denne dagsplan:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - sover måske kun 45-60 minutter og det er helt okay med den alder han har :)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos - og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er - og her skal du så forsøge at få ham til at sove en længere lur, gerne i barnevognen, så du må gerne trille ham en lang tur her, som en fast rutine.
Eftermiddag 16-17: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop. Og tilbydes også en flaske her
Og sover måske en powernap eller springer den over. Det afhænger helt af, hvor lang middagsluren er
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begynde med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder så at kunne sove uden at få flaske før næste morgen tidlig - men det afhænger naturligt at hans indtag om dagen.
Som du kan se, så indeholder dagen her mange måltider - og det behøver ikke være store måltider. Det er helt okay, hvis han lige nu kun spiser 4 skefulde eller ½ dl. Det er lige nu mest rytmen og rutinen omkring måltiderne, som du skal fokusere på. Han skal sidde i sin høje stol og hjælpes til at spise - og hjælpes til en rytme med genkendelighed:)
Du må meget gerne variere mellem færdiglavet babygrød og babymos, som du køber og så den hjemmelavede mad. Det kan være en god måde at få lidt variation i ham på og du kan lave eller give ham meget lidt af den købte babymad, så der går ikke så meget til spilde. Lige nu skal du fokusere på, at han spiser - og ikke så meget, hvorvidt det lige er hjemmelavet eller færdiglavet mad, der glider ned :)
Ud over at han nu skal have mere rigtig mad, så er det vigtigt, at du også arbejder på, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Du må gerne nogle gange vælge at lægge dig med ham og give ham flasken i dobbeltsengen, så han får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt - men han bør slippe flasken, før han sover helt.
Du skriver, at du er alene med ham, så om natten er der ikke nogen der kan supplere... Hvad handler det om? Er du og far gået fra hinanden eller arbejder far om natten? Det er helt fint, at du sover sammen med ham i dobbeltsengen, når du er alene med ham, så kan han fint sove sammen med dig - men prøv at nå dertil, hvor han spiser af flasken, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover - så han ikke forbinder det at sove med at han skal have flaske i munden :)
Og hvis far er hjemme, så lyder det som om, at I er nødt til at hjælpe hinanden lidt... både i forhold til at få lillebror til at spise mere om dagen, så han netop ikke behøver søge flasken så hyppigt om natten, men også for at du får mulighed for at få sovet og få samlet lidt kræfter - storesøster er jo heller ikke så gammel, så hun har også stadig brug for sin mor...
Prøv også om du netop med dine hænder, nærhed og fysiske kontakt kan lulle ham i søvn, når han så ligger ved siden af dig - så du ikke behøver tage ham op i din favn, vugge ham eller gå rundt med ham - men så han stadig lærer at ligge ned og falde i søvn liggende. Hvis han ligger på siden ved siden af dig, så kan du lægge hånden på hans hofte og prøve at lulle ham ind i søvnen ved netop at vippe ham lidt imens han ligger ned. Så han stadig bliver bevæget, vugget lidt, men også stadig lærer at falde i søvn liggende - og ikke i dine arme :) Det kan gøre det lettere at få ham over i tremmesengen senere hen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske