Dårlig spise og sovevaner

14. februar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dårlig spise og sovevaner

Kære Helen,

Nu skriver jeg igen pga. samme problem, nemlig min søns spisevaner og sovevaner.

Det bliver ikke bedre, jeg ved ikke om jeg skal helt opgive eller om det en dag bliver bedre. Han er 6 måneder nu, og bør sove mere igennem i løbet af natten, og i går nat sov han nærmest ikke, skal trøste ham, give ham flaske osv. for at han falder i søvn, men så vågner han en halv time efter. Det længste nattesøvn jeg fik i nat var 45 min i streg.

Kan se at han er igennem et tigerspring, hvilket kan forklare nogle af de vanvittig nætter og dårlig humør, han brokker sig non stop. Det har nu i en uge været meget slem… men vil sige at han alligevel er ret dårlig til at sove igennem, selvom han ikke er igennem tigerspring. Han blev vaccineret i torsdags, men går ud fra det ikke kan være årsagen på 4. dagen.

Han spiser kun én gang grød om dagen, nogle gange har han slet ikke lyst til at spise op, andre gange spiser han, men ikke den store begejstring. Jeg skal til at udforske andre grøntsager for ...

Annonce

... at se om det er andet han har lyst til. Sutteflaskerne drikker han engang imellem om dagen… men igen det samme som sidst… han slatspiser. Han er bedre til at spise om natten.

Om aftenen får han en flaske kl 19, en anden kl 21, 01, 04 og 07. Ca. men tiderne variere, det er som regel hver 2,5 til 3 timer. I mellemtiden skal jeg vugge ham, vende ham på siden og shh af ham for at han falder i søvn. Han er meget urolig og kan slet ikke ligge selv, så brokker han sig.

Det samme med hans lur. Han har før hen godt kunne sove 2 timer. Nu er det højst 30 min så er han vågen igen.

Jeg ved slet ikke hvad jeg mere skal gøre, jeg går og håber på en mere ”normal” hverdag hvor jeg får mere end 45 min. Søvn i streg. Jeg føler at jeg snart ikke har mere tålmodighed, og det er mig alene med ham, så om natten er der ikke nogen der kan supplere. Jeg får ikke ro i hovedet hverken om dagen eller nat og det gør det sværere for mig.

Håber du har nogle gode råd, om søvn, eller om mad som måske kan hjælpe.

<3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer