Svar: Putteritual/Nattesøvn
9. februar 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tænker, at med den alder jeres dreng har nu, så kunne det være en god idé at tilbyde ham et godnatmåltid. Det kan være en grovere grød som f.eks. en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, sammen med lidt vand eller lidt mme af en kop. Derefter kan han så blive puttet :)
Når jeg anbefaler en godnatgrød, så er det fordi den er med til at give ro i kroppen, en følelse af at skulle "slå mave", som når vi andre har spist flere retter og har lyst til og brug for at lægge os på sofaen... Og samtidig er grøden med til at sikre, at han ikke behøver brystet flere gange om natten.
Efter grøden kan han så få børstet tænder og så kan han blive puttet. Det vil sige at aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15, får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - eller du kan vente med at amme ham til kl 02, hvis han har mere brug for amningen der. Det vil være fint at amme ham 2 gange i døgnet med den alder han har - og måske en ekstra amning om dagen, når I kommer hjem fra vuggestue, men dette kun en overgang, fordi det hele er så nyt for ham :)
I stedet for tegnefilm, kan I således servere en godnatgrød og hygge lidt omkring dette. Og når han så puttes, vil det være fint, at du stadig ammer ham. Nogle forældre læser godnathistorie her, men jeg synes stadig han er lidt for lille. Det kan i stedet være bedre at du synger en godnatsang eller måske tænder en lille musikuro eller lignende, som kan spille den samme beroligende melodi igen og igen. Man kan også købe personlige godnatsange, som man så kan afspille for barnet og på den måde her indføre et ritual, der kan vare ved længe.
De fleste børn er først rigtigt parat til putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende i 12-18 måneders alderen, men I må dog gerne prøve at introducere en klud osv. allerede nu, hvis I tænker, at han kan have glæde af det. Og godnathistorien plejer at komme stille og roligt derefter.... Det vil sige, at jeres dreng ligger i sin seng, putter med sin bamse, klud, får sunget sin sang og/eller læst en historie og falder i søvn der.
Man skal altid overveje, om det er nogen god idé at dele putteritualet op - ofte er det ikke nogen god idé. Med "dele op", så mener jeg, at man lader noget at ritualet foregå i stuen og resten på værelset. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært. Det betyder, at hvis man starter med at amme og se film eller læse historie i stuen og derefter går til værelset for at putte ham, så kan man risikere, at han bliver ked af det, fordi man så forstærker følelsen af separation/adskillelse. At han oplever det som et afbræk - en slags "nu slutter det hyggelige og rare og i stedet starter den forfærdelige separation". Derfor kan det være en god idé at lade så meget af putteritualet som muligt foregå i værelset, hvor han forventes at skulle sove.
Det gælder også selvom I alle tre lige nu sover i soveværelset sammen. I går stadig i soveværelset med ham, når han skal sove - og forsvinder så ind i stuen igen. Og selvom I vender tilbage senere, så kan han godt have svært ved at sove, hvis I f.eks. har set film og ammet i stuen først...
At han vågner midt nat tænker jeg både handler om behov for ekstra tryghed lige nu - og måske behov for brystet = nærheden. Men at det også handler om, at han er begyndt i vuggestue og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover. Det betyder, at han drømmer ekstra meget lige nu. Han kan derfor både græde, klynke, grine, ligge og snakke, ligesom han også vil være motorisk meget urolig, kan sætte sig op, ligge og sparke, kaste hovedet fra side til side, sparker dynen af, slår med armene osv. Alt sammen fordi han drømmer og bearbejder dagens oplevelser.
Det er helt naturligt - prøv om du kan berolige ham med stillingskift, dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der... selvom han ikke er blevet et år endnu, så er han måske en fysisk stor dreng og kunne måske så småt have glæde af en juniordyne, der kan svøbe sig lidt bedre omkring ham om natten... Han bør have sin egen dyne og ikke sove med jeres dyne - det er vigtigt, at han har plads nok omkring sig stadigvæk:)
Og prøv om du kan undgå at give ham fri adgang til mælkebaren om natten. Sov med en t-shirt eller lignende, så han ikke selv kan tage brystet, når han føler behov, men så det er dig, der styrer, hvornår han kan ammes og hvornår han ikke kan :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske