Svar: Natteamning

7. februar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Ingrid

Tak for dit brev, som er lidt en fortsættelse til dit forrige brev. Derfor hænger mine svar sammen :) Og ganske kort vil jeg sige, at løsningen hos jer blandt andet handler om, at jeres datter skal have en ny søvnassociation, så hun ikke forbinder bryst og favn med at skulle sove - og dette skal introduceres om dagen og gradvist overføres til aften og nat...

MEN, ellers så er det sådan, at når hun skal lære at sove uden brystet om natten, så skal du for det første sikre dig, at hun er fyldt tilstrækkeligt op med mælk og mad i løbet af dagen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten. Jf. dagsplan i tidligere brev :)

Det er vigtigt, når du ammer hende, at hun ikke falder i søvn med brystet, men at hun lige når at registere, hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige, at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen, lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.

Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt, at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst, hun har brug for. Du må indstille dig på, at det nok kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode at få hende vænnet fra brystet om natten.

Så når hun vågner og søger dig om natten, og du kan fornemme, at hun ikke kan beroliges med hænder og kærtegn, men har brug for brystet, så må du tage hende over til dig, amme hende liggende og lade hende die et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Ofte vil det være nødvendigt at gentage processen flere gange - måske 5-7 gange - og det er helt fint. Men stille og roligt skal hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove. Og så skulle du gerne opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre. Her vil ...

Annonce

... det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".

Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår lidt eller lignende, så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med netop disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.

Nogle gange kan det være en fordel at koble tremmesengen til forældresengen. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hendes seng sammen med din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at hun ikke kan glide ned i revnen mellem jeres madrasser. Det at koble sengene sammen har den fordel, at hun kan lære at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Samtidig med at du kan ligge i din seng om natten. Du kan derfor berolige hende med dine hænder, lige lade hende mærke, at du er der, vippe/vugge hende lidt imens hun ligger ned og kan mærke dig og på den måde lulle hende videre ind i søvnen - uden at du behøver stå op og uden at hun skal op i din favn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Afstanden mellem jer kan øges gradvist så fra at være i din favn, lærer hun at falde i søvn ved siden af dig og derfra i egen seng med dig ved sin side, hvor hun stadig kan mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene. Du kan hjælpe hende med stillingskift, beroligende ord osv. som naturligt vil hjælpe hende til at sove selv på sigt - altså egentlig hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)

Det er ikke umiddelbart nogen god idé at give hende en sut - og slet ikke, hvis hun ikke har lyst til sut og generelt ikke bruger sut. En sut kan være god og give ro, men det kan også udvikle sig uhensigtmæssigt og blive en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det er bedre, hvis hun lærer, at hun ikke behøver at have noget i munden, når hun sover...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse mere om, hvordan man lærer børn at sove uden brystet, om søvnassociationer, gode vaner, rutiner osv.

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!