Svar: Natteamning
7. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Ingrid
Tak for dit brev, som er lidt en fortsættelse til dit forrige brev. Derfor hænger mine svar sammen :) Og ganske kort vil jeg sige, at løsningen hos jer blandt andet handler om, at jeres datter skal have en ny søvnassociation, så hun ikke forbinder bryst og favn med at skulle sove - og dette skal introduceres om dagen og gradvist overføres til aften og nat...
MEN, ellers så er det sådan, at når hun skal lære at sove uden brystet om natten, så skal du for det første sikre dig, at hun er fyldt tilstrækkeligt op med mælk og mad i løbet af dagen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten. Jf. dagsplan i tidligere brev :)
Det er vigtigt, når du ammer hende, at hun ikke falder i søvn med brystet, men at hun lige når at registere, hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige, at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen, lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt, at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst, hun har brug for. Du må indstille dig på, at det nok kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode at få hende vænnet fra brystet om natten.
Så når hun vågner og søger dig om natten, og du kan fornemme, at hun ikke kan beroliges med hænder og kærtegn, men har brug for brystet, så må du tage hende over til dig, amme hende liggende og lade hende die et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Ofte vil det være nødvendigt at gentage processen flere gange - måske 5-7 gange - og det er helt fint. Men stille og roligt skal hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove. Og så skulle du gerne opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre. Her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår lidt eller lignende, så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med netop disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Nogle gange kan det være en fordel at koble tremmesengen til forældresengen. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hendes seng sammen med din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at hun ikke kan glide ned i revnen mellem jeres madrasser. Det at koble sengene sammen har den fordel, at hun kan lære at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Samtidig med at du kan ligge i din seng om natten. Du kan derfor berolige hende med dine hænder, lige lade hende mærke, at du er der, vippe/vugge hende lidt imens hun ligger ned og kan mærke dig og på den måde lulle hende videre ind i søvnen - uden at du behøver stå op og uden at hun skal op i din favn.
Afstanden mellem jer kan øges gradvist så fra at være i din favn, lærer hun at falde i søvn ved siden af dig og derfra i egen seng med dig ved sin side, hvor hun stadig kan mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene. Du kan hjælpe hende med stillingskift, beroligende ord osv. som naturligt vil hjælpe hende til at sove selv på sigt - altså egentlig hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)
Det er ikke umiddelbart nogen god idé at give hende en sut - og slet ikke, hvis hun ikke har lyst til sut og generelt ikke bruger sut. En sut kan være god og give ro, men det kan også udvikle sig uhensigtmæssigt og blive en uhensigtsmæssig søvnassociation. Det er bedre, hvis hun lærer, at hun ikke behøver at have noget i munden, når hun sover...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse mere om, hvordan man lærer børn at sove uden brystet, om søvnassociationer, gode vaner, rutiner osv.
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske