Vand om natten, selvstændighed mm.

8. februar 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vand om natten, selvstændighed mm.

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datter som drak meget vand om natten efter vi stoppede med at give hende mælk, hvorefter du kom med nogle gode og brugbare svar.

Min datter drikker stadig meget vand om natten, nogle gange op til 1200 ml og det er selvom hun får en masse væske om dagen. Dog hører de 1200 ml til sjældenhederne, oftest er det omkring de 900.

Hendes dag ser således ud:

Morgen: Stor portion havregrød lavet på mælk med kefir, vand og mælk at drikke.

Vuggestue kl.09:30: Hvad de har af formiddagssnak som hjemmebagte boller, frugt mm.

Frokost 11:00: Alt muligt fra rundt omkring verden, lækker mad og der spiser hun også store portioner og får vand og mælk til .

Eftermiddag kl. 14:30: Rugbrød eller hjemmebagte boller med frugt samt vand og mælk.

Henter hende kl. 15 hvor hun igen får et lækkert stykke frugt eller brød samt vand, sørger altid få at have vandet stående fremme som du foreslog. Til aften kl. 17:30 får vi forskelligt mad hver dag med masser af grøntsager, kød og glutenfrit pasta eller brune ris, her spiser hun godt.

Kl. 18:00 får hun et bad og kl 18:30 får hun er portion havregrød igen.

Vi putter hende kl 19:00 hvor hun tømmer en flaske med 200 ml varmt vand.

Jeg ved godt at vi skal droppe flasken ved puttetid så hun ikke vænner sig til den, men lige nu holder vi lige fast i den. Omkring midnat drikker hun lige 200 ml. Nogle nætter er det kun to gange, andre nætter kan det være helt vildt mange gange. Synes det er utroligt at hun er så tørstig og det resulterer i at jeg skal skifte hendes ble ved midnat.
Vandet skal som altid være meget varmt, ellers vil hun ikke drikke det, og hun gider ikke at have en banan eller andet om natten.

Det gør ingen forskel for mig om jeg skal op om natten for at give hende vand, for står alligevel op om natten for at give hende sutten eller hjælpe hende med at lægge sig ned, efter hun har sat sig op i søvne. Jeg vil ikke kunne mærke forskel på mine nætter, derfor lyder spørgsmålet blot på om det er skidt med så meget vand?

En anden ting ...

Annonce

... jeg vil spørge dig om, og her er jeg bange få at jeg vil fremstå for hård. Jeg vil meget gerne opdrage min datter så hun ikke bliver en forkælet unge der skriger eller bliver sur så snart hun ikke får sin vilje, vil ikke være sådan en curlingforældre, som det så pænt hedder. Vil ikke have hun skal tro at hele verden drejer sig om hende, derfor har hendes far og jeg aftalt at når hun skaber sig og skriger fordi hun ikke lige får tingene som hun vil have det, så lader vi hende bare være til hun er faldet ned. Prøver ikke at komme med alt muligt og rende rundt og stresse mens vi prøver at trøste hende, vi lader hende sidde hvor hun nu sidder og så får hun sine anfald til hun er faldet ned.

Min mand påpegede at jeg var for meget over hende og hele tiden prøvede at gøre hende tilfreds så hun ikke græd, hun kunne koste rundt med mig, så det stoppede vi med. Vi vurderer hurtigt om hun vil løftes op, hvis hun slår os væk så snart vi nærmer os hende, så får hun lov at passe sig selv. Hvad siger du til det? Lader hende ALDRIG græde hvis hun er ked af det, det er kun i de situationer hvor hun ikke lige får sin vilje og hun skaber sig. Er bare så bange for at få en dårlig opdraget datter der tror det hele handler om hende og bare bliver sur hvis hun ikke lige får sin vilje.

En tredje ting jeg vil spørg om, hendes tandbørstning. Vi har en rutine at hun får børstet tænder før vi læser godnathistorie, men det er en kamp HVER gang! Er nødt til at låse hende krop fast mens hun ligger på ryggen, og så børste hendes tænder mens hun græder helt vildt, vi har prøvet at gøre det sjovt og alt muligt og hun gider ikke, men hun SKAL. Er bange for at hun bliver traumatiseret og dermed aldrig kommer til at bryde sig om det?

Til sidst vil jeg høre hvornår den her far-fase slutter? Synes den har varet i mange måneder, og det første hun gør om morgenen når hun vågner, det er at græde indtil hun kan komme ind i vores seng og ligge og kramme sin far, hun er sjældent så kærlig med mig.

Tror ikke der er flere spørgsmål, ellers skriver jeg igen.

På forhånd tak for svar!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor