Svar: At sove ude i barnevognen
6. februar 2017
Alder:
3 mdr.
Kære R.
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)
Med hensyn til barnevognen på altanen, og hvor kold barnevognen er, så afhænger dette naturligt af årstiden, vind og vejr. Som udgangspunkt vil jeg sige, at når det ikke er sommer, så bør barnevognen opbevares tørt og i et opvarmet rum - det vil sige, at det lige nu er en god idé, at du tager barnevognen inden for og først stiller den ud, når du putter din dreng.
Derudover bør du sikre dig, at barnevognen står overdækket, og at den er lavet af noget stof, som tillader fugt at transportere sig væk. Han skal være godt beskyttet mod kulde og træk, når han sover udenfor, vær derfor også opmærksom på vindretningen på altanen... Er barnevognskassen lavet af stål, vil den være ekstra kold, men uanset om den er i stål eller stof, bør den opbevares inde, når det er vinter.
Når det bliver varmere i vejret, kan du evt. nøjes med at tage madrassen indendøre, så han, selvom han puttes i sin sovepose, ikke lægges på en for kold madras - og så du også sikrer dig, at madrassen er tør. Ligesom soveposen også skal tages ind og opbevares inde. Og når det bliver højsommer, så behøver du ikke tage hverken madrassen eller vognen ind. Men det vil stadig være godt, at du løfter madrassen op, og du bør altid tjekke vognen igennem, sikre dig at den er tør, og at der ikke er tegn på fugtskader.
Med hensyn til at sove ude, så ville jeg være påpasselig med at lade mit barn sove ude, når det er tåget, og han ikke er ældre end 3 måneder. Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde, og han skal bruge rigtig meget energi på at trække koldt fugtigt vejr ind, varme det op og sende det ud i kroppen. Når han ikke er ældre, så kan du ikke regne med, at han reagerer, vågner og giver lyd fra sig, selvom han fryser, og samtidig bevæger han sig ikke ret meget, når han sover, så han kan meget let få det for koldt.
Børn der er født for tidligt og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude i koldt, tåget vejr. Og selvom din dreng er sund og rask, så er han stadig så lille og ny, at det kræver ekstra opmærksomhed, at lade ham sove ude... Så de dage, hvor du tydeligt kan se, at det er koldt, fugtigt og tåget i vejret, så synes jeg du skal putte ham indendøre:)
Tjek altid hans temperatur ved at mærke ham i nakken - og jo koldere det er, jo hyppigere skal du tjekke ham. Hvis huden føles tilpas varm i nakke, har han det godt. Hvis han ikke virker tilpas varm, så skal du tage ham indenfor...
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske