Svar: At sove ude i barnevognen

6. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære R.

Tak for dit brev og fine korte spørgsmål :)

Med hensyn til barnevognen på altanen, og hvor kold barnevognen er, så afhænger dette naturligt af årstiden, vind og vejr. Som udgangspunkt vil jeg sige, at når det ikke er sommer, så bør barnevognen opbevares tørt og i et opvarmet rum - det vil sige, at det lige nu er en god idé, at du tager barnevognen inden for og først stiller den ud, når du putter din dreng.

Derudover bør du sikre dig, at barnevognen står overdækket, og at den er lavet af noget stof, som tillader fugt at transportere sig væk. Han skal være godt beskyttet mod kulde og træk, når han sover udenfor, vær derfor også opmærksom på vindretningen på altanen... Er barnevognskassen lavet af stål, vil den være ekstra kold, men uanset om den er i stål eller stof, bør den opbevares inde, når det er vinter.

Når det bliver varmere i vejret, kan du evt. nøjes med at tage madrassen indendøre, så han, selvom han puttes i sin sovepose, ikke lægges på en for kold madras - og så du også sikrer dig, at madrassen er tør. Ligesom soveposen også skal tages ind og opbevares inde. Og når det bliver højsommer, så behøver du ikke tage hverken madrassen eller vognen ind. Men det vil stadig være godt, at du løfter madrassen op, og du bør altid tjekke vognen igennem, sikre dig at den ...

Annonce

... er tør, og at der ikke er tegn på fugtskader.

Med hensyn til at sove ude, så ville jeg være påpasselig med at lade mit barn sove ude, når det er tåget, og han ikke er ældre end 3 måneder. Spædbørn er særligt sårbare overfor kulde, og han skal bruge rigtig meget energi på at trække koldt fugtigt vejr ind, varme det op og sende det ud i kroppen. Når han ikke er ældre, så kan du ikke regne med, at han reagerer, vågner og giver lyd fra sig, selvom han fryser, og samtidig bevæger han sig ikke ret meget, når han sover, så han kan meget let få det for koldt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Børn der er født for tidligt og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ude i koldt, tåget vejr. Og selvom din dreng er sund og rask, så er han stadig så lille og ny, at det kræver ekstra opmærksomhed, at lade ham sove ude... Så de dage, hvor du tydeligt kan se, at det er koldt, fugtigt og tåget i vejret, så synes jeg du skal putte ham indendøre:)

Tjek altid hans temperatur ved at mærke ham i nakken - og jo koldere det er, jo hyppigere skal du tjekke ham. Hvis huden føles tilpas varm i nakke, har han det godt. Hvis han ikke virker tilpas varm, så skal du tage ham indenfor...

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far