Brev:
Baby knap 7½ mdr. vil ikke sove selv
7. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Baby knap 7½ mdr. vil ikke sove selv
Hej Helen
Vi har en glad og meget stædig lille pige på knap 7½ mdr., som ikke vil sove selv.
Siden hun blev født har hun sovet hos os i sengen, indtil hun var ca 5 mdr., hvor vi besluttede at det var på tide at hun sov selv. Vi besluttede at hun skulle puttes i egen selv når jeg havde ammet hende om aftenen. Halvvejs inde i forløbet indførte vi et putteritual (bad, ble, nattøj, lille nathistorie og amning). Men det blev det ikke bedre af, kun ganske få nætter. Efter ca 1½ mdr. opgav vi at putte hende for sig selv om aftenen/natten. Selve putteritualet har vi dog holdt fast i. Vi prøver at putte hende mellem 18.30-19.
Hun kunne vågne i løbet af en nat alt fra 5-6 gang til 10 eller mere.
I slutningen af perioden kunne jeg ligge hende fra mig i hendes seng, men hvor hun så vågnede ulykkeligt efter 1-1½ time. Til sidst kunne dette ikke engang lykkes. Hun vågnede op hver gang jeg forsøgte at ligge hende fra mig.
Nu er det sådan, at jeg prøver at ligge ned og amme hende om aftenen til hun er faldet i søvn, hvorefter jeg forsøger at liste mig væk fra hende. Men hun vågner efter 5-15 min. Hvorefter hun er meget vågen og kommer med os ind på sofaen indtil vi vil i seng. Hvilket ikke er det optimale hverken for hende eller os.
Når hun sover ved os, vågner hun alt mellem 1-3 gang i løbet af en nat, hvor jeg ligger hende til igen og så sover vi videre.
Det skal siges at hun først kunne sove selv i barnevognen, da hun var ca. 3½-4 mdr. gammel. Vi fandt ud af, at en kørepose var det der skulle til for at hun følte sig tryg i barnevognen.
I løbet af dagen sover hun 2 gode lurer på 1½-3 timer. De sidste par dage har hun dog også her været meget urolig end hun plejer.
Hvad kan vi gøre for at få hende puttet godt og trygt om aftenen, så hun sover selv?
Hilsen Ingrid