Baby knap 7½ mdr. vil ikke sove selv

7. februar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Baby knap 7½ mdr. vil ikke sove selv

Hej Helen

Vi har en glad og meget stædig lille pige på knap 7½ mdr., som ikke vil sove selv.

Siden hun blev født har hun sovet hos os i sengen, indtil hun var ca 5 mdr., hvor vi besluttede at det var på tide at hun sov selv. Vi besluttede at hun skulle puttes i egen selv når jeg havde ammet hende om aftenen. Halvvejs inde i forløbet indførte vi et putteritual (bad, ble, nattøj, lille nathistorie og amning). Men det blev det ikke bedre af, kun ganske få nætter. Efter ca 1½ mdr. opgav vi at putte hende for sig selv om aftenen/natten. Selve putteritualet har vi dog holdt fast i. Vi prøver at putte hende mellem 18.30-19.

Hun kunne vågne i løbet af en nat alt fra 5-6 gang til 10 eller mere.

I slutningen af perioden kunne jeg ligge hende fra mig i hendes seng, men hvor hun så vågnede ulykkeligt efter 1-1½ time. Til sidst kunne dette ikke engang lykkes. Hun vågnede op hver gang jeg ...

Annonce

... forsøgte at ligge hende fra mig.

Nu er det sådan, at jeg prøver at ligge ned og amme hende om aftenen til hun er faldet i søvn, hvorefter jeg forsøger at liste mig væk fra hende. Men hun vågner efter 5-15 min. Hvorefter hun er meget vågen og kommer med os ind på sofaen indtil vi vil i seng. Hvilket ikke er det optimale hverken for hende eller os.

Når hun sover ved os, vågner hun alt mellem 1-3 gang i løbet af en nat, hvor jeg ligger hende til igen og så sover vi videre.

Det skal siges at hun først kunne sove selv i barnevognen, da hun var ca. 3½-4 mdr. gammel. Vi fandt ud af, at en kørepose var det der skulle til for at hun følte sig tryg i barnevognen.

I løbet af dagen sover hun 2 gode lurer på 1½-3 timer. De sidste par dage har hun dog også her været meget urolig end hun plejer.

Hvad kan vi gøre for at få hende puttet godt og trygt om aftenen, så hun sover selv?

Hilsen Ingrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder